2015.11.12.@ 10.11

Fitness Wars – Az újra ébredő erő

Már nem is emlékszel, mikor húztad fel utoljára a futócipődet vagy ugrottál le az edzőterembe? Akkor tudjuk, mi lesz az újévi fogadalmad, sőt! Ne is várj januárig, a Cosmo Fitnesz Újrakezdőknek programja már most indul!

Kovács Brigitta
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Sokféle okod lehet arra, hogy nem edzel, de titkon te is tudod: nem mehet ez így tovább! Keresd ki, melyik indok vezetett a napi betevő sport elmaradásához, és a megadott fitt-terv alapján kezdd el újra a tréninget!

„Beteg voltam”

Hiába vigyáztál, ledöntött a lábadról az influenza, és az elmúlt hetekben maximum az orrfújással edzetted a hasizmaidat? Alapszabály, hogy betegen tilos a sportolás, különben tovább gyengíted a szervezetedet. Viszont készülj fel rá, hogy gyógyulás után sem lesz egyszerű visszarázódni a fitneszritmusodba, hiszen az elmúlt egy-két hetet ágyban töltötted, így kell egy kis idő, amíg újra bírod a megszokott tempót.

A fitt-terved: Lehet, hogy elsőre úgy érzed, akár egy félmaratont is le tudnál futni, mert már nyoma sincs a betegségednek, de legyél türelmes. „A tünetek elmúlása után várj még hét napot, mielőtt edzeni kezdenél – tanácsolja dr. Szabó Gábor sportorvos. – Elképzelhető, hogy látszólag már semmi nyoma a betegségnek, de a tested még küzd a bacikkal, és nem áll készen az extra terhelésre.” Ha letelt az egy hét, akkor is fokozatosan szoktasd vissza magad a mozgáshoz. Eddig hetente háromszor egy órát aerobikoztál? Akkor most elég lesz heti két alkalom is, a szuperintenzív CrossFit helyett pedig válaszd a kicsit könnyebb óratípusokat, pl. a pilatest vagy a DeepWorköt. Vagy inkább futni szeretsz? Akkor csökkentsd a távot és/vagy a tempót! Minden edzésnél pár száz méterrel fuss csak többet, és iktass be rövid sprinteket, amíg ott nem tartasz, mint a betegséged előtt.

„Segítség, lesérültem!”

Lehet szó bokaficamról vagy épp vállrándulásról, mindig tartsd be a doki által előírt lábadozási időt. Készülj fel rá, hogy több hétig, sőt fél évig is eltarthat, mire teljesen meggyógyul a sérült testrészed, és addig alaposan át kell variálnod az edzéstervedet. Azért nyugi, találsz megoldást!

A fitt-terved: „Sérülés után általában három-négy hét szünet kötelező, de ezt mindig az orvosod határozza meg. Az is lehet, hogy fizikoterapeutához küld, aki speciális gyakorlatokkal segít abban, hogy megfelelően regenerálódj” – mondja dr. Szabó Gábor. Ha a lábadozás alatt sem szeretnél lemondani a sportról (és a dokid sem tilt el tőle), a gyógytorna mellett továbbra is edzhetsz, csak olyan gyakorlatokat végezz, amik nem erőltetik meg a sérült testrészedet. Ezekre figyelj:

Ha a vállad/könyököd sérül: Koncentrálj az alsótestedre, tehát végezz kitöréseket, guggolásokat, lépcsőzéseket.

Ha a térded sérül: Itt a felsőtestedet mozgasd inkább, szóval jöhetnek a fekvőtámaszok, súlyzós bicepsz-, tricepszgyakorlatok és húzódzkodások. Az evezőgép is jó ötletnek tűnhet, de most kerüld el, mivel ott is terheled a térded.

Ha a kezed sérül: Az erősítő órák és -gép kilőve, ezért használd ki az alkalmat, és gyúrj az állóképességedre! Szerencsére a futáshoz nem kell használnod a kezedet!

Ha a hátad sérül: Ha az orvosod is rábólint, irány az uszoda! A vízben végzett mozgás kevésbé terheli meg a gerincedet, plusz óránként 500 kalóriát is elégethetsz!

A folytatásért és a további szuper fitt tippekért lapozz a decemberi Cosmo 154. oldalára!

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több aktualis