2011.11.25.@ 11.11

Nordic walking, a téli megatrend

Természetkedvelő vagy, és szívesen kipróbálnál egy olyan mozgásformát, ami remekül karcsúsít és jót tesz az egészségednek is? Túrázz botokkal!

Cosmopolitan.hu
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Az „északi gyaloglás” története

A nordic walking gyökerei az 1930-as évekre nyúlnak vissza, amikor egyes sífutók nyári edzésprogramjában szerepelt egy erre hasonlító mozgásforma. Mai formáját az 1990-es években nyerte el, amikor a régi, túl hosszú és kedvezőtlen anyagtulajdonságú botokat a mai könnyű botokra cserélték fel. A nordic walking ekkor kezdett önálló sportágként elterjedni először Finnországban, majd a többi skandináv országban, Japánban és az Amerikai Egyesült Államokban.

Az alapokat könnyedén elsajátíthatod

„A nordic walking abban tér el a hagyományos túrázástól, illetve a power walkingtól (erőgyaloglástól), hogy speciális botokat használunk hozzá – magyarázza Jakabffy Zsófia IFAA személyi edző, INWA nordic walking guide. – A szokásos gyaloglás során a felsőtest kevésbé dolgozik, mint a lábak, a nordic walkingnál a bothasználat révén az erő a térd és a csípő mellett a kar és váll ízületeire is hat, és a mozgás az összes izomzat 90 százalékát igénybe veszi.” A nordic walking gyakorlásához először a speciális lábtechnikát kell elsajátítanod, amelynek lényege, hogy először a sarok érintkezik a talajjal, majd fokozatosan a talp többi része, végül a lábujjak. Járás során a térdedet nem nyújtod ki teljesen; ebben a pozícióban a fékező erő és a felsőcomb izomzata mérsékli a térdízületre ható nyomást. Ez a típusú járás kifejezetten ízületkímélő, így a nordic walkingot akkor is bátran elkezdheted, ha előtte nem mozogtál vagy ízületi problémáid vannak. A nordic walking alapjainak elsajátításához azonban célszerű egy tapasztalt edző segítségét kérned, aki folyamatosan korrigálja az esetleges hibáidat, hisz egy rossz technika akár sérülésekhez, deformitásokhoz is vezethet.

A jó felszerelés elengedhetetlen

A megfelelő nordic walking botok könnyű, speciális üvegszálas karbonkeverékből készülnek, így nem terhelik a könyök és a csukló ízületeit. Vásárláskor ügyelj arra, hogy a bot ne alumíniumból készüljön, illetve a teleszkópos botok sem javasoltak, hisz ezeknél nagy a szétcsúszás veszélye, ami könnyen balesetet okozhat. A nordic walkinghoz válassz olyan botot, ami a testmagasságodhoz megfelelő méretű, továbbá pulzusmérő órára és a hozzávaló övre, valamint túracipőre vagy ún. hiking cipőre is szükséged lesz.

Élj fitten és egészségesen!

A természeti környezetben végzett nordic walking megelőzi vagy visszafordítja a zárt térben történő, ülő életmód okozta problémákat. A ma egyre gyakoribb depressziós tünetekért túlnyomó részben az életmódbeli tényezők felelősek. „Az erdőben való járás csökkenti a szezonális depressziót, a stresszt, sőt egy kísérletben azt is kimutatták, hogy az immunrendszer mutatóit is javítja. Ha sok időt töltesz az erdőben, szervezeted ellenállóbbá válik a vírusokkal és a baktériumokkal szemben. Az ülő életmód káros hatásait is kiválóan megelőzheted vagy kiküszöbölheted a nordic walking gyakorlásával. A mozgás során pozitív impulzusok érik a többnyire inaktív alsó háti és a nyaki területeket, fokozódik a csigolyák anyagcseréje, és a nordic walking kedvező hatásait már néhány alkalom után érezheted” – fűzi hozzá a szakértő.

Növelheted az állóképességedet

Ha egy rövid emelkedő vagy néhány lépcsőfok után is lihegsz, az állóképességed mélypontra került, ami ideális időpont a szembenézéshez. A futás és a kocogás remek sport, ám inkább azoknak, akik már eleve edzettek és nem túlsúlyosak. A mozgás elkezdéséhez vagy újrakezdéséhez jóval ideálisabb a kifejezetten ízületkímélő, de szintén zsírégető hatású nordic walking. A hagyományos gyalogláshoz képest a karmunka miatt ugyanolyan sebesség mellett is fokozottabb terhelést ró a szívizmokra, jobban megemeli a pulzust, így az állóképességedet is hatásosabban fejleszti, a kalóriafelhasználás pedig minimum 30 százalékkal nagyobb, mint a power walkingnál.

Ledolgozhatod a súlyfelesleget

A túlsúllyal való küzdelem nehézségeit csak fokozza, ha a fogyást a szenvedéssel, a monotóniával és a maximalizmussal kapcsolod össze. Egy edzés semmiképp sem lehet unalmas, büntető vagy frusztráló, sőt, a mozgásnak önmagában kell hordoznia a maga jutalmát. A legtöbb ember számára a szabadtéri és társas sportok sokkal élvezetesebbek, mint az egyedül végzett edzés, így kevésbé is hagyják abba, ami pedig kutatások szerint a legfőbb garancia a visszahízás megelőzésére.

Fejlesztheted a koncentrációdat

Ha mostanában szétszórtnak és fáradékonynak érzed magad, a kávétól, az energiaitaloktól vagy a táplálékkiegészítőktől nem várhatsz hatékony megoldást. „Rendszeres nordic walking gyakorlásával elérheted, hogy a szíved hatékonyabban pumpálja a vért és ezen keresztül az oxigént más szerveidhez, többek között az agyadhoz is. Elméd frissességét így már reggel érezheted, és ha szeretnéd, hogy a hatás még tökéletesebb legyen, rágcsálj el minden nap egy marék diót és locsolj a salátára lenmagolajat, hisz ezek együttesen tartalmazzák az agy számára fontos magnéziumot, B-vitaminokat és omega-3 esszenciális zsírsavakat” – mondja a szakértő.

Új barátokat szerezhetsz

Az internet remek lehetőség a közösségi kapcsolatok építésére, ám nem pótolja a közvetlen kommunikációt, amelynek hiánya hosszútávon szintén depresszióhoz vezethet. A nordic walking ideális közösségi sport, a szabadban és társaságban végzett mozgás nem csupán a kedélyállapotra gyakorol pozitív hatást, hanem az agynak a memóriáért felelős részét is felfrissíti, ami magányos sportolásnál nem érvényesül ilyen egyértelműen. A lendületes járás a mozgás egyik legtermészetesebb formája, ami kikapcsol és testileg-lelkileg új élményekkel tölt fel.

Kérdezz szakértőnkhöz – klikk ide!

Látogass el a Wellness Caféra, és olvass még többet a témában!

Csevegj tovább a témában a vadiúj Cosmo Fórumban!

Kapcsolódó cikkek:

Bomba testre vágysz? Lesd el a Victoria’s Secret modellek titkát!

Álomalak koplalás nélkül? Próbáld ki a Sears-étrendet!

Számtalan kedvező ajánlat a Cosmopolitan AKCIÓI között!

 

Hihetetlen átalakulás 3 hónap alatt? Mutatjuk a titkot! (X)

12 hét az életedből. Nem tűnik soknak, ugye? Nekünk azonban ennyi is elég ahhoz, hogy megváltoztassuk az életed. Hogy most tényleg le tudj fogyni, úgy, hogy közben formálódsz. Hogy a leadott kilók ne jöjjenek vissza, és hogy ez a három hónap sem neked, sem pedig a testednek ne legyen szenvedés.
Címkék: nordic walking

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Ebben az időpontban a legjobb szénhidrátot enni

Ebben az időpontban a legjobb szénhidrátot enni

Mindenki tudja, hogy a szénhidrátdús kajáktól könnyen felszaladhat pár kiló, de ettől függetlenül persze ehetsz pizzát, csak nagyon figyelned kell arra, hogy mikor!

Bizarr dolgok, amiket a lányok a vaginájukba raktak

Mi lenne a legőrültebb dolog, amit el tudnál képzelni egy vaginában? Kapaszkodj meg, mert ezek a cuccok még a legmerészebb ötleteidet is túlszárnyalják!

Ez a lány 120 kalóriát evett naponta, most így néz ki

Képzeld, egy brit lány már 7 éves korában elkezdte durván sanyargatni magát, és mikor kórházba került az orvosok azt mondták, hogy csak két hete van hátra!

5 trükk, amitől nem leszel folyton éhes

Tuti, hogy te is érezted már azt, hogy legszívesebben egész nap csak nasiznál. Hogy ne legyen bűntudatod, előzd meg a felesleges evést pár apró trükkel!

Ezért ne menj SOHA másnaposan edzeni!

Ha azt hitted, hogy az előző éjszakai bűnözést jóvá teheted egy egész napos tornával, akkor sajnos rossz hírünk van!

Ezért vagy álmos 8 óra alvás után is

Ismerős az érzés, amikor egy kiadós alvás után kitántorogsz a fürdőszobába és alig bírod nyitva tartani a szemedet? Hiába szundikáltál sokat, mégsem vagy kipihent, most pedig azt is megtudhatod, mi az oka ennek!

Élő Ken teljesen átalakult

Te sem tudod elképzelni élő Ken-t szőke haj nélkül? Pedig most egy teljesen más színre váltott, aminek nagyon megható oka van!

4 fura menstruációs tünet, amit nem ismertél

Puffadsz, görcsölsz és elsírod magad minden apróságon? Hidd el, ennél sokkal furább tüneteket is tapasztalhatsz magadon a piros betűs napok előtt!

Egy hónapig nem evett cukrot, ez történt vele

Egy cukorfüggő lány kipróbálta, milyen lenne az élet a kedvence nélkül. Először egy hónapra tervezett, aztán olyan dolog történt, amire először nem számított.

5 napig csak gyors kaját evett, ez történt

Január elseje óta még a közelébe sem mész a gyorséttermneknek? Ez a lány pont fordítva gondolkodott és hamarosan furcsa dolgot tapasztalt magán.

Ez történik a testeddel, ha minden nap tejet iszol

Te is minden nap beugrasz a kedvenc kávézódba egy nagy adag tejeskávéért? Ha gyakran iszol tejet, olvass tovább, eláruljuk, mit okoz a testedben a fincsi fehér ital.

Ez történik akkor, ha elrontják az ajakfeltöltésed

A brit Cosmo egyik újságírója nagyobb ajkakat szeretett volna, de a végeredmény katasztrófa lett.

Kiderült, mi kell a tökéletes diétához

Három egyszerű trükk és olvadnak le rólad majd a kilók? Igen! Legalábbis a legújabb kutatás szerint!