2009.10.29.@ 14.10

Vásárolj tudatosabban!

Mikor fejvesztve rohanunk a legújabb akciók megjelenésekor a plázák ruhaboltjaiba, hogy utolsó fillérjeinket is egy új felsőre, vagy cipőre költsük, akkor nehezen tudja bárki is elképzelni rólunk, hogy mi, nők a tudatos vásárlók körébe tartozunk. Pedig a Kirakat.hu és az Ipsos legújabb Tudatos Vásárlói Indexe (TVI) szerint 2009 első felében, ha enyhén is, de tovább erősödött a vásárlói tudatosságunk. Ebben a felmérésben pedig nem tettek különbséget nemek közt.

Cosmopolitan.hu
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Bizonytalanság a jótállás, a szavatosság és a csere fogalmai körül

A Kirakat.hu és az Ipsos kutatása szerint a fogyasztói jogokkal kapcsolatos ismereteink szintje továbbra is alacsony. A 13 fogyasztó joggal kapcsolatos kérdésből 7 vagy annál kevesebb kérdésre válaszolt helyesen, ami statisztikai értelemben nem jobb, mintha pusztán találgattak volna. Változatlanul nagyfokú bizonytalanság tapasztalható a jótállás és a szavatosság fogalmainak tartalma körül, és nem jobb a helyzet a különböző termékek visszacserélésének feltételeit illetően sem. A legkevésbé azzal vagyunk tisztában, hogy három napon belül a vevő bármilyen terméket visszavihet a kereskedőnek, neki azt ki kell cserélnie, vagy vissza kell fizetnie az árát, legyen az akár egy ruha, vagy egy kiegészítő.
 
A szerződéseket még mindig nem olvassuk végig
 
Az idei kutatási anyag egyik legmeglepőbb fordulata, hogy igen komolyan negatív irányba változott a szerződésekhez való viszonyulásunk. Mindössze a felnőtt lakosság 34 százaléka állítja magáról, hogy „a szerződéseket elolvassa az elejétől a végéig, még az apró betűs részeket is”, szemben a 2008-as 43 százalékkal.
 
A legnagyobb előrelépés a 2008-as Index-hez képest, hogy 60 százalékra nőtt a magyar termékek iránt kifejezett lojalitásmutató („Ha módomban áll, inkább magyar terméket vásárolok”). A megkérdezettek 55 százaléka vásárlás előtt biztosan megnézi, hogy mit hol érdemes megvenni. Tavaly a megkérdezettek 37 százaléka állította, hogy ha bemegy egy boltba, csak olyan dolgot vesz meg, amit előre eltervezett, addig idén az arányuk 40 százalékra ugrott. Ez a begyűrűzött válság következménye, hiszen nem mindegy, hogy a kevés pénzünket mire adjuk ki.
 
Egyre többen és gyakrabban tájékozódunk interneten a vásárlások előtt
 
Az új kutatás eredményei szerint megnőtt azon internetezők tábora, akik tudatosan használják a világhálót vásárlási döntéseik során. Így például míg 2008-ban az internetre látogatók 53 százaléka igyekezett termékeket, szolgáltatásokat megismerni a világhálón levő cikkek, tesztek, leírások böngészésvel, addig ez az arány 2009-ben megugrott 80 százalékra. 2008-ban az internetezők 39 százaléka kifejezetten azért böngészett, hogy lehetőséget találjon internetes vásárlásra vagy rendelésre, arányuk idén már elérte az 57 százalékot. Míg tavaly a netezők 59 százaléka azt a lehetőséget kereste, ahol a legolcsóbban vásárolhat, addig idén ugyanez már 64 százalékukról mondható el. A Kirakat.hu és az Ipsos kutatása egyértelműen azt tükrözi, hogy nemcsak az arányok nőttek, hanem a gyakoriságok is, tehát azok, akik interneten tájékozódnak, nem csupán többen vannak, de egyre gyakrabban teszik ezt. A felmérés szerint érdekes módon a fiatalabbakon kívül az 50-59 éves korosztálynál jelentkezik leginkább a célirányos internethasználat. Továbbra is intenzívebb online tájékozódás jellemzi a magasabb iskolai végzettséggel és társadalmi státusszal rendelkezőket, viszont a nagyvárosiakhoz (főként a budapestiekhez) viszonyítva a kisebb (2000-10 000 fős) települések lakóinál egyértelműen megjelent egy komoly erősödés a gyakoribb internetes tájékozódás iránt.
 
Forrás: a Kirakat.hu és az Ipsos kutatása a Tudatos Vásárlói Indexről
 
Fotó: profimedia.hu
 
Kapcsolódó cikkek:

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Te Te Te

Ha előbb díszíted fel a karácsonyfát, boldogabb leszel

Ha előbb díszíted fel a karácsonyfát, boldogabb leszel

Te is azok közé tartozol, akik már ősz elejétől a karácsonyt várják? Akkor jó hírünk van!

Titkos üzenetet rejtenek a Starbucks karácsonyi poharai?

Ha egy ideje már nem csekkoltál be a Starbucksra, akkor ideje megjutalmaznod magad egy elviteles forró csokival vagy kávéval. Kár lenne kihagynod az idei karácsonyi poharukat, ami amellett, hogy hangulatos lett, a netezők szerint nagyon különleges üzenetet hordoz.

Disney-hercegnők ruháját utánozta le, mesések a fotói

Ha hatalmas Disney rajongó vagy, akkor biztosan te is szívesen felpróbálnád Hamupipőke vagy Belle szettjeit. Képzeld, egy lány úgy döntött leutánozza kedvenc hercegnői ruháit, amit az Instán is megmutat a többi fannak.

Budapesten forgatták az év legromantikusabb reklámját

Lassan már csak egy hónap van karácsonyig, így folyamatosan futnak be a meghatóbbnál meghatóbb ünnepi kisfilmek. Egyik kedvencünket ráadásul éppen a magyar fővárosban vették fel!

Készíts süti lasagnét!

Egy igazán különleges finomságra vágysz, ami szuperül is néz ki? Akkor ezt az olasz mintára készült torta különlegességet egyszerűen imádni fogod!

Kitalálod, melyik a luxus és melyik az olcsó karácsonyfa?

Igazi karácsony-fan vagy, aki már november elején azon gondolkozik, hogyan díszíti fel a fáját! Akkor biztosan nem lesz nehéz kitalálnod, melyik a luxus fenyő és az olcsó!

Ennél a kutyás fotósorozatnál nincs ma cukibb

Kint kezd egyre hűvösebb lenni az idő, de ne aggódj, mert ettől az édes kismama kutyától azonnal elolvadsz majd!

Megvannak a Cosmo szülinapi játékának nyertesei

A Cosmo 20. szülinapja nem csak rólunk szólt, hanem rólatok is! Mivel mi is szerettünk volna egy kis ajándékkal meglepni titeket ezért 1 hónapig játszhattatok a szuper beauty termékekért. Csekkold a nyertesek teljes listáját!

Erre az Instagram újításra várt mindenki

A képmegosztó oldal legalább annyira belehúzott, mint a Facebook legalábbis, ami az újításokat illeti. Most meg is érkezett a legújabb funkció, amire már régóta várt minden Insta-fan.

Leutánozta a sztárok szettjeit ez a srác

Mindenki azon a pasin nevet, aki megpróbálta leutánozni a sztárok legmenőbb szettjeit! Persze a menő rucikat alufóliából, sálból és takarókból készítette el!

A vécé, ami 26 milliót ér

Luxus a javából: aranyból és szétszabdalt Louis Vuitton-táskákból készült el a világ talán legdrágább toalettje.

Így néz ki egy repülőgép luxuslakosztálya

Saját, akár ággyá is alakítható ülés egy teljesen zárt szobában, hangulatvilágítás, ínyenckonyha és saját, hatalmas tévé – mintha egy komplett hotelszobát vennél ki, csak éppen a levegőben!

Te megkóstolnád a hústortát?

A legújabb Insta-trend, hogy csoki, vanília, vagy lekvár helyett nyers húsokból készítik el a szülinapi „édességet.”