A mindennapi fogyasztási cikkek vagy a kisebb értékű áruk vásárlása az esetek többségében nem előre megfontolt vásárlói döntés alapján történik. Leginkább akkor fordul elő velünk, ha nem készülünk fel a bevásárlásra, nem gondoljuk át, hogy pontosan milyen termékekre lenne szükségünk. Az üzletben számtalan hatás ér bennünket – reklámok, egy másik embernél meglátott termék –, aminek eredményeképp betehetünk olyan dolgokat is a kosarunkba, amiket eredetileg nem terveztünk megvásárolni. Pedig, ahogy a legfrissebb Cofidis Hitel Monitor felmérés is rávilágított: a tudatos tervezés alapvető belső igényünk, még hitelfelvétel esetén is, amikor aprólékosan utánanézünk a lehetőségeinknek, hitel előminősítést végzünk, költségvetést készítünk. Ez biztosítja számunkra a kontroll érzetét, amit az impulzusvásárlás el tud venni tőlünk. 

Szerezzük vissza a kontrollt!

Az okos és megfontolt vásárlással rengeteg pénzt tudunk megtakarítani, amit később céljaink megvalósítására fordíthatunk. Ehhez viszont megfelelő szokásokat kell kialakítanunk. Kezdésként fontos, hogy felismerjük mi késztet minket a vásárlásra? A szükség vagy egy külső befolyás, esetleg a rossz lelki állapotunk?

Állítsunk fel pro-kontra érveket és priorizáljuk a költéseinket. Teljen el minimum 24 óra a felmerült vásárlási igény és a fizetés között, a várakozás sokszor segít tisztábban látni, valóban szükséges kiadásról van-e szó. Ha pedig utólag jövünk rá, hogy fölösleges vásárlásba bonyolodtunk, ne legyen bűntudatunk visszavinni a megvásárolt terméket – a legtöbb üzlet többnapos elállási jogot biztosít –, bátran éljünk ezzel a lehetőséggel!

Ha előre tervezünk, nincs szükségünk rá, hogy pár naponta boltba menjünk, azonban sok esetben a vásárlás egyfajta örömforrás is a szürke hétköznapokban. Ha nem szeretnénk teljesen megfosztani magunkat az élménytől, érdemes havonta egy minimális keretet elkülöníteni erre a célra. Ezzel, bár megengedjük magunknak az impulzusvásárlást, megtartjuk a kontrollt pénzügyeink fölött.

Tervek mentén könnyebb

Könnyebb nemet mondanunk egy hirtelen jött vásárlási igényre, ha konkrét rövid és hosszú távú célokat vizualizálunk, amelyekre az „el nem költött” összeget fogjuk fordítani. A Cofidis Hitel Monitor felmérés szerint a legtöbben továbbra is utazásra (rövid távú cél) és lakásfelújításra (hosszú távú cél) tervezünk idén költeni, ha pedig ilyen célok lebegnek lelki szemeink előtt, a spórolás is könnyebben megy. 

A cikk a Cofidis Magyarország közreműködésével készült.