Ezek a hajad kedvenc vitaminjai

A tavaszi fáradtság a tincseidet is leterítheti – ha lemerülnek a tested vitaminraktárai, attól a hajad is fakóbb, élettelenebb, töredezőbb lesz.

Ezek a hajad kedvenc vitaminjai

A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy topon legyél – tetőtől talpig. Egy jó fodrász ránézésre megállapítja a tincseid alapján, melyik tápanyagból van hiány a szervezetedben, és bizony tél végére a legtöbbünknek van valamilyen vitaminhiánya. Vörös Tamás, a L’Oréal Professzionnel oktatófodrásza segítségével gyűjtöttük össze, melyek a legfontosabb tápanyagok a hajad számára, és hogyan pótold őket, hogy a frizurád ragyogó lehessen.

„Az emberi fejbőr körülbelül 100 000 szőrtüszőt tartalmaz – meséli Tamás. – Ezek 90%-a anagén azaz növekedési fázisban van, a növekedéshez pedig elengedhetetlen elemek például a fehérjék, vitaminok és ásványi anyagok. A mikrotápanyagok, beleértve a vitaminokat és a nyomelemeket, étrendünk kulcsfontosságú elemei. Egyes vitaminok és ásványi anyagok garantálhatják a haj egészségének fenntartását, a hajszálak erősítését, rugalmasságának növelését. Noha a haj növekedése számos kontrollálhatatlan tényezőn alapul (ilyenek például az életkor, az egészség és a genetika), az étrendhez és az általános egészségi állapothoz is kapcsolódik.”

Hahó, hiányzol!

Ha a tested egészséges működése szempontjából fontos vitaminok és ásványi anyagok mennyisége csökken a szervezetedben, annak hosszú távon számos negatív mellékhatása is lehet – többek között a hajadra nézve is. „A hajszálaid fakóbbá, szárazabbá válhatnak, elvékonyodhatnak, elveszíthetik rugalmasságukat, ezáltal könnyebben sérülhetnek. A fejbőröd illetve a hajhagymáid nem megfelelő működése a frizura ritkulását okozhatja, és akár komolyabb hajhullást is kiválthat.”

Na de honnan veheted észre, ha valamiből hiányod van? Tamás elárulja, mit figyelj. Jellegzetes tünetek lehetnek a hajhullás, a hajszálak elvékonyodása, törékennyé válása, a fejbőr kiszáradása vagy a korpásodás. Ha ezeket tapasztalod, a legbiztosabb módja annak, hogy kiderítsd, mi okozhatja a tüneteket, hogy kérsz a háziorvosodtól egy beutalót vérvételre.”

Fotó: Profimedia/Red Dot

A legfontosabb hajvitaminok.

Ezek azok a mikrotápanyagok, amelyek a leginkább fontosak a hajad egészsége szempontjából.

A-vitamin: Sokféle szerepet tölt be a szervezetben, kritikus a látás szempontjából, részt vesz az immunműködésben, és szükséges a sejtek növekedéséhez és differenciálódásához. Ha azt érzed, a hajad nem nő megfelelően, előfordulhat, hogy ebből a vitaminból nincs elegendő. (Mondjuk gyakoribb ok, hogy a haj valójában nő, csak a végek töredezése miatt ez nem érzékelhető annyira.) A legtöbb esetben a kiegyensúlyozott étrend egészséges mennyiségű A-vitamint biztosít.

B-vitaminok: A B-vitamin-komplex nyolc vízben oldódó vitamin-anyagot tartalmaz – tiamin (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), pantoténsav (B5), B6-vitamin, biotin (B7), folát és B12-vitamin – amelyek segítenek a sejtanyagcsere-folyamatokban. A hajhagymákéban is, szóval ha nincs belőle elég, a hajad töredezhet, ritkulhat. Ezeknek a vitaminoknak az ajánlott napi adagja kiegyensúlyozott étrenddel érhető el, a biotin kivételével, amely az egyetlen B-vitamin, amelyet a szervezet termel.

C-vitamin: Alapvető szerepet játszik a vas felszívódásában, ezért fontos a C-vitamin bevitele vashiányos hajhullás esetén. A citrusfélék, a burgonya, a paradicsom, a zöldpaprika és a káposzta különösen magas C-vitamin-koncentrációval rendelkeznek.

D-vitamin: Több kutatás alapján meggyőző bizonyítékok vannak arra, hogy a D-vitamin gyulladáscsökkentő és immunszabályozó hatást fejt ki, a haj egészsége szempontjából fontos folyamatokhoz is nélkülözhetetlen. A szervezet maga is elő tudja állítani napfény hatására.

E-vitamin: Részt vesz az oxidáns-antioxidáns egyensúlyban, fontos szerepet játszhat a sejtek normál működésének megőrzésében.

Cink: A test nem képes önállóan előállítani, ez azt jelenti, hogy az étrenden keresztül kell ellátni vele szervezetünket. Ha nincs belőle elegendő, a hajad töredezni kezdhet. Fő forrása a hal és a hús.

Vas: A világon a leggyakoribb tápanyaghiány a vashiány. A szérum ferritin (vasmegkötő fehérje) szintjét a teljes test vasraktárának mutatójának tekintik, és a hajhullás vizsgálatában mutatóként támaszkodnak rá. Hajhullással küzdő nőknél gyakori a vashiány.

Szelén: Elengedhetetlen nyomelem, amely több mint 35 fehérje szintéziséhez szükséges.

Próbáld ki:

1. HairBunny hajvitamin 9990 Ft / 60 db, 1 havi adag (hairbunny.hu)

2. Kristen Hair Unicorn hajvitamin 8990 Ft / 1 havi adag (kristenhair.hu)

3. Sugarbearhair hajvitamin 11 900 Ft / 60 db, 1 havi adag (welovehair.hu)

Kezdj el figyelni!

Ha elkezdesz tudatosan táplálkozni, és esetleg még speciális haj- vagy szépségvitamint is szedsz, az eredmény látványos lehet. „Szervezettől és tápanyaghiánytól függően a legtöbb, nem szélsőséges esetben néhány héten belül az eredmény jól látható – mondta a szakértő. Általában a kiegyensúlyozott, változatos étrenden alapuló, tápanyagokban és vitaminokban gazdag táplálkozás önmagában elegendő ahhoz, hogy a szervezet hozzájusson a számára fontos tápanyagokhoz. Ám ha úgy érzed, nincs minden rendben a szervezeteddel és szeretnél több figyelmet fordítani a vitaminpótlásra, azért nem árt, ha mielőtt vitaminkomplexet kezdenél szedni, konzultálsz a háziorvosoddal, mert a gyógyszerek kombinálásának lehetnek mellékhatásai.Ha nincs ellenjavallat, akkor teszteld, hogyan hat rád egy ilyen étrend-kiegészítő. Ha nem jelentkeznek allergiás reakciók, kiütések, pattanások, fejfájás, akkor szedd tovább bátran, és élvezd, ahogy a hajad újra életre kel.”

Kiemelt kép: Getty Images

Még több

Beauty