2009.03.04.@ 12.03

Álmatlanság a stressz miatt? Oldd meg!

Amikor az agy nem tud kikapcsolni, a test sem tud pihenni. Ha a stressz miatt néha nem tudsz aludni, nem nagy ügy. De ha állandó vendég az álmatlanság nálad, az már probléma.

Cosmopolitan.hu
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Idegesítő, ha a hangos szomszéd miatt nem tudsz aludni, de még bosszantóbb, ha te magad szabotálod a pihenésed. Ilyenkor idegtépő minden ébren töltött perc, és a másnapi kimerültség sem kellemes. A stressz generálta álmatlanság elterjedt a húsz és a harminc közötti nők körében. Köszönhetően a munkának, a társadalmi körülményeknek és a nyomásnak, ami a nőkre nehezedik, egy lány inkább ki van téve az idegeskedés következményeinek, és ennek egyik tünete, hogy kevesebbet alszik, mint amire szüksége lenne.

Hogyan kuszálja össze a krónikus stressz az alvásritmust?

Fáradt vagy, itt a lefekvés ideje, lehajtod a fejed a párnára, és álomba szenderülsz. De amikor stresszes vagy, ennek az ellentéte történik. Már egy kis nyugtalanság miatt is megfeszülnek az izmok, stresszhormon és adrenalin bocsátódik ki, hevesebb lesz a szívverés. Ezeket érezheted nappal is, ha aggódsz valami miatt. Ám éjszaka erősebb hatásuk van, ugyanis megakadályoznak a pihenésben. Ha próbálsz is szundítani, a stressz az egész alvási folyamatot „rapszodikussá” teszi.

Miért a nőknél rosszabb a helyzet?

A hormonális változások, amik a menstruációs ciklust megelőzően jelentkeznek, okozhatnak feszültséget a nőknél. De más is közrejátszhat a nyugtalan alvásban. Amikor egész nap millió dolgot tartasz kézben, akkor nem egyszerű éjszaka ellazulni, különösen akkor, amikor az egyetlen szabad pillanatok a mindennapjaid során az elalvás percei. Ha stresszes vagy, akkor az aggodalmak elárasztják az elmédet, és az elszenderülés valóságos fiziológiai kihívás, amivel nehéz megbirkózni. Azonkívül, hogy fáradttá és nyűgössé tesz, az álmatlanság gyengíti az immunrendszert, feledékenységet okoz, lassítja az anyagcserét, és akár még plusz kilókat is felszedhetsz miatta.

Győzd le a stresszt és az álmatlanságot is!

Kezelni a stressz okozta álmatlanságot azt jelenti, hogy elsajátítod, hogyan kell csökkenteni az idegességet. Ezek a feldúltság-űző tippek segítenek.

Halkítsd le és húzd ki: Az is fokozza a nyugtalanságot, ha folyton a mobilodat és az internetet lesed, nincs-e nem fogadott hívásod vagy olvasatlan leveled. Alvás előtt két órával kapcsolj ki minden ilyesmit, és hangolódj rá a pihenésre!

Használd ki az előnyeit a kései ébrenlétnek: Ahelyett, hogy rettegsz, milyen fáradt leszel reggel, fogd fel az éjjeli ébrenlétet úgy, mint egy lehetőséget, hogy olyan nyugtató tevékenységeket folytass, mint az olvasás. Ha úgy tekintesz az álmatlanságra, mint egy pozitív dologra, akkor nem idegeskedsz miatta, és paradox módon mégiscsak elalszol.

Igyál egy csésze meleg tejet vagy nyugtató teát: A tej altató hatású. Triptofánt tartalmaz, ez egy aminosav, ami szerotonivá alakul át, ez pedig olyan kémiai anyag a testünkben, ami szükséges az álmosság létrejöttéhez. De egy kis citromfű- vagy levendulatea is nagyszerűen ellazít.

Hallgass csendes, andalító zenét: Népzene, klasszikus muzsika, de még a kedvenc rádióadód dalai is ellazulást biztosítnak, és jótékony hatást gyakorolnak az idegrendszeredre. Ha egyik sem válik be, akkor pedig hallgass relaxációs zenét, ami különösen jó, ha lazítani akarsz.

Szöveg: Kovács Orsi

Fotó: profimedia.hu

Kapcsolódó cikkek:

Tanuld meg kezelni a stresszt!

Tippek a munkahelyi stressz ellen

A boldogság iskolája: békélj meg önmagaddal!

Magabiztosság-tréning: ne rágódj folyton a problémákon!

Címkék: álmatlanság meg! miatt! oldd stressz?

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Ezért kezdj minden edzést hasazással

Ezért kezdj minden edzést hasazással

Nem mindegy, hogy miként állsz neki a testmozgásnak, illetve hogy milyen gyakorlatokkal kezdesz!

Ez történik a testeddel, ha két napig rosszul alszol

Ha azt hiszed, hogy kihagyhatsz egy-két napot alvás nélkül, tévedsz!

Durván beszóltak ennek a plus-size rúdtáncos lánynak

Volt, hogy éheztette magát, mára viszont elfogadta testét olyannak amilyen, és visszavágott a trolloknak.

Halálos lehet, ha túl sok vizet iszol

Nem csak a kiszáradás veszélyes. Az is probléma lehet, hogy túl sokat iszol. Muszáj megtalálni az egyensúlyt!

„1 hónapig csináltam az almaecet diétát, ez történt”

Egy bevállalós amerikai újságíró úgy döntött, leteszteli a világsztárok egyik kedvenc étrendjét, az almaecet diétát! Csekkold le, milyen eredménnyel!

Így fogyhatsz a szuperszénhidrát-diétával

Ha te is utálsz úgy fogyózni, hogy közben éhezned kell, próbáld ki ezt az étrendet és nem fogsz csalódni!

A fogkrémes mellnagyobbító pakolás az új őrület a neten

Szinte hihetetlen, hogy mikre nem képes néhány lány, hogy egy kosárral nagyobb melltartót hordhasson. A mostani módszertől tuti, te is dobsz egy hátast!

A „piszkos” ketogén diéta az új őrület

Nem mindenkinek való, de akinek igen, az nagyon gyorsan formálódhat vele. Próbáld ki, ha szeretnéd, de közben figyelj arra, mit üzen a tested!

Így néz ki a szülés után Eva Longoria

A színésznő most mutatta meg magát először babája születése óta. Elképesztő, milyen gyorsan visszanyerte a régi alakját, nem?

Így égesd a zsírt a nyaraláson edzés nélkül

Nem sikerült igazán tuti formába hozni magadat a nyaralás előtt? Gond egy szál se, simán formásodhatsz a vakáció alatt is, ráadásul úgy, hogy szinte meg sem kell mozdulnod. Csak figyelj oda erre a pár dologra!

Azt mondták, a bőre miatt soha nem lehet szexi, most modellkedik

Ez a lány egy nagyon ritka és súlyos betegségben szenved, mégis menő fehérnemű modell vált belőle. Olvasd el a sztoriját!

Majdnem belehalt a sok plasztikai műtétbe ez a lány

Egy 22 éves finn nem tud leállni a műtétekkel, pedig ha így folytatja, az életével fog fizetni.

4 egészséges étel, ami valójában nem is az

Cukormentes, szénhidrátcsökkentett vagy teljesen bio? Ne dőlj be a hangzatos reklámszövegeknek, a táplálkozási szakértők szerint, sok olyan „egészséges” cuccot találsz a boltok polcain, ami valójában nem is az!