2009.08.14.@ 10.08

Ha nem jön álom a szemedre…

Nehezen bírsz elaludni? Órákon keresztül csak forgolódsz az ágyban? Fogadd meg tanácsainkat, és garantáljuk, hogy úgy fogsz aludni, mint még soha.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Egy városi legenda szerint egy Amerikai Egyesült Államok-beli kisvárosban még az 1950-es években kiugróan magasra emelkedett a születések száma. Mivel nem tudták mire vélni a hirtelen jött égi áldást, csakhamar tudósok és szociológusok tucatjai lepték el a várost azért, hogy megtudják, mi lehet a titok nyitja. Sokan úgy gondolták, hogy nagyon komoly tudományos okai lehetnek ennek a rendkívül magas szintű születésszámnak. Nem kellett azonban sokat várni a kevésbé tudományos felismerésre: a kisváros szélén egy vasútvonal haladt keresztül, amin minden reggel hajnali öt órakor egy tehervonat száguldott el, felébresztve ezzel a város lakóit. Mivel nehezen ment a visszaalvás, nem is kell részletesen kifejteni, hogy mivel ütötték el az időt, aminek köszönhetően kilenc hónap múlva sok-sok gyermek látott napvilágot.

Így is el lehet tölteni az időt, ha nem jön álom a szemedre. Mi azonban a szexen kívül szeretnénk más alternatívákra is felhívni a figyelmet. Olyanokra, amiktől tuti, hogy könnyebben megy majd az elalvás.

Ötven év elteltével bizony az álmatlanság fő okozója nem a városon keresztülrobogó tehervonat, hanem az alattomos és mindenki által olyannyira gyűlölt stressz. De miért a stresszt tehetjük mindezért felelőssé?

Annyira fáradt vagy, hogy aludni sem tudsz?

Hányan éreztük már, hogy egy szellemileg rendkívül aktív időszakban milyen nehéz álomba szenderedni. Fizikailag teljesen kimerültek vagyunk, szellemileg azonban még mindig pörgünk, így úgy érezzük, hogy moccanni sem tudunk, miközben órákig csak jobbra-balra forgolódunk, mert nem megy az alvás. Ennek egyik oka lehet a kortizol, azaz a mellékvesekéreg által termelt úgynevezett stresszhormon. Stressz hatására emelkedik a kortizol szintje, ami egy sor biokémiai folyamatot indít be a szervezetben, ennek eredményeképp pedig a májban képződő glukóz energiaforrásként hasznosul, és vérnyomásnövelő hatása is van.
A legfontosabb tehát, hogy száműzzünk minden olyan stresszort a hálószobából, amitől alvásproblémáink léphetnek fel. Stresszornak számít például a nagy meleg, a hangos zaj, vizsga előtti drukk, munkahely elvesztésétől való félelem. Vegyük sorra a problémákat!

Főétkezés este 8-kor

Vacsorázz úgy, mint egy koldus! Szól a jól ismert és halálosan unalmas közmondás harmadik része. Ilyenkor persze legyintünk, mert a végletekig agyoncsépelt nehéz, zsíros vacsora – rossz alvás asszociációt mindenki kívülről fújja már, mégsem győzzük hangsúlyozni, mekkora jelentősége van ennek. Sokszor ugyanis észre sem vesszük, hogy a mindennapi rutin milyen nagy hatással van egészségünkre, és mekkora károkat okozhat. Nézzünk csak jobban körül közvetlen környezetünkben! Biztos, hogy mindenki tud mondani legalább egy olyan ismerőst, akinek a főétkezése este nyolc órára esik a munkájából, életviteléből vagy csak a napi rutinból kifolyólag. Az estebédekkel alapvetően nincs probléma, feltéve, ha odafigyelünk arra, hogy könnyen emészthető ételeket és megfelelő mennyiséget fogyasztunk. A szervezetbe bevitt nehéz, zsíros tápanyagok feldolgozása az emésztőrendszert és a hormonrendszert működésre kényszerítik, aminek következtében alvásunk felületessé válik, gyakran felébredünk. Az ekkor fellépő intenzív álomtevékenységnek köszönhetően ilyenkor hadakozunk megoldhatatlan feladatok tömkelegével, amit sárkányfejű főnökünk tüzet okádva kér számon. Ezeken az álmokon másnap persze jókat vigyorgunk az irodában, miközben a rossz alvásnak köszönhetően egy percet sem tudunk a napi munkafeladatokra összpontosítani.

Hűvös szoba a jó alvás egyik alapvető feltétele

Az alvásproblémák még a jól edzett, egészséges szervezetet is rendkívül megterhelik. Érdemes tehát komolyan fontolóra venni egy légkondi beszerzését olyan lakásokban, ahol nyáron a szoba hőmérséklete tartósan nagyon magas. Semmiképp ne helyettesítsük a légkondicionálót ventillátorral, amely közvetlenül az alvó személyre van irányítva, ugyanis könnyen huzatot lehet kapni! A klíma beszerelésénél is alapvető feltétel, hogy a hűvös szél semmiképpen se érje közvetlenül a szervezetet! Ahol lehet, lefekvés előtt csináljunk kereszthuzatot, így könnyen lehűlhet a szoba! Napközben csukjuk be az ablakot, húzzuk le a redőnyt, és csak akkor nyissuk ki, amikor a kinti hőmérséklet alacsonyabb, mint a szobai!

A zajok

Túl zajos a szomszéd? A nagyot halló nyugdíjas nénike nem tud aludni és minden hajnalban arra kelsz, hogy üvöltő rádiókabaréval üti el az időt? Azt ajánljuk, hogy másnap egy magad sütötte süteménnyel állíts be hozzá, és kérd meg, hogy halkítsa le a rádiót. Ebből tuti, hogy nem lesz sértődés! Ha ugyanez a gondod, csak a szomszédban egy fiatal pár lakik, akik előszeretettel rendeznek házibulikat, akkor finoman megkérheted őket, hogy vegyék lejjebb a hangerőt.
A hálószobában ketyegő ébresztőóra zaja is rossz hatással lehet az alvásra, nem beszélve arról, hogy állandóan ellenőrizgethetjük, hogy milyen régóta vagyunk fenn. Érdemes az órát ilyenkor a hálószobából eltávolítani. Ha félünk, hogy reggel elkésünk, akkor húzzunk fel 2 órát, vagy állítsuk be a mobiltelefont, így biztosíthatjuk magunkat arról, hogy időben odaérünk a munkahelyre.

A stressz kezelése

A stresszre mindenki másképpen reagál, így ne feledjük, hogy a stresszoldás is egyéntől függ. Van, aki egy légytől is kiakad, de igazi vészhelyzetben ő az első, aki cselekszik. Nagyon fontos az, hogy tanuljuk meg pozitívan értékelni tetteinket és önmagunkat, amiket fejezzünk is ki! Ha valamit jól csináltál, akkor bátran jutalmazd meg magad! Az örök hajsza, a másoknak való állandó megfelelés is önértékelési problémához vezethet. Véssük jól az agyunkba, hogy soha nem leszünk egyformán jók mindenki szemében! Ne feledjük, ne állítsunk fel magunknak irreális célokat, mert az is stressz forrása lehet. Ha állandóan csak rossz dolgokra összpontosítunk, akkor álljunk meg egy kicsit és gondolkodjunk el azon, hogy mikor kapcsolódtunk ki utoljára. Egyes munkahelyeken komoly büntetésre számíthatnak a munkavállalók, ha nem vesznek ki egyhuzamban tíz munkanapnak megfelelő szabadságot, ugyanis szakértők vallják, hogy egy ember csak ennyi idő alatt képes teljesen kikapcsolódni, elszakadni a munkától. Mindenkinek magának kell rájönnie, hogy mitől tud ellazulni. Van, aki egy jó regénytől, kora reggeli úszástól vagy napozástól tud megnyugodni. A lényeg, ha tudjuk, hogy mitől lazulunk el a legjobban, akkor rendszeresen iktassuk be a hétköznapokba, és garantáljuk, hogy úgy fogsz aludni, mint még soha!

Fotó: profimedia.hu

Kapcsolódó cikkek:

A nyaralás is lehet stresszhelyzet?

Légy tele energiával! Így turbózd fel magad a nap folyamán!

Néhány dolog, amit mindenképp meg kell csinálnod ezen a nyáron

Címkék: álom szemedre

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Kiderült, hánykor a legegészségesebb reggelizni

Kiderült, hánykor a legegészségesebb reggelizni

Megiszod reggel a kávéd, de a reggelit nem bírod leerőltetni mellé? Vagy épp ellenkezőleg, evés előtt ki sem bírsz lépni a lakásból? Hát, most kiderül, melyik szokás az egészségesebb!

Ezért van kellemetlen illatod odalent mensi után

Nem csak alatta, de utána is megváltoznak délen a dolgok. Viszont van egy jó hírünk, tehetsz a kellemetlenségek ellen!

Gyorskaja-diétával fogyott 80 kilót, most álompasi

Elképesztő sztorit mesélt ez a pasi, aki 175 kilónál is többet nyomott, amikor rájött, ideje változtatni. Mostanra olyan jól néz ki, hogy talán fel sem ismered az új fotóin!

Izmai miatt bántja ezt a nőt az Instagram

Annyira kigyúrta magát, hogy a legtöbb pasinál is sokkal erősebb. Ez viszont nem jön be mindenkinek, szegény nagyon durva kritikákat kap…

Csokit evett, mégis lefogyott

A csokoládé kerül az elsők között a tiltólistádra, ha diétázni kezdesz? Ez a lány nem mondott le róla, mégis elérte a tökéletes formáját. A titkáért olvass tovább!

„1 hónap alatt megváltoztatta ez a diéta az életemet”

Kíváncsi vagy, mi történhet, ha 21 napra átállsz a ketogén diétára? Ez a szerkesztő csajszi elmesélte az élményeit, hátha másoknak is tud segíteni a sztorijával.

A sok szex megváltoztatja a vaginád alakját?

Tényleg kitágul ott lent, ha túl sokat szexelsz? És az igaz, hogy a túl tisztálkodás árt? Eláruljuk, mi az igazság az öt leggyakoribb intim tévhittel kapcsolatban!

5 ok, amiért pattanások jelenhetnek meg a fenekeden

Lehet, hogy ciki és kínos, de hidd el, nem csak veled történik meg. Tudd meg, mi okozhatja!

Nem hiszed el hány éves ez a nő

A dizájner körülbelül 20 évet tagadhatna le, annyira fiatalos a bőre, kíváncsi vagy hogy csinálja?

A körmeiről derült ki, hogy rákos ez a lány

A körmeid egészsége nem csak azért szuperfontos, hogy jól mutasson rajta az új trendi mani, hiszen akár olyan súlyos betegségekről is árulkodhat, mint a rák.

A sztárok klinikáján halt bele az anyuka a fenékplasztikába

A fiatal nő egy olyan kórház műtőasztalán hunyt el, ahol a brit valóságshow-k sztárjai szokták kezeltetni magukat. Borzalmas, ami történt!

„Ilyen okoseszközzel fogytam 45 kilót”

Megdöbbentő sztori járta be a netet egy fiatal lányról, aki egy különleges alkalmazásnak köszönheti, hogy búcsút inthetett a súlyfeleslegének! Kíváncsi vagy, melyik volt az?

„Ez történt, amikor teljesítettem a 4 liter víz kihívást”

Tuti, már ezerszer hallottad, hogy igyál sok folyadékot, de azért 4 liter kicsit túlzásnak tűnik, igaz? Kiderült, milyen hatással van ennyi víz a testedre!