2009.10.12.@ 14.10

Különböztesd meg a hasznos és a káros stresszt!

A stresszről mindig csak életünk megrontójaként beszélünk, pedig egy bizonyos határig aktivizál bennünket, és nagyszerű teljesítményekre ösztönöz. Ugyanakkor tény, hogy az állandósult feszültség túlságosan igénybe veszi szellemi és fizikai teljesítőképességünket, és különböző betegségeket eredményezhet.

Cosmopolitan.hu
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Pozitív stressz

A pozitív stressz teljesítményünk fokozására ösztönöz bennünket. Ennek hátterében az ősi túlélési ösztön áll, amely alapvető jelentőségű volt ahhoz, hogy az emberi nem az evolúció során fennmaradjon és sikeresen boldoguljon. Ennek biológiai hátterében az áll, hogy az emberi szervezetben a stressz hatására felszaporodnak a különböző stresszhormonok, amelyek egyfajta láncreakciót indítanak be. Az első lépés a „riadó”: sebesebben ver a szív, szaporább a légzés, emelkedik a vérnyomás, kiver a veríték. Egy-egy ijesztő helyzetben a megemelkedett vérnyomás következtében több vér jut az izmokba, amelynek hatására felszabadulnak a védekezéshez és a meneküléshez szükséges energiák. Ha a feszültséget keltő esemény, érzés elmúlik, a szervezet ismét normálisan működik.
 
Bár manapság a stresszt okozó élethelyzetek ritkán jelentenek közvetlen életveszélyt, szervezetünk mégis úgy reagál, mintha az ténylegesen fennállna, akár valódi, akár képzelt vészhelyzetről legyen szó. Előidézheti akár a közlekedési eszközök zsúfoltsága, a forgalom lármája, vagy akár a szomszédból áradó hangos zene is.
 
 
A stresszérzésnek egy másik változata inkább lelki, és nem pusztán idegi reflexen alapszik. Egy-egy élethelyzet, például munkahelyi vagy magánéleti nehézség vagy konfliktus, feszültséget idézhet elő. Manapság közismert az a fajta feszültség, amely az elfoglalt – menedzsertípusú – férfiak és nők körében gyakori. A szenvedő alany úgy érzi állandó nyomás alatt van, nem tud megfelelni a vele szemben támasztott követelményeknek, vagy ehhez teljes eszköztárát és energiáját mozgósítania kell.
 
Az állandósult stressz nyomán azt tapasztaljuk, hogy minden energiánk elszáll, koncentrációs és teljesítőképességünk egyre rosszabb, nem beszélve az álmatlanul töltött éjszakákról. A tartósan feszült állapot kimerültséget eredményez, és számos pszichoszomatikus (lelki eredetű, de testi panaszokban megnyilvánuló) betegséghez, gyakran depresszióhoz vezet. A legismertebb pszichoszomatikus betegségek a fejfájás, a gyomor- és nyombélfekély, a magas vérnyomás, az asztma, a fekélyes vastagbélgyulladás, a neurodermatitisz (erős viszketéssel járó krónikus bőrbetegség) és a reuma.
 
Hogyan kezeljük a káros stresszt?
 
A stressz következtében kialakuló zavarok nem enyhíthetők nyugtató- vagy élénkítő szerekkel. A kávé, a cigaretta, az alkohol, a kábítószer, a túlzásba vitt evés átmenetileg enyhítheti a panaszokat, de hosszú távon súlyosbítják a tüneteket, és még több szenvedést okoznak. A stressz tényleges kezeléséhez először is tudnunk kell, mi okozza a feszültséget, mit kell megváltoztatni az életvitelünkben ahhoz, hogy csökkentsük ezt. Ha végiggondoltuk, az alábbi technikák sokat segíthetnek a feszültség enyhítésében:
 
1. Teremtsünk egészséges egyensúlyt az aktívan eltöltött és pihenésre szánt idő között! Vigyázzunk arra, hogy egy-egy stresszesebb időszak után legyen időnk kikapcsolódni, és újra feltöltődni, akár csak rövid ideig is. Sajátítsunk el különböző relaxációs technikákat (például autogén tréning vagy jóga)!
 
2. Napi programunkba iktassunk be valamilyen testmozgást, sportot, mivel a combot és a karizmokat dolgoztató tornagyakorlatok serkentik a hangulatunkat javító „örömhormon” termelését!
 
3. A tudatos légzés is sokat segíthet. Az egyenletes légzés automatikusan csökkenti a stresszhormonok szintjét a szervezetünkben, mérsékli a szívverések gyakoriságát és csökkenti a vérnyomást.
 
4. Egészséges és kiegyensúlyozott táplálékozás: a szervezetünknek értékes tápanyagokra van szüksége ahhoz, hogy teljesítsen. A maximális hatás érdekében étrendünket érdemes kiegészíteni multivitaminokkal és táplálékkiegészítőkkel.
 
5. Vállald nyíltan a konfliktusokat, ahelyett, hogy magadba fojtanád a dühödet!
 

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Ezért kezdj minden edzést hasazással

Ezért kezdj minden edzést hasazással

Nem mindegy, hogy miként állsz neki a testmozgásnak, illetve hogy milyen gyakorlatokkal kezdesz!

Ez történik a testeddel, ha két napig rosszul alszol

Ha azt hiszed, hogy kihagyhatsz egy-két napot alvás nélkül, tévedsz!

Durván beszóltak ennek a plus-size rúdtáncos lánynak

Volt, hogy éheztette magát, mára viszont elfogadta testét olyannak amilyen, és visszavágott a trolloknak.

Halálos lehet, ha túl sok vizet iszol

Nem csak a kiszáradás veszélyes. Az is probléma lehet, hogy túl sokat iszol. Muszáj megtalálni az egyensúlyt!

„1 hónapig csináltam az almaecet diétát, ez történt”

Egy bevállalós amerikai újságíró úgy döntött, leteszteli a világsztárok egyik kedvenc étrendjét, az almaecet diétát! Csekkold le, milyen eredménnyel!

Így fogyhatsz a szuperszénhidrát-diétával

Ha te is utálsz úgy fogyózni, hogy közben éhezned kell, próbáld ki ezt az étrendet és nem fogsz csalódni!

A fogkrémes mellnagyobbító pakolás az új őrület a neten

Szinte hihetetlen, hogy mikre nem képes néhány lány, hogy egy kosárral nagyobb melltartót hordhasson. A mostani módszertől tuti, te is dobsz egy hátast!

A „piszkos” ketogén diéta az új őrület

Nem mindenkinek való, de akinek igen, az nagyon gyorsan formálódhat vele. Próbáld ki, ha szeretnéd, de közben figyelj arra, mit üzen a tested!

Így néz ki a szülés után Eva Longoria

A színésznő most mutatta meg magát először babája születése óta. Elképesztő, milyen gyorsan visszanyerte a régi alakját, nem?

Így égesd a zsírt a nyaraláson edzés nélkül

Nem sikerült igazán tuti formába hozni magadat a nyaralás előtt? Gond egy szál se, simán formásodhatsz a vakáció alatt is, ráadásul úgy, hogy szinte meg sem kell mozdulnod. Csak figyelj oda erre a pár dologra!

Azt mondták, a bőre miatt soha nem lehet szexi, most modellkedik

Ez a lány egy nagyon ritka és súlyos betegségben szenved, mégis menő fehérnemű modell vált belőle. Olvasd el a sztoriját!

Majdnem belehalt a sok plasztikai műtétbe ez a lány

Egy 22 éves finn nem tud leállni a műtétekkel, pedig ha így folytatja, az életével fog fizetni.

4 egészséges étel, ami valójában nem is az

Cukormentes, szénhidrátcsökkentett vagy teljesen bio? Ne dőlj be a hangzatos reklámszövegeknek, a táplálkozási szakértők szerint, sok olyan „egészséges” cuccot találsz a boltok polcain, ami valójában nem is az!