2009.10.12.@ 14.10

Különböztesd meg a hasznos és a káros stresszt!

A stresszről mindig csak életünk megrontójaként beszélünk, pedig egy bizonyos határig aktivizál bennünket, és nagyszerű teljesítményekre ösztönöz. Ugyanakkor tény, hogy az állandósult feszültség túlságosan igénybe veszi szellemi és fizikai teljesítőképességünket, és különböző betegségeket eredményezhet.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Pozitív stressz

A pozitív stressz teljesítményünk fokozására ösztönöz bennünket. Ennek hátterében az ősi túlélési ösztön áll, amely alapvető jelentőségű volt ahhoz, hogy az emberi nem az evolúció során fennmaradjon és sikeresen boldoguljon. Ennek biológiai hátterében az áll, hogy az emberi szervezetben a stressz hatására felszaporodnak a különböző stresszhormonok, amelyek egyfajta láncreakciót indítanak be. Az első lépés a „riadó”: sebesebben ver a szív, szaporább a légzés, emelkedik a vérnyomás, kiver a veríték. Egy-egy ijesztő helyzetben a megemelkedett vérnyomás következtében több vér jut az izmokba, amelynek hatására felszabadulnak a védekezéshez és a meneküléshez szükséges energiák. Ha a feszültséget keltő esemény, érzés elmúlik, a szervezet ismét normálisan működik.
 
Bár manapság a stresszt okozó élethelyzetek ritkán jelentenek közvetlen életveszélyt, szervezetünk mégis úgy reagál, mintha az ténylegesen fennállna, akár valódi, akár képzelt vészhelyzetről legyen szó. Előidézheti akár a közlekedési eszközök zsúfoltsága, a forgalom lármája, vagy akár a szomszédból áradó hangos zene is.
 
 
A stresszérzésnek egy másik változata inkább lelki, és nem pusztán idegi reflexen alapszik. Egy-egy élethelyzet, például munkahelyi vagy magánéleti nehézség vagy konfliktus, feszültséget idézhet elő. Manapság közismert az a fajta feszültség, amely az elfoglalt – menedzsertípusú – férfiak és nők körében gyakori. A szenvedő alany úgy érzi állandó nyomás alatt van, nem tud megfelelni a vele szemben támasztott követelményeknek, vagy ehhez teljes eszköztárát és energiáját mozgósítania kell.
 
Az állandósult stressz nyomán azt tapasztaljuk, hogy minden energiánk elszáll, koncentrációs és teljesítőképességünk egyre rosszabb, nem beszélve az álmatlanul töltött éjszakákról. A tartósan feszült állapot kimerültséget eredményez, és számos pszichoszomatikus (lelki eredetű, de testi panaszokban megnyilvánuló) betegséghez, gyakran depresszióhoz vezet. A legismertebb pszichoszomatikus betegségek a fejfájás, a gyomor- és nyombélfekély, a magas vérnyomás, az asztma, a fekélyes vastagbélgyulladás, a neurodermatitisz (erős viszketéssel járó krónikus bőrbetegség) és a reuma.
 
Hogyan kezeljük a káros stresszt?
 
A stressz következtében kialakuló zavarok nem enyhíthetők nyugtató- vagy élénkítő szerekkel. A kávé, a cigaretta, az alkohol, a kábítószer, a túlzásba vitt evés átmenetileg enyhítheti a panaszokat, de hosszú távon súlyosbítják a tüneteket, és még több szenvedést okoznak. A stressz tényleges kezeléséhez először is tudnunk kell, mi okozza a feszültséget, mit kell megváltoztatni az életvitelünkben ahhoz, hogy csökkentsük ezt. Ha végiggondoltuk, az alábbi technikák sokat segíthetnek a feszültség enyhítésében:
 
1. Teremtsünk egészséges egyensúlyt az aktívan eltöltött és pihenésre szánt idő között! Vigyázzunk arra, hogy egy-egy stresszesebb időszak után legyen időnk kikapcsolódni, és újra feltöltődni, akár csak rövid ideig is. Sajátítsunk el különböző relaxációs technikákat (például autogén tréning vagy jóga)!
 
2. Napi programunkba iktassunk be valamilyen testmozgást, sportot, mivel a combot és a karizmokat dolgoztató tornagyakorlatok serkentik a hangulatunkat javító „örömhormon” termelését!
 
3. A tudatos légzés is sokat segíthet. Az egyenletes légzés automatikusan csökkenti a stresszhormonok szintjét a szervezetünkben, mérsékli a szívverések gyakoriságát és csökkenti a vérnyomást.
 
4. Egészséges és kiegyensúlyozott táplálékozás: a szervezetünknek értékes tápanyagokra van szüksége ahhoz, hogy teljesítsen. A maximális hatás érdekében étrendünket érdemes kiegészíteni multivitaminokkal és táplálékkiegészítőkkel.
 
5. Vállald nyíltan a konfliktusokat, ahelyett, hogy magadba fojtanád a dühödet!
 

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Csak két kilót fogyott, mégis teljesen átalakult a teste

Csak két kilót fogyott, mégis teljesen átalakult a teste

Ráadásul az Insta-sztár nem éhezett egy percig sem, finomakat főzött és a testmozgást sem vitte túlzásba. Ha érdekel a titka, olvass tovább!

Visszafelé öregszik ez a nő

Legalábbis ezt állítja a gyönyörű anyuka.

140 kilót fogyott, most elképesztően néz ki

Ráadásul kevesebb, mint egy év alatt szabadult meg a súlyfeleslegtől!

Kiderült: tilos az edzés másnaposan

Eddig a legdurvább macskajaj ellenére sem hagytad ki az edzést? Itt az ideje parkolópályára állítanod magad, legalábbis a koktéleste után, ha nem akarsz komoly bajt magadnak.

Véres képet posztot a blogger lány, kiakadtak a netezők

Az egész testét bekente, majd a fűben hemperget ez a blogger lány.

Túl sokat szoláriumozott, borzalmas dolog történt

Csak egy kis barnaságra vágyott, mégis túlzásba vitte, aminek az lett a következménye, hogy egy borzalmas lyuk tátong most az arcán.

Kivetette 4 bordáját, most így néz ki terhesen

A 41 centis derekú modell most terhes fotóival sokkolja a netezőket!

Eltört a vaginája, mert túl sokat használta a vibrátorát

Borzalmas dolog történt egy lánnyal, aki túl sokat örömöt szerzett magának!

37 éve pizzát vacsorázik, így néz ki

Oké, biztosan te is imádod a pizzát, de azért annyira nem, hogy 37 éven át minden este ezt edd, ugye? Képzeld, egy férfi annyira szereti, hogy minden nap ezt vacsorázza, sőt nem is variálja a különböző feltételeket.

36 kilós mellei vannak ennek a magyar lánynak

Borzalmas fájdalmakkal küzd egy magyar lány Amerikában a gigamellei miatt, akinek már csak hónapjai lehetnek hátra.

Ritka betegség miatt érezte magát folyton részegnek ez a lány

Két éven keresztül, minden egyes nap úgy érezte magát egy lány, mintha előző este egy hatalmas buliban lett volna.