2009.12.11.@ 14.12

Egészségünk őrei: a probiotikumok

A téli időszakban gyakori náthás, meghűléses panaszok megelőzése és kezelése kapcsán egyre többet hallhatjuk a probiotikum kifejezést. Sokan mégsem ismerjük pontos jelentését, nem tudjuk mikor és hogyan alkalmazhatjuk őket egészségünk védelmében. A probiotikumokról dr. Hidvégi Edit gasztroenterológust, a Budai Allergiaközpont orvosát kérdeztük.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Mi az a probiotikum?

A probiotikum kifejezés több különböző baktériumtörzset jelöl. Ezek nem kórokozók, hanem jótékony baktériumok, amik együtt élnek velünk. A bélrendszerben találhatóak, és olyan vegyületeket kapunk tőlük, amire nekünk van szükségünk. Ilyen például a K-vitamin, ami a normális véralvadáshoz szükséges, de az immunrendszert is serkentik.

Érdemes pótolni!

A probiotikumok szinte születésünktől fogva bélflóránk természetes részei. Ez az egyensúlyi állapot azonban különböző okokból bármikor felborulhat. Az antibiotikumok szedése során például nemcsak a kórokozók, de a jótékony baktériumok is elpusztulnak. Az egészséges bélflóra felborulását eredményezheti még a fokozott stressz, a helytelen táplálkozás, hasmenéssel járó rosszullét vagy gyulladásos bélbetegség. Ilyen esetekben probiotikumok szedésével kell gondoskodnunk a bélflóra helyreállításáról.

Hogyan hat?

Fertőzéses megbetegedések esetén az elfogyasztott probiotikum kiszorítja a bélben lévő kórokozó baktériumokat, gombákat, gátolja a vírusok káros hatását, hasmenéses betegségek alatt vagy után pedig segít a normál bélflóra helyreállításában.

Mikor érdemes szedni?

Antibiotikumos kezelés során általában elegendő csak átmenetileg használni – a gyógyszer szedése alatt és után egy hétig. Vírusos, vagy egyéb fertőzéses hasmenések megelőzésére, gyulladásos bélbetegségek kiegészítő kezeléseként azonban hosszabb ideig, akár hónapokon keresztül javasolt. Az influenzaszezonban pedig azért érdemes szedni, mert a probiotikumok, elsősorban a Lactobacillus GG a légúti fertőzések számának csökkentésében játszik jótékony szerepet. Hosszabb idejű alkalmazás esetén az immunrendszert erősíti, így képes mindennemű fertőzés előfordulásának valószínűségét csökkenteni. A probiotikumok patikai készítmények formájában is elérhetők, gyakorlatilag mellékhatásuk nincs. Az egészséges bélflóra fenntartását táplálkozásunkkal is segíthetjük. Probiotikumban különösen gazdag források az olyan savanyított tejtermékek, mint a joghurt és a kefír.

Forrás: www.allergiakozpont.hu

Fotó: profimedia.hu

Kapcsolódó cikkek:

Mire figyeljenek az allergiások a H1N1 influenza járvány idején?

Természetes és mesterséges édesítők – melyiket fogyasszuk?

Egészségtippek meghűlésre: gyógyulj a természet patikájából!

Címkék: egészségünk őrei probiotikumok

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

A legcukibb tetkók könyvmániás csajoknak

A legcukibb tetkók könyvmániás csajoknak

Nézd meg a legszebb mintákat ebben a témában!

Tényleg rossz a testednek, ha hideg vizet iszol?

Lehet, hogy a hideg vízzel többet ártasz magadnak, mint használsz.

Ez történik a testeddel, ha nem eszel cukrot

Nem kell teljesen leszoknod róla!