2009.12.31.@ 09.12

Ünnepi tippek: Plusz kilók nélkül az ünnepek után is

A karácsony a szeretet, a békesség és megnyugvás ünnepe, mely alkalmat nyújt a nagy családi, baráti összejövetelekre és közös lakomákra. Az ünnepek alatt sokan úgy érezzük, hogy egyszerűen kötelező enni. Akár otthon vagyunk, akár vendégségbe megyünk, itt is-ott is gazdagon megterített asztal fogad bennünket és a sokfogásos menü szinte mindenütt alapkövetelmény.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

A mértéktelen táplálkozás azonban amellett, hogy elronthatja az ünnep hangulatát, szervezetünkre is jelentősen megterheli. Becslések szerint átlagosan 2 és fél kilót hízunk az ünnepek alatt, éppen ezért nem csoda, ha a karácsonyi-szilveszteri lakomák után nem túl jó a közérzetünk és sokszor kifejezetten túlsúlyosnak érezzük magunkat. Az alábbiakban adunk néhány hasznos, és igazán könnyedén betartható tanácsot az ünnepek alatti egészséges táplálkozás irányelveivel kapcsolatban.

A hagyományos karácsonyi ételek – a hal kivételével – nem kedveznek szervezetünknek. Mivel általában magas a zsír- és cukortartalmuk, nehezen emészthetők, így igazi kalóriabombának tekinthetjük őket. Ha fogyasztásuk során nem ismerünk mértéket, az ünnepi lakomák és iszogatások után különböző tünetek ronthatják el közérzetünket. Ilyen például a gyomorégés, a hasi görcsök, a hasmenés, a magas fokú, fájdalmas teltségérzet, vagy az émelygés, hányinger és hányás. A kellemetlenségeket elkerülhetjük néhány egyszerű szabály betartásával.

1. Részesítsük előnyben a halételeket, és salátákat is tálaljunk az ünnepi menü részeként!
 
A halételek könnyen emészthető, teljes értékű fehérjéket tartalmaznak és meglehetősen gazdagok kalciumban, foszforban, szelénben, vasban, cinkben, és jódban, valamint B-vitaminban. A halban lévő esszenciális zsírsavak, az Omega 3 és az Omega 6, rendkívül fontosak az emberi szervezet számára.
 
A zöldségfélék rendkívüli vitamin és ásványianyag-források, éppen ezért ilyenkor különösen javasolt a naponta többszöri, lehetőleg nyers állapotban történő fogyasztásuk, valamint tálalhatjuk őket köretként a nehezebb húsételekhez. Az elmúlt évek kutatási eredményei azt mutatják, hogy már napi egy adag saláta elfogyasztásával jelentősen nő a szervezetben a C- és E–vitaminok mennyisége.
 
2. A karácsonyi és szilveszteri ételek elkészítésénél is alkalmazzunk zsírszegény módszereket!
 
A kis mennyiségben bevitt koleszterin fontos szerepet játszik a sejtfal felépítésében, a hormonképzésben, ezért kerüljük a túlzottan zsíros ételek fogyasztását, az ételek elkészítésénél pedig alkalmazzunk zsírszegény módszereket, mint például a grillezés, gőzölés, vagy a párolás.
 
3. Mellőzzük a nassolást: a nagymama süteményeit és a szaloncukrot a főétkezések záró fogásaként kínáljuk!
 
A napközbeni nassolás rengeteg plusz kalóriát, és így igen nagy terhelést jelent szervezetünknek. Napi egy tábla csokoládé elfogyasztásával évente több kilót is hízhatunk. Ezért az ünnepek alatt inkább a főétkezéseket követően, desszertként kínáljuk a különböző édességeket. Ha a nassolásról mégsem tudunk lemondani, akkor együnk gyümölcsöt, zöldséget!
 
4. Mértékletesen fogyasszunk alkoholt, és az ünnepek alatt se feledkezzünk meg a megfelelő mennyiségű folyadékbevitelről!
 
Karácsony és szilveszter alkalmával az alkohol éppen úgy a terített asztal része, mint az üdítőitalok, vagy a finom ételek. Sokszor azonban megfeledkezünk a szervezetünkbe bevitt alkohol mennyiségéről, pedig a túlzott alkoholfogyasztás az egyik legsúlyosabb egészségromboló tényező. Érdemes tehát odafigyelnünk: az ünnep idejénis mértékkel fogyasszunk az italokból, és lehetőleg minőségi száraz borokat. Mivel a legtöbb üdítő és alkohol rengeteg cukrot, de annál kevesebb természetes anyagot tartalmaz, így a szervezetünknek azzal teszünk jót, ha minél több ásványvizet iszunk, lehetőleg naponta legalább 2-3 litert.
 
5. Szerény vacsora legyen az utolsó étkezés!
 
Ilyenkor is igaz a mondás: „Reggelizz úgy, mint egy király, ebédelj úgy, mint egy polgár és vacsorázz úgy, mint egy koldus”. Éppen ezért ügyeljünk arra, hogy este hat óra után lehetőleg ne együnk nagy mennyiségben nehéz ételeket, mert szervezetünk számára sokkal egészségesebb a korai vacsora.
 
6. A mozgás az ünnepek alatt is fontos!
 
Ezekben a napokban se feledkezzünk meg a mozgásról, és tartsuk be a rendszerességet! Ha az időjárás engedi, lehetőleg menjünk ki a szabadba és iktassunk be minden vacsora után egy nagy sétát, amely karácsonykor, hóesésben igazi élmény!
 

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Ennyit kell sétálnod ahhoz, hogy beindítsd a fogyást

Ennyit kell sétálnod ahhoz, hogy beindítsd a fogyást

Gondban vagy azzal az újévi fogadalmaddal, hogy leadj pár kilót? Ne aggódj, eláruljuk, hány lépést kell megtenned érte!

Megdöbbentő előtte-utána fotót posztolt Tóth Vera

Ez a kép is bizonyítja, hogy rengeteget fogyott!

Halálra akarja enni magát a 317 kilós férfi

Nem tesz semmit azért, hogy változtasson az életmódján.

Élő Ken teljesen átoperáltatja az arcát

Az újabb műtét sorozatra azért is van szükség, mert a férfi vonásait már a reptéri arcfelismerők sem tudják értelmezni.

5 tipp, hogy feldobd az edzőtermi edzéseket

Mikor megvetted a bérleted, még szuper lelkes voltál, de a sokadik alkalom után már unod a kardiózást vagy a súlyok emelgetését… Ha magadra ismertél, ideje felráznod a fitnesz-rutinodat!

7 furcsa dolog, ami erősíti az immunrendszered

Nem győzöd kapkodni a C vitamin tabikat, mégis újabb körre bejelentkezett nálad a megfázás? Nem is sejted, milyen apró trükkökkel űzheted el messzire a kellemetlen vendéget.

Így sportolj, ha abszolút semmi időd mozogni

Ha kevés időd jut a sportolásra, akkor ezeket a tippeket imádni fogod!

Bizarr kihívás terjed a neten: Januhairy

Movember csajoknak – te kipróbálnád ezt a meghökkentő challange-et?

Ilyen ciki Photoshop bakit még nem láttál!

Egy divatcég annyira kínos képeket tett fel az oldalára, hogy még nézni is kellemetlen. Le mered csekkolni?

Így tartsd meg a fitt-fogadalmadat egész évben

Január első hetén még lelkesen edzel, de márciusban már sokszor elcsalod, nyáron pedig tényleg csak porosodik a sportszerkód? Idén másként lesz!

Madonnának hirtelen hatalmas lett a feneke

Ha eddig azt hitted, hogy Kim Kardashian letaszíthatatlan a popókirálynői trónról, akkor tévedtél. Csekkold Madonna trónbitorló képeit!

Ez lesz 2019 legmenőbb diétája

Állítólag a legkönnyebben betartható étrend! Te is kipróbálod?

Hihetetlenül néz ki Pippa Middleton a szülés után 10 héttel

Elképesztő felvételeket lőttek Katalin hercegné húgáról két hónappal a szülés után. Csekkold le a fotókat!