2010.07.07.@ 16.07

Sportolj ésszel!

A sportolás szerencsére egyre népszerűbb, hiszen egészségmegőrző hatása vitathatatlan. Azon kívül, hogy növeli a szervezet ellenálló képességét, csökkenti a szív- és keringési rendszer, a légző rendszer, valamint számos anyagcsere-betegség kialakulási gyakoriságát, boldogság hormonokat szabadít fel, karban tartja izmainkat és testünk minden porcikáját. A rendszeres sportot már érdemes a gyermekkorban elkezdeni, hiszen nagyon hasznos, ha beépül a napi rutinba.

Cosmopolitan.hu
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Azok, akik már gyermekkorukban is aktívan sportolnak, mindennapi életük nélkülözhetetlen részévé válik a mozgás. A gyermekeknél azért is nagyon fontos a rendszeres sport, mert az egészségre gyakorolt pozitív hatásai már minimális, de rendszeres napi aktivitás mellett is jelentkeznek. Ilyenkor testük még folyamatosan fejlődik, izomzatuk még könnyen formálható, ezáltal sok egyéb jótékony hatás mellett számos testtartási rendellenesség kialakulása is megelőzhető. Ha gyermekkorban megszokjuk a rendszeres mozgást, akkor felnőttként is napi rutinná válik. Ennek főként azoknál van kiemelkedő szerepe, akik irodai, vagy kevés mozgással járó munkát végeznek. A rendszeres mozgásnak és sportolásnak is megvannak azonban az elengedhetetlen szabályai. Annak érdekében, hogy a sportsérüléseket elkerüljük, vagy legalábbis a minimálisra csökkentsük, minden esetben szükséges az alapos bemelegítés.

Miért fontos a bemelegítés?
 
A sportolás megkezdése előtt elengedhetetlen a bemelegítés, mivel a napközbeni minimális fizikai igénybevétel miatt az izmok és ízületek merevvé válnak, rugalmasságuk csökken. Ilyenkor bemelegítéssel felkészítjük az izmokat a mozgásra. Ennek hatására megindul az izmok keringése, javul azok vérellátása, és az egész szervezet, a szív és az érrendszer, a légző rendszer is felkészül a mozgásra. Ezen kívül a bemelegítő, átmozgató torna a mozgás megkezdése előtt megóvhat minket a kisebb húzódásoktól, rándulásoktól. Különösen azokat a területeket mozgassuk meg alaposan, melyeket sportolás közben használni fogunk: vagyis, ha valaki futni készül, az alsó végtag izmaira fordítson több időt, viszont ha súlyt szeretne emelni, akkor a törzs és a felső végtag izmaira kiemelkedő hangsúlyt kell fektetni. Összesen legalább 5-10 percet töltsünk bemelegítéssel, és ügyeljünk arra, hogy minden területet alaposan mozgassunk át. A bemelegítés időtartamában éstartalmában is nagyon eltérő lehet attól függően, hogy kezdő, haladó vagy élsportolóról van szó, illetve, hogy milyen edzést tervezünk.
 
Milyen gyakorlatokat végezzünk sport előtt?
 
A bemelegítés fontosságával, algoritmusával a legtöbb rendszeresen sportoló tisztában van. Az alábbi nagyon egyszerű sémát kezdőknek ajánljuk.
 
A bemelegítést kezdjük fentről lefelé. Először végezzünk alapos nyakkörzést, illetve nyakbillentést. A vállakkal előre és hátra is körözzünk, emeljük meg őket többször, és kinyújtott karkörzéssel nyújtsuk meg a váll izmait is. A hát és a has izmait is alaposan mozgassuk meg: törzsünket döntsük oldalra előre néhányszor, majd végezzünk óvatos törzskörzéseket. Az alsóvégtag izmainál, mind a nyújtó-, mind a hajlító izmokat mozgassuk át. A sérülések megelőzésében kiemelkedően fontos szerepe van a különböző izomcsoportok nyújtásának, a stretchingnek. Ezt mindenképpen iktassuk be mind sportolás kezdetén, mind pedig az edzés befejezésekor.
 
Ha már megtörtént a baj…
 
Sajnos a bemelegítéssel és a megfelelő nyújtással csak csökkenthetjük, de nem minden esetben kerülhetjük el a sérüléseket. Amennyiben bármilyen apró vagy komolyabb fájdalmat észlelünk, azonnal álljunk meg, és óvatosan próbáljuk meghatározni a sérülés jellegét. Helyezzük a testrészt nyugalomba, és fejezzük be a mozgást. Amennyiben a sérülés komolyabbnak tűnik, amilyen gyorsan csak lehet, kezdjük el jegelni. A helyes jegelés – tévhittel szemben – nem az érintett terület „megfagyasztása”, hanem állandó alacsonyabb hőmérsékleten tartása. Ez váltakozó jegelést jelent, vagyis a jeget száraz ruhába csomagolva – sohasem közvetlenül – 5 percig a sérült területen tartjuk, majd 5 percig arról levesszük. Ezzel csökkentjük a helyileg kialakuló gyulladást, valamint a sérült terület esetleges bevérzését. A sérült testrészt célszerű – amennyiben lehetőség van rá –, valamilyen módon rögzíteni. Ennek legegyszerűbb módja a rögzítés rugalmas pólyával.
 
Amennyiben a fájdalmat hosszabb ideig, illetve erősebben érezzük, mindenképpen keressünk fel egy szakorvost, hiszen a nagyobb bajt jobb megelőzni, mint utólag esetleg egy komolyabb műtéten átesni. A nem megfelelően kezelt sérülések komoly egészségkárosodást okozhatnak, mivel az érintett rész sokkal érzékenyebb és sebezhetőbb, így akár egy egyszerűbb sérülésből később komolyabb sérülés, esetleg fáradásos törés, szalagszakadás keletkezhet. Amennyiben törést, vagy súlyosabb sérülést feltételezünk, ne mozdítsuk meg az érintett testrészt vagy ízületet, hanem azonnal hívjuk a mentőket.
 
Forrás: Budai Egészségközpont
 

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Kiderült, hánykor a legegészségesebb reggelizni

Kiderült, hánykor a legegészségesebb reggelizni

Megiszod reggel a kávéd, de a reggelit nem bírod leerőltetni mellé? Vagy épp ellenkezőleg, evés előtt ki sem bírsz lépni a lakásból? Hát, most kiderül, melyik szokás az egészségesebb!

Ezért van kellemetlen illatod odalent mensi után

Nem csak alatta, de utána is megváltoznak délen a dolgok. Viszont van egy jó hírünk, tehetsz a kellemetlenségek ellen!

Gyorskaja-diétával fogyott 80 kilót, most álompasi

Elképesztő sztorit mesélt ez a pasi, aki 175 kilónál is többet nyomott, amikor rájött, ideje változtatni. Mostanra olyan jól néz ki, hogy talán fel sem ismered az új fotóin!

Izmai miatt bántja ezt a nőt az Instagram

Annyira kigyúrta magát, hogy a legtöbb pasinál is sokkal erősebb. Ez viszont nem jön be mindenkinek, szegény nagyon durva kritikákat kap…

Csokit evett, mégis lefogyott

A csokoládé kerül az elsők között a tiltólistádra, ha diétázni kezdesz? Ez a lány nem mondott le róla, mégis elérte a tökéletes formáját. A titkáért olvass tovább!

„1 hónap alatt megváltoztatta ez a diéta az életemet”

Kíváncsi vagy, mi történhet, ha 21 napra átállsz a ketogén diétára? Ez a szerkesztő csajszi elmesélte az élményeit, hátha másoknak is tud segíteni a sztorijával.

A sok szex megváltoztatja a vaginád alakját?

Tényleg kitágul ott lent, ha túl sokat szexelsz? És az igaz, hogy a túl tisztálkodás árt? Eláruljuk, mi az igazság az öt leggyakoribb intim tévhittel kapcsolatban!

5 ok, amiért pattanások jelenhetnek meg a fenekeden

Lehet, hogy ciki és kínos, de hidd el, nem csak veled történik meg. Tudd meg, mi okozhatja!

Nem hiszed el hány éves ez a nő

A dizájner körülbelül 20 évet tagadhatna le, annyira fiatalos a bőre, kíváncsi vagy hogy csinálja?

A körmeiről derült ki, hogy rákos ez a lány

A körmeid egészsége nem csak azért szuperfontos, hogy jól mutasson rajta az új trendi mani, hiszen akár olyan súlyos betegségekről is árulkodhat, mint a rák.

A sztárok klinikáján halt bele az anyuka a fenékplasztikába

A fiatal nő egy olyan kórház műtőasztalán hunyt el, ahol a brit valóságshow-k sztárjai szokták kezeltetni magukat. Borzalmas, ami történt!

„Ilyen okoseszközzel fogytam 45 kilót”

Megdöbbentő sztori járta be a netet egy fiatal lányról, aki egy különleges alkalmazásnak köszönheti, hogy búcsút inthetett a súlyfeleslegének! Kíváncsi vagy, melyik volt az?

„Ez történt, amikor teljesítettem a 4 liter víz kihívást”

Tuti, már ezerszer hallottad, hogy igyál sok folyadékot, de azért 4 liter kicsit túlzásnak tűnik, igaz? Kiderült, milyen hatással van ennyi víz a testedre!