2010.10.20.@ 16.10

Mit jelent a kardiotréning és az aerob kapacitás?

Sokat hallhatjuk a kardiotréning és az aerob edzés kifejezéseket – különösen a fogyással és az egészségre gyakorolt hatással kapcsolatban –, de nem árt pontosítani, valójában mit is takarnak ezek a fogalmak. A tájékozódásban dr. Bányai Tamás ortopéd- és sportorvos, az Élj Tovább 5 Évvel! program szakértője segít.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Kardiotréning

A kardiotréning kifejezést sokan sokféleképpen értelmezik, gyakran használják például a fitneszsportok összefoglaló neveként. Leginkább a gyaloglást, a futást, kocogást, kerékpározást, aerobikot, kardiogépeken végzett tréninget sorolják ebbe a kategóriába, bár bizonyos intenzitási szinten a labdajátékok, a vízi- és a téli sportok is ide tartoznak.

Más szövegkörnyezetben az aerob edzést értik alatta, bár a szív- és a vérkeringési rendszer és az állóképesség nem csak aerob, hanem anaerob úton is fejleszthető. Az edzőtermekben és fitneszközpontokban leginkább a különböző kardioberendezéseken (futópad, ellipszisjáró, kerékpár, lépcsőző- és evezőgép) történő edzést nevezik „kardiózásnak”.

Legpontosabbak azonban akkor vagyunk, ha úgy fogalmazunk, hogy kardiotréningnek nevezhető minden olyan edzésmódszer, amely a szív- és vérkeringési rendszer, valamint a légzőrendszer kapacitásának, terhelhetőségének fejlesztését szolgálja. Vagyis a felsorolt edzésmódok valóban mind ide csatolhatók, akár in-door (teremben, szobában végrehajtott), akár out-door (szabadban végzett) mozgásformákról van szó.

Aerob kapacitás

Először érdemes tisztázni az aerob szó jelentését. Ez nem más, mint az oxigén jelenlétében történő munkavégzés, amikor a végzett tevékenység jellegéből és intenzitásából következően a szervezet az ehhez szükséges energiát a rendelkezésre álló tartalékok (szénhidrátok és zsírsavak) oxigén jelenlétében történő elégetésével biztosítja az izmok számára. Vagyis az izommunkához felhasználható tápanyag nem maga az oxigén, hiszen energiaforrásként csak energiatartalommal rendelkező vegyületek szolgálhatnak. Ilyenek lehetnek a szénhidrátok, a zsírok és a fehérjék. Tehát az oxigén csupán katalizátor, amely bár közvetlenül nem szolgáltat energiát, nélküle nem jöhet létre aerob úton előállított energia.

Gondoljuk végig azt a példát, amikor ülő helyzetből felpattanva gyors tempóban futni kezdünk. Ahhoz, hogy az izmok hirtelen támadt, nagy oxigénigényét a szervezetünk biztosítani tudja, elkezdünk levegő után kapkodni, szaporábban ver a szívünk, pulzusszámunk megemelkedik. Mindez azt a célt szolgálja, hogy minél előbb minél több oxigén jusson az izmokhoz, hiszen amíg ez nem történik meg, addig azoknak anaerob (oxigénhiányos) módon kell dolgozniuk, amely kellemetlen mellékhatásokkal jár – főleg az edzetlen szervezet számára.

Mindig az aerob zónában

Mindennapos életünk során természetesen mindig aerob zónában vagyunk, hiszen ha nem így lenne, még az ülés során is levegőért kapkodnánk. Sajnos azonban a fittségünk és kardiovaszkuláris erőnlétünk szempontjából ez a zóna nem nevezhető hatásosnak, ugyanis ettől semmiféle izmunk nem fog megerősödni.
Az Élj Tovább 5 Évvel! program célja, hogy felhívja a figyelmet a mozgás fontosságára (és természetesen a megfelelő orvosi kontrolléra is), hiszen szerencsére az aerob zóna határai jól változtathatók az edzettségünk javításával. Az aerob kapacitás növelése pedig bizonyítottan jó hatással van a szív- és vérkeringési rendszer hatékony működésére, valamint az izmok anyagcseréjére.

Forrás: www.oxygenmedical.hu

Fotó:

Kapcsolódó cikkek:

Visszasírja túlsúlyát a szexbomba – miért akar ismét meghízni?

Formáld testedet golyóval!

Számtalan kedvező ajánlat a Cosmopolitan AKCIÓI között!

Címkék: aerob jelent kapacitás? kardiotréning

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Halálra akarja enni magát a 317 kilós férfi

Halálra akarja enni magát a 317 kilós férfi

Nem tesz semmit azért, hogy változtasson az életmódján.

Élő Ken teljesen átoperáltatja az arcát

Az újabb műtét sorozatra azért is van szükség, mert a férfi vonásait már a reptéri arcfelismerők sem tudják értelmezni.

5 tipp, hogy feldobd az edzőtermi edzéseket

Mikor megvetted a bérleted, még szuper lelkes voltál, de a sokadik alkalom után már unod a kardiózást vagy a súlyok emelgetését… Ha magadra ismertél, ideje felráznod a fitnesz-rutinodat!

7 furcsa dolog, ami erősíti az immunrendszered

Nem győzöd kapkodni a C vitamin tabikat, mégis újabb körre bejelentkezett nálad a megfázás? Nem is sejted, milyen apró trükkökkel űzheted el messzire a kellemetlen vendéget.

Így sportolj, ha abszolút semmi időd mozogni

Ha kevés időd jut a sportolásra, akkor ezeket a tippeket imádni fogod!

Bizarr kihívás terjed a neten: Januhairy

Movember csajoknak – te kipróbálnád ezt a meghökkentő challange-et?

Ilyen ciki Photoshop bakit még nem láttál!

Egy divatcég annyira kínos képeket tett fel az oldalára, hogy még nézni is kellemetlen. Le mered csekkolni?

Így tartsd meg a fitt-fogadalmadat egész évben

Január első hetén még lelkesen edzel, de márciusban már sokszor elcsalod, nyáron pedig tényleg csak porosodik a sportszerkód? Idén másként lesz!

Madonnának hirtelen hatalmas lett a feneke

Ha eddig azt hitted, hogy Kim Kardashian letaszíthatatlan a popókirálynői trónról, akkor tévedtél. Csekkold Madonna trónbitorló képeit!

Ez lesz 2019 legmenőbb diétája

Állítólag a legkönnyebben betartható étrend! Te is kipróbálod?

Hihetetlenül néz ki Pippa Middleton a szülés után 10 héttel

Elképesztő felvételeket lőttek Katalin hercegné húgáról két hónappal a szülés után. Csekkold le a fotókat!

Sokkolta rajongóit Shay Mitchell

A Pretty Little Liars sztárja élete egyik legnehezebb napjáról beszélt, amivel egy nagyon szomorú titkot árult el.

A fotó, ami után sosem állsz mérlegre

Minden reggel csekkolod a súlyodat, mikor fogyókúrázol? Pedig hidd el, teljesen feleslegesen bosszantod fel magad a számokkal. Most eláruljuk, miért érdemes búcsút mondanod a mérlegednek!