2010.10.28.@ 16.10

A legújabb sztárdiéta: Le a lisztet a listáról?

Ha Gwyneth Paltrow kipróbál egy diétát, abból világtrend lesz. De vajon neked is követ-ned kell? Utánajártunk, érdemes-e lemondanod a pizzáról az egészség és a fogyás ígéretéért!

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Ha ránézünk a színésznőre, aki 38 évesen is egy tinédzserlány alkatával rendelkezik, a válaszunk elsőre az lenne: naná! Egyébként is őt követi most fél Hollywood: miután Miss Méregtelenítő Bajnok a cukormentes/vegán/makrobiotikus diétát elvetette, és bejelentette blogján, hogy ezentúl csak a New York-i GF (gluten-free) Babycakes pékségben vásárol, már Zooey Deschanel, Rachel Weisz és Victoria Beckham is átváltott a gluténmentes étrendre. A kérdés csupán az: milyen hatással van a testedre egy allergiásoknak javasolt diéta?

Érzékenyen érint?

„A lisztérzékenység egy genetikai betegség − mondja Gerda Borbála dietetikus. − Ennek lényege, hogy a szervezetben egy ellenanyag termelődik, amely meggátolja a glutén feldolgozásához szükséges enzim működését.” Egyszerűbben fogalmazva: az érintettek allergiásak a gluténnek nevezett fehérjére, ami a legtöbb gabonafélében megtalálható. Olyan diétát kell tartaniuk egész életükben, amely nem tartalmaz búza-, rozs-, árpa- és tönkölyfehérjét, vadrizst – tehát nemcsak a klasszikus kenyerek, sütik és tészták maradnak ki az étrendjükből, hanem a sör, a whiskey, a vodka és a gin is. „Ha mégis megszegnék a diétát, az bélkárosodáshoz, tápanyag- felszívódási problémákhoz, bőrbetegségekhez és rosszindulatú daganat kialakulásához is vezethet” − magyarázza a szakértő.
Vajon nekünk is jót tesz, ha mellőzzük a glutént? Rachel Weisz (aki szintén nem szenved lisztérzékenységtől) azt állítja, hogy ő nem csupán lefogyott ettől az étrendtől, de fényesebb lett a haja és ragyogóbb a bőre. Mindez nagyon szépen hangzik, ám sajnos az igazság nem ilyen napocskás.

Liszti-hiszti

Ha mindehhez hozzátesszük, hogy Gwynnél pár hónapja csontritkulást diagnosztizáltak, akkor alaposan meg kell fontolnunk a választ. „Sokan azt gondolják, hogy mivel a gluténmentes élelmiszereket agyonreklámozzák, ezek biztosan egészségesebbé is tesznek – kezdi dietetikusunk. – De ez ilyen formában egyáltalán nem igaz. Először is, ha nem vagy lisztérzékeny, a glutén nincs káros hatással rád. Sőt, több bajt okozhatsz azzal, ha kiiktatsz egy egész csoport tápláléktípust az étrendedből.” Mivel a gabonafélék számítanak a fő rostforrásnak, ezek kizárása rögtön felboríthatja az anyagcseréd: az emésztésed lelassul, székrekedésed lesz (szegény Posh!), és emiatt csúnyán legyengül az immunrendszered is. A gluténmentes kaják ráadásul általában gyorsan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak, és magas a glikémiás index értékük. „Sok készen kapható gluten-free élelmiszernek jelentős a zsír- és cukortartalma, amitől megemelkedik a vérnyomás és a koleszterinszint is” – magyarázza a szakértő. Rendben, de ha Victoria Beckham is ezzel tartja a súlyát, akkor mégiscsak jó valamire, nem?

A cikk folytatását megtalálod a novemberi Cosmóban!

 
Kapcsolódó cikkek:
 

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Ez lenne a világ legkeményebb edzése?

Ez lenne a világ legkeményebb edzése?

Aki ezt végig tudja csinálni, igazi hős!

Élő Ken 70 műtét után már mégsem akar baba lenni

Úgy tűnik, megbánta a sok műtetet!

Kollagén és hyaluronsav – bőrünk barátai (x)

Te tudod, hogy mi a szerepük? Bőrünk megfelelő állagáért felelősek. A kollagén alapú vázelemek, az elasztin, a hyaluronsav és az általa megkötött vízmennyiség együttesen dolgoznak a szép és feszes bőrért, de kevesen tudják, hogy az egészséges ízületeinket is nekik köszönhetjük.