2010.12.08.@ 14.12

A betegséget kipihenni, nem kiizzadni kell!

A hideg beköszöntével egyre gyakrabban náthásodunk be, és az influenzát sem könnyű ilyenkor elkerülni. Ám miközben a legújabb kutatások is azt bizonyítják, hogy a rendszeres mozgással megelőzhetőek az ilyen jellegű betegségek is, a szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az intenzív testmozgás akár még árthat is a betegeknek. Dr. Bányai Tamás, az Élj Tovább 5 Évvel! mozgalom sportorvosa az elővigyázatosságra hívja fel a figyelmet.

Cosmopolitan.hu
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Tényleg véd a mozgás?

Az American College of Sports Medicine (ACSM) ajánlása szerint a hét legalább 5 napján végzett 30 perces, közepes intenzitású edzés hatékony védelmet jelent a felsőlégúti fertőzésekkel szemben. Ugyanakkor a túlzásba vitt, intenzív mozgás éppen az ellenkező hatást fejtheti ki: legyengíti az immunrendszert, ezáltal pedig szabad utat enged a vírusoknak, baktériumoknak.
 
A fitness megszállottjainak viszont jó hír, hogy a hét legtöbb napján végzett 30-60 perces edzés legalább 40 százalékkal képes csökkenteni a betegségben töltött napok számát – a megfázások szezonjában.
 
Jó tanácsok betegeknek:
Azoknak az embereknek, akik már megbetegedtek, csakis óvatosan kell és lehet edzeniük, amíg meg nem gyógyulnak. Dr. Bányai Tamás tanácsaival eldönthetjük, szabad-e edzenünk ilyen állapotban, vagy ágyban kell kivárni a felépülést.

– Ha csak megfáztunk, orrfolyással, torokfájással küszködünk, és a tüneteink könnyebbek, egy visszafogott edzés még megengedett lehet. Az intenzívebb edzés azonban csak a teljes tünetmentesség után néhány nappal kezdhető el.  

 
– Tévhitnek bizonyult az a veszélyes hiedelem, miszerint a betegséget a sportolás során fellépő intenzív verejtékezéssel ki lehet „izzadni”. Semmiféle adat nem támasztja alá ugyanis, hogy az erőteljes edzés segíteni a betegségek kúrálásában.
 
– Mindenképpen ágyban kell maradni, ha a betegség kiterjedtebb és súlyosabb tüneteket okoz. Vagyis eszünkbe se jusson edzeni, ha légzőrendszeri fertőzésünk van, ha lázzal, nyelési nehézségekkel, és erős fájdalmakkal küszködünk. Ilyenkor lehetőség szerint az egész napot pihenéssel kell tölteni.
– A visszatéréssel sem szabad kapkodni. Ha súlyosabb vírusfertőzésből, influenzából épültünk fel, a tünetek megszűnése után mindenképpen iktassunk be egy kéthetes pihenést, és utána is csak fokozatosan növeljük a terhelést.

Vagyis összefoglalva, enyhébb tüneteknél még jót is tehet egy kis mozgás, séta vagy könnyebb testmozgás, de fontos tudatosítanunk, hogy a komoly betegség csak úgy gyógyulhat meg, ha a pihenéssel megadjuk az esélyt a szervezetnek a felépülésre.  

Érdekes megfigyelés ugyanakkor, hogy a közepesen intenzív, rendszeres mozgást végző embereknél az influenza elleni oltás kevesebb mellékhatást okoz és könnyebben is vészelik át az egyéb szezonális betegségeket.
 
 
Fotó: NorthFoto

Kapcsolódó cikkek:
 

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Ez történik, ha hétvégére kikapcsolod az ébresztőórád

Ez történik, ha hétvégére kikapcsolod az ébresztőórád

Ugye a te jelszavad is a szundi, amikor pénteken végre bebújsz az ágyikódba? Most a szakértők elárulták, hogy miért nem szabad sosem ébresztőre kelni hétvégente!

Ebben a városban kéne élned a horoszkópod szerint 

Cuki mediterrán városka vagy a felhőkarcolók betondzsungele? A csillagjegyed még azt is befolyásolja, hol kellene laknod!

4 dolog, amit a boldog párok csinálnak lefekvés előtt

Lesd el, hogy a boldog pároknak, milyen szokásaik vannak, mielőtt elalszanak egy hosszú nap után!

Ez az év legelképesztőbb fogyása

Egy brazil blogger csajszi úgy lefogyott, hogy szinte felismerhetetlen a régi formájához képest. Mindezt pedig egy vadi új módszernek köszönheti.

A menyasszonyi ruhája miatt kisebbítette a melleit ez a modell

Te is bármit megtennél azért, hogy szuperül néz ki a nagy napon? De azért biztos, nem vállalnál be egy nagyon fájdalmas műtétet a tökéletes esküvői ruháért.

Így néz ki a tetoválás ráncos bőrön

Egy életre szóló tetkó felvarratása előtt mindenki elgondolkozik rajta, vajon hogyan fog mutatni ez évtizedekkel később, ha a bőr egy picit már megereszkedik! Ezekből a fotókból most kiderül!

Ez a plus-size modell az Insta új kedvence

Olivia Campbell a posztjaival arra szeretné inspirálni fanjait, hogy szeressék a testüket. Kapaszkodj meg: a modellt 172 ezren követik!

 Ez történik a testeddel, ha kevesebb alkoholt iszol

Te is kedveled a fincsi koktélokat, igaz? Egy influencer azonban egy picit túlzásba vitte a bulizást, és hihetetlen dolog történt vele, mikor száműzte az életéből az ivást!

19 kiló volt ez a lány, most így néz ki

Az anorexiából nagyon nehéz felépülni! Emmának azonban komoly motivációja volt, ugyanis gyereket szeretett volna.

5 lány legcikibb menstruációs sztorija

A piros betűs napokon sokszor elkerülhetetlenek a váratlan események. Te mit tennél hasonló helyzetben?

Ashley Graham narancsbőrös fotóiról beszél ma mindenki

Míg a legtöbb csaj ezerrel készül a bikiniszezonra, addig Ashley nagy ívben tesz a vékony beach bodyra és még a kis gödröcskéit is simán bevállalja.

12 dolog, amit nem tudtál a melledről

Azt gondolnád, hogy senki más nem ismerheti jobban a szexis idomaidat nálad? Pedig akad néhány tény, amin még tuti te is meglepődsz!

Ezt edd a csillagjegyed szerint

Ha eddig nem tudtad eldönteni a sok finom falat közül, hogy mi tesz a legjobbat neked, akkor érdemes csekkolnod az égiek üzijeit.