2010.12.08.@ 14.12

A betegséget kipihenni, nem kiizzadni kell!

A hideg beköszöntével egyre gyakrabban náthásodunk be, és az influenzát sem könnyű ilyenkor elkerülni. Ám miközben a legújabb kutatások is azt bizonyítják, hogy a rendszeres mozgással megelőzhetőek az ilyen jellegű betegségek is, a szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az intenzív testmozgás akár még árthat is a betegeknek. Dr. Bányai Tamás, az Élj Tovább 5 Évvel! mozgalom sportorvosa az elővigyázatosságra hívja fel a figyelmet.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Tényleg véd a mozgás?

Az American College of Sports Medicine (ACSM) ajánlása szerint a hét legalább 5 napján végzett 30 perces, közepes intenzitású edzés hatékony védelmet jelent a felsőlégúti fertőzésekkel szemben. Ugyanakkor a túlzásba vitt, intenzív mozgás éppen az ellenkező hatást fejtheti ki: legyengíti az immunrendszert, ezáltal pedig szabad utat enged a vírusoknak, baktériumoknak.
 
A fitness megszállottjainak viszont jó hír, hogy a hét legtöbb napján végzett 30-60 perces edzés legalább 40 százalékkal képes csökkenteni a betegségben töltött napok számát – a megfázások szezonjában.
 
Jó tanácsok betegeknek:
Azoknak az embereknek, akik már megbetegedtek, csakis óvatosan kell és lehet edzeniük, amíg meg nem gyógyulnak. Dr. Bányai Tamás tanácsaival eldönthetjük, szabad-e edzenünk ilyen állapotban, vagy ágyban kell kivárni a felépülést.

– Ha csak megfáztunk, orrfolyással, torokfájással küszködünk, és a tüneteink könnyebbek, egy visszafogott edzés még megengedett lehet. Az intenzívebb edzés azonban csak a teljes tünetmentesség után néhány nappal kezdhető el.  

 
– Tévhitnek bizonyult az a veszélyes hiedelem, miszerint a betegséget a sportolás során fellépő intenzív verejtékezéssel ki lehet „izzadni”. Semmiféle adat nem támasztja alá ugyanis, hogy az erőteljes edzés segíteni a betegségek kúrálásában.
 
– Mindenképpen ágyban kell maradni, ha a betegség kiterjedtebb és súlyosabb tüneteket okoz. Vagyis eszünkbe se jusson edzeni, ha légzőrendszeri fertőzésünk van, ha lázzal, nyelési nehézségekkel, és erős fájdalmakkal küszködünk. Ilyenkor lehetőség szerint az egész napot pihenéssel kell tölteni.
– A visszatéréssel sem szabad kapkodni. Ha súlyosabb vírusfertőzésből, influenzából épültünk fel, a tünetek megszűnése után mindenképpen iktassunk be egy kéthetes pihenést, és utána is csak fokozatosan növeljük a terhelést.

Vagyis összefoglalva, enyhébb tüneteknél még jót is tehet egy kis mozgás, séta vagy könnyebb testmozgás, de fontos tudatosítanunk, hogy a komoly betegség csak úgy gyógyulhat meg, ha a pihenéssel megadjuk az esélyt a szervezetnek a felépülésre.  

Érdekes megfigyelés ugyanakkor, hogy a közepesen intenzív, rendszeres mozgást végző embereknél az influenza elleni oltás kevesebb mellékhatást okoz és könnyebben is vészelik át az egyéb szezonális betegségeket.
 
 
Fotó: NorthFoto

Kapcsolódó cikkek:
 

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

3 egészséges fogás, amivel pár perc alatt elkészülsz

3 egészséges fogás, amivel pár perc alatt elkészülsz

Nem tudod, mit ebédelj? Mutatunk három szuper gyors és szuper egészséges finomságot!

Ez történik az agyadban, miközben kávézol

Van egy olyan érzésünk, hogy ezután egészen másképp nézel majd rá a reggeli feketédre!

Mutatjuk a világ legfinomabb pesztós tésztájának vegán változatát

Annyira egyszerű elkészíteni, hogy egy teljesen kezdő is bátran belevághat!

A zseniális trükk, ami tényleg segít az elalvásban

Melegen ajánljuk, már ma estére!

Így változott meg a testem 80 ezer felüléstől

4 kezelés – ami fél évnyi edzésmunkának felel meg – elég volt hozzá, hogy újra érezzem a hasizmaim erejét!

Natalie Portman reagált a terhességéről szóló pletykákra

Plusz elég markáns véleményt fogalmazott meg.

A TikTok legcukibb kutyás videói azonnal feldobják a napodat!

Felkészültél rá, hogy ennél ma már nem fogsz aranyosabbat látni?