2011.04.05.@ 11.04

Fáj a térded? Válassz kímélő sportot!

Rengeteg embernek fáj a térde, a csípője, ám ez nem befolyásolja a rendszeres mozgásban. Holott ilyen panaszok esetén feltétlenül fontos lenne ízületkímélő sportokat választani, amelyek nem rontják tovább a helyzetet. Ebben a kérdésben ad tanácsot dr. Dobos Márta, az Oxygen Medical ortopéd szakorvosa.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Ha fáj, kíméld!

Az alsó végtagon a leggyakoribb problémák a térdet érintik, mivel ez a szervezet legbonyolultabb ízülete. Már egy kis sérülés vagy akár a kóros bokabedőlés miatt kialakult lábdeformitás, kezeletlen lúdtalp esetén is túlterhelődik a térd, ami beindítja az ízületi kopás folyamatát. Ez akár már 14-15 éves korban is elkezdődhet, és terhelés hatására a kopás folyamatosan fokozódik, tüneteket viszont csak évekkel később okoz. Ha tehát fény derül egy ilyen esetre, mindenképpen tehermentesíteni kell a térdet, legalábbis olyan sportot űzni, amely nem terheli nagyon az ízületi porcot, szalagokat, de erősíti a térd körüli izmokat. A kivizsgálásban és a megfelelő életmód, mozgásforma kiválasztásában is elkerülhetetlen lenne a szakorvos közreműködése.

Figyelj az úszásra!

Az úszás során érdemes felváltva gyors- és hátúszásban edzeni. A mellúszás azért nem ajánlott, mert az egy kicsit csavarja a térdízületen belüli szalagokat. Csípőízületi problémák esetén azonban kifejezetten jót tesz a mellúszás a széles ívű lábtempó miatt, amely megelőzheti a később kialakuló ízületi zsugorodásokat.

Tekerj körültekintően!

A biciklizés is szóba jöhet, különösen, ha sikerül deréktámaszos ülésben tekerned, amely enyhén hátradöntött helyzetben van. Csípőízületi kopásos betegeknél is ideális megoldás lehet egy ilyen szobabicikli. A lényeg, hogy semmiképpen se görnyedj előre a kormányhoz, így a derekat sem terheled. Azonban a tekeréssel is csínján kell bánni: akinek térdízületi kopása van, semmiképpen se tegyen rá ellenállást, mintha hegynek föl menne, mert ez ugyanolyan terhelést jelent, mint a futás.

Ezeket kerüld!

Kevesen gondolják, de a mindennapi, kemény talajon történő gyaloglás is elkoptathatja a térdízületet 10-15 év alatt.

Az elliptikus trénerről elterjedt, hogy nem terheli a térdet, de ez így nem feltétlenül igaz. Különösen, ha már kialakult a térdízületi kopás, még ettől a terheléstől is óvakodni kell. Ezen kívül az ugrálós edzések, a különböző aerobikfajták csakis egészséges ízületű embereknek ajánlottak, bár ezeknél magas a sérülésveszély. Ezek a mozgásformák a nők szempontjából más veszélyeket is hordoznak: elgyengülhetnek a záróizmok, ami vizelettartási problémákat okozhat később.

Kímélő alternatíva

Szóba jöhet a tai csi és a mediball, amelyek finom hullámmozgásukkal kifejezetten kíméletesek, javítják az ízületi porc táplálkozását és még élvezetesek is. A jóga, a pilates, a body art is remek választás lehet, ha illik a személyiségedhez a lassabb, meditatívabb mozgásforma, és ha kihagyod a térdelő gyakorlatokat.

Érdemes a mozgásformákat váltogatni, mivel így fejlődik harmonikusan az izomzat, és változik az ízületi terhelés. Legalább heti 6×30 percet javasolt rászánni a mozgásra, akár más megosztásban is, de sosem kampányszerűen, a lényeg a rendszerességen van. A kardiomozgást és a súlyzós, rezisztencia-gyakorlatokat ajánlatos kombinálni, és legalább az edzések megtervezésénél igénybe venni személyi edző segítségét.

Forrás: www.oxygenmedical.hu

Fotó: profimedia.hu

Kapcsolódó cikkek:

A 10 legerotikusabb mozgásforma

Óvd szervezetedet kímélő fogamzásgátlókkal!

Számtalan kedvező ajánlat a Cosmopolitan AKCIÓI között!

Címkék: kímélő sportot! térded? válassz

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Élő Ken új fotói felrobbantották a netet

5 izgalmas film péntek estére

Péntek 13. elhozta a legjobb filmeket. Csekkold a listát!

Hihetetlen, mennyit keresett Kim Kardashian az új márkájával

És az se mindegy, hogy mennyi idő alatt sikerült ezzel az összeggel gyarapítania vagyonát.

„25 éves vagyok és 1 milliót költök évente botoxra”  

Hihetetlen, hogy mire gyűjt egyetem mellett!

„Nyílt levél a nőnek, akivel állítólag megcsalt a férjem”

Az ausztrál Whim nevű lapnak írt egy névtelen nő egy nagyon érdekes nyílt levelet. Megéri elolvasni!

Horoszkóp: Szeptember 9., Hétfő

Halihó, Cosmo-lány! Kíváncsi vagy, mi vár rád ma a melóban és a szerelemben? Csekkold le nálunk a horoszkópodat szeptember 9-én is!

Ennyit kellene edzened hetente a lapos hasért

És nem, nincs könnyebb megoldás!