2011.04.05.@ 11.04

Fáj a térded? Válassz kímélő sportot!

Rengeteg embernek fáj a térde, a csípője, ám ez nem befolyásolja a rendszeres mozgásban. Holott ilyen panaszok esetén feltétlenül fontos lenne ízületkímélő sportokat választani, amelyek nem rontják tovább a helyzetet. Ebben a kérdésben ad tanácsot dr. Dobos Márta, az Oxygen Medical ortopéd szakorvosa.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Ha fáj, kíméld!

Az alsó végtagon a leggyakoribb problémák a térdet érintik, mivel ez a szervezet legbonyolultabb ízülete. Már egy kis sérülés vagy akár a kóros bokabedőlés miatt kialakult lábdeformitás, kezeletlen lúdtalp esetén is túlterhelődik a térd, ami beindítja az ízületi kopás folyamatát. Ez akár már 14-15 éves korban is elkezdődhet, és terhelés hatására a kopás folyamatosan fokozódik, tüneteket viszont csak évekkel később okoz. Ha tehát fény derül egy ilyen esetre, mindenképpen tehermentesíteni kell a térdet, legalábbis olyan sportot űzni, amely nem terheli nagyon az ízületi porcot, szalagokat, de erősíti a térd körüli izmokat. A kivizsgálásban és a megfelelő életmód, mozgásforma kiválasztásában is elkerülhetetlen lenne a szakorvos közreműködése.

Figyelj az úszásra!

Az úszás során érdemes felváltva gyors- és hátúszásban edzeni. A mellúszás azért nem ajánlott, mert az egy kicsit csavarja a térdízületen belüli szalagokat. Csípőízületi problémák esetén azonban kifejezetten jót tesz a mellúszás a széles ívű lábtempó miatt, amely megelőzheti a később kialakuló ízületi zsugorodásokat.

Tekerj körültekintően!

A biciklizés is szóba jöhet, különösen, ha sikerül deréktámaszos ülésben tekerned, amely enyhén hátradöntött helyzetben van. Csípőízületi kopásos betegeknél is ideális megoldás lehet egy ilyen szobabicikli. A lényeg, hogy semmiképpen se görnyedj előre a kormányhoz, így a derekat sem terheled. Azonban a tekeréssel is csínján kell bánni: akinek térdízületi kopása van, semmiképpen se tegyen rá ellenállást, mintha hegynek föl menne, mert ez ugyanolyan terhelést jelent, mint a futás.

Ezeket kerüld!

Kevesen gondolják, de a mindennapi, kemény talajon történő gyaloglás is elkoptathatja a térdízületet 10-15 év alatt.

Az elliptikus trénerről elterjedt, hogy nem terheli a térdet, de ez így nem feltétlenül igaz. Különösen, ha már kialakult a térdízületi kopás, még ettől a terheléstől is óvakodni kell. Ezen kívül az ugrálós edzések, a különböző aerobikfajták csakis egészséges ízületű embereknek ajánlottak, bár ezeknél magas a sérülésveszély. Ezek a mozgásformák a nők szempontjából más veszélyeket is hordoznak: elgyengülhetnek a záróizmok, ami vizelettartási problémákat okozhat később.

Kímélő alternatíva

Szóba jöhet a tai csi és a mediball, amelyek finom hullámmozgásukkal kifejezetten kíméletesek, javítják az ízületi porc táplálkozását és még élvezetesek is. A jóga, a pilates, a body art is remek választás lehet, ha illik a személyiségedhez a lassabb, meditatívabb mozgásforma, és ha kihagyod a térdelő gyakorlatokat.

Érdemes a mozgásformákat váltogatni, mivel így fejlődik harmonikusan az izomzat, és változik az ízületi terhelés. Legalább heti 6×30 percet javasolt rászánni a mozgásra, akár más megosztásban is, de sosem kampányszerűen, a lényeg a rendszerességen van. A kardiomozgást és a súlyzós, rezisztencia-gyakorlatokat ajánlatos kombinálni, és legalább az edzések megtervezésénél igénybe venni személyi edző segítségét.

Forrás: www.oxygenmedical.hu

Fotó: profimedia.hu

Kapcsolódó cikkek:

A 10 legerotikusabb mozgásforma

Óvd szervezetedet kímélő fogamzásgátlókkal!

Számtalan kedvező ajánlat a Cosmopolitan AKCIÓI között!

Címkék: kímélő sportot! térded? válassz

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Ha ezeket eszed, nem fogod kívánni a csokit

Ha ezeket eszed, nem fogod kívánni a csokit

Gondoltad volna, hogy sokkal egészségesebb alternatívák közül is választhatsz?

Ilyen, amikor Élő Ken végre embernek érzi magát

Lassan felépül a 70. plasztikai műtétéből...

5 lány, aki úgy alakult át, hogy egy kilót sem fogyott

Minden reggel rohansz a mérleghez, hogy csekkold a súlyod? Hagyd a számokat, nem azok bizonyítják a változást!

6 trükk, hogy már ma laposabb legyen a hasad

Adunk neked pár könnyen betartható tippet, így garantáltan sikerrel jársz az életmódváltással!

28 kiló volt az anorexiás lány, egy kocka csoki mentette meg

Mostanra egy gyönyörű és egészséges nő lett belőle! Csekkold le a sztoriját!

Így néz ki egy férfi szakállbeültetés után

A reality-sztár milliókat költött arra, hogy végre szőrös legyen az arca. Szerinted megérte?

Ez használ a legjobban a menstruációs fájdalom ellen

Egy új kutatás rávilágított a legjobb módszerekre.

Kiderült: Ennyi idő kell hozzá, hogy elkezdj izmosodni

Kíváncsi vagy, mi a tökéletes alak titka? Segítünk!

Íme, a legújabb élő Barbie

A 19 éves csajszi 8000 fontot költött arra, hogy úgy nézzen ki, mint egy mesebeli lény.

Így gyógyult ki az anorexiából a lány, aki napi 8 órát edzett

Mutatunk neked egy újabb bizonyítékot arra, hogy a legmélyebb gödörből is van kiút!

Két hét alatt 5 kilót fogyhatsz a színválogatós diétával

A te újévi fogadalomlistádon is szerepel a fogyás? Akkor csekkold a legújabb őrületet, amivel könnyen megszabadulhatsz a felesleges kilóidtól!

Élő Ken undorító fotót posztolt plasztikai műtétéről

Figyelem! Tényleg nagyon gusztustalan, úgyhogy csak erős idegzetűeknek...