2011.11.25.@ 11.11

Nordic walking, a téli megatrend

Természetkedvelő vagy, és szívesen kipróbálnál egy olyan mozgásformát, ami remekül karcsúsít és jót tesz az egészségednek is? Túrázz botokkal!

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Az „északi gyaloglás” története

A nordic walking gyökerei az 1930-as évekre nyúlnak vissza, amikor egyes sífutók nyári edzésprogramjában szerepelt egy erre hasonlító mozgásforma. Mai formáját az 1990-es években nyerte el, amikor a régi, túl hosszú és kedvezőtlen anyagtulajdonságú botokat a mai könnyű botokra cserélték fel. A nordic walking ekkor kezdett önálló sportágként elterjedni először Finnországban, majd a többi skandináv országban, Japánban és az Amerikai Egyesült Államokban.

Az alapokat könnyedén elsajátíthatod

„A nordic walking abban tér el a hagyományos túrázástól, illetve a power walkingtól (erőgyaloglástól), hogy speciális botokat használunk hozzá – magyarázza Jakabffy Zsófia IFAA személyi edző, INWA nordic walking guide. – A szokásos gyaloglás során a felsőtest kevésbé dolgozik, mint a lábak, a nordic walkingnál a bothasználat révén az erő a térd és a csípő mellett a kar és váll ízületeire is hat, és a mozgás az összes izomzat 90 százalékát igénybe veszi.” A nordic walking gyakorlásához először a speciális lábtechnikát kell elsajátítanod, amelynek lényege, hogy először a sarok érintkezik a talajjal, majd fokozatosan a talp többi része, végül a lábujjak. Járás során a térdedet nem nyújtod ki teljesen; ebben a pozícióban a fékező erő és a felsőcomb izomzata mérsékli a térdízületre ható nyomást. Ez a típusú járás kifejezetten ízületkímélő, így a nordic walkingot akkor is bátran elkezdheted, ha előtte nem mozogtál vagy ízületi problémáid vannak. A nordic walking alapjainak elsajátításához azonban célszerű egy tapasztalt edző segítségét kérned, aki folyamatosan korrigálja az esetleges hibáidat, hisz egy rossz technika akár sérülésekhez, deformitásokhoz is vezethet.

A jó felszerelés elengedhetetlen

A megfelelő nordic walking botok könnyű, speciális üvegszálas karbonkeverékből készülnek, így nem terhelik a könyök és a csukló ízületeit. Vásárláskor ügyelj arra, hogy a bot ne alumíniumból készüljön, illetve a teleszkópos botok sem javasoltak, hisz ezeknél nagy a szétcsúszás veszélye, ami könnyen balesetet okozhat. A nordic walkinghoz válassz olyan botot, ami a testmagasságodhoz megfelelő méretű, továbbá pulzusmérő órára és a hozzávaló övre, valamint túracipőre vagy ún. hiking cipőre is szükséged lesz.

Élj fitten és egészségesen!

A természeti környezetben végzett nordic walking megelőzi vagy visszafordítja a zárt térben történő, ülő életmód okozta problémákat. A ma egyre gyakoribb depressziós tünetekért túlnyomó részben az életmódbeli tényezők felelősek. „Az erdőben való járás csökkenti a szezonális depressziót, a stresszt, sőt egy kísérletben azt is kimutatták, hogy az immunrendszer mutatóit is javítja. Ha sok időt töltesz az erdőben, szervezeted ellenállóbbá válik a vírusokkal és a baktériumokkal szemben. Az ülő életmód káros hatásait is kiválóan megelőzheted vagy kiküszöbölheted a nordic walking gyakorlásával. A mozgás során pozitív impulzusok érik a többnyire inaktív alsó háti és a nyaki területeket, fokozódik a csigolyák anyagcseréje, és a nordic walking kedvező hatásait már néhány alkalom után érezheted” – fűzi hozzá a szakértő.

Növelheted az állóképességedet

Ha egy rövid emelkedő vagy néhány lépcsőfok után is lihegsz, az állóképességed mélypontra került, ami ideális időpont a szembenézéshez. A futás és a kocogás remek sport, ám inkább azoknak, akik már eleve edzettek és nem túlsúlyosak. A mozgás elkezdéséhez vagy újrakezdéséhez jóval ideálisabb a kifejezetten ízületkímélő, de szintén zsírégető hatású nordic walking. A hagyományos gyalogláshoz képest a karmunka miatt ugyanolyan sebesség mellett is fokozottabb terhelést ró a szívizmokra, jobban megemeli a pulzust, így az állóképességedet is hatásosabban fejleszti, a kalóriafelhasználás pedig minimum 30 százalékkal nagyobb, mint a power walkingnál.

Ledolgozhatod a súlyfelesleget

A túlsúllyal való küzdelem nehézségeit csak fokozza, ha a fogyást a szenvedéssel, a monotóniával és a maximalizmussal kapcsolod össze. Egy edzés semmiképp sem lehet unalmas, büntető vagy frusztráló, sőt, a mozgásnak önmagában kell hordoznia a maga jutalmát. A legtöbb ember számára a szabadtéri és társas sportok sokkal élvezetesebbek, mint az egyedül végzett edzés, így kevésbé is hagyják abba, ami pedig kutatások szerint a legfőbb garancia a visszahízás megelőzésére.

Fejlesztheted a koncentrációdat

Ha mostanában szétszórtnak és fáradékonynak érzed magad, a kávétól, az energiaitaloktól vagy a táplálékkiegészítőktől nem várhatsz hatékony megoldást. „Rendszeres nordic walking gyakorlásával elérheted, hogy a szíved hatékonyabban pumpálja a vért és ezen keresztül az oxigént más szerveidhez, többek között az agyadhoz is. Elméd frissességét így már reggel érezheted, és ha szeretnéd, hogy a hatás még tökéletesebb legyen, rágcsálj el minden nap egy marék diót és locsolj a salátára lenmagolajat, hisz ezek együttesen tartalmazzák az agy számára fontos magnéziumot, B-vitaminokat és omega-3 esszenciális zsírsavakat” – mondja a szakértő.

Új barátokat szerezhetsz

Az internet remek lehetőség a közösségi kapcsolatok építésére, ám nem pótolja a közvetlen kommunikációt, amelynek hiánya hosszútávon szintén depresszióhoz vezethet. A nordic walking ideális közösségi sport, a szabadban és társaságban végzett mozgás nem csupán a kedélyállapotra gyakorol pozitív hatást, hanem az agynak a memóriáért felelős részét is felfrissíti, ami magányos sportolásnál nem érvényesül ilyen egyértelműen. A lendületes járás a mozgás egyik legtermészetesebb formája, ami kikapcsol és testileg-lelkileg új élményekkel tölt fel.

Kérdezz szakértőnkhöz – klikk ide!

Látogass el a Wellness Caféra, és olvass még többet a témában!

Csevegj tovább a témában a vadiúj Cosmo Fórumban!

Kapcsolódó cikkek:

Bomba testre vágysz? Lesd el a Victoria’s Secret modellek titkát!

Álomalak koplalás nélkül? Próbáld ki a Sears-étrendet!

Számtalan kedvező ajánlat a Cosmopolitan AKCIÓI között!

 

Címkék: nordic walking

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Belehalt a mellnagyobbításba ez a nő

Belehalt a mellnagyobbításba ez a nő

Két héttel a műtét után halt meg!

Napi tizennyolc órát alszik ez a 19 éves lány

Oké, lehet, hogy te is imádsz aludni, de ennyit még egy durván átbulizott éjszaka után sem tudnál, nem?

4 étel, amitől nem leszel télen beteg

Ugye, te sem szeretnél elkapni valamilyen nyavalyát most, az ünnepek előtt? Akkor csekkold a listát, mit érdemes naponta fogyasztanod!

Azt hitték terhes, borzalmas, mi volt igazából a hasában

Az orvosok sokáig nem hitték el, hogy nem kisbabát vár a nő!

Egy hétig vegánként élt, ez történt

Semmi hús, semmi tejtermék. Te meg tudnád csinálni?