2012.01.02.@ 11.01

Napfény helyett: Így pótold télen a D-vitamint!

Télen napfény hiányában tejjel pótolhatjuk az egészséges bőrhöz, hajhoz és körömhöz szükséges D-vitamint

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Télen, a napsütéses órák számának csökkenésével csökken a szervezet D-vitamin előállítása is, jelentős problémát okozva nekünk, nőknek, mivel az elsősorban a kalcium felszívódását segítő vitamin hiánya tehető felelőssé a száraz bőr, fénytelen haj és töredezett körmök megjelenéséért. A D-vitamin legnagyobb része ugyanis napsugárzás hatására, a bőr alatt elraktározott elővitaminokból alakul ki. Jó hír azonban, hogy a D-vitamin bizonyos tejből, tejtermékekből, halból és halolajból is biztosítható. Ezt bizonyítja a Norvég Tudományos Akadémia lapjában megjelent tanulmány, melynek megállapítása szerint az északi nép esetében jóval kisebb arányban fordul elő D-vitamin hiány, mint akár a dél-európaiak esetében, annak ellenére, hogy napsütésben nem bővelkednek a skandináv ország lakói. Az ok a táplálkozásban rejlik: Norvégiában mindennapi élelmiszerekből biztosítják a szervezet D-vitamin ellátását. A Magyar Dermatológiai Társulat ajánlása alapján ahelyett, hogy mesterséges sugárzásnak tennénk ki bőrünket szoláriumokban, fogyasszunk télen több D-vitamint tartalmazó ételt, tejet, tejtermékeket, melyek szépítik bőrünket és elősegítik annak regenerációját.

Téli sötét hónapok

Magyarországon télen a napsütéses órák száma hatodára csökken a nyári átlagnak, ami jelentősen megnehezíti, hogy szervezetünk ily módon állítson elő D-vitamint. Különösen decemberben jelentős ez a visszaesés, ilyenkor ugyanis összesen átlagosan 50 napos órával számolhatunk, vagyis napi 1,6 órával, szemben a nyári átlag 9 órányi napsütéssel.

„Sokakban él az a tévhit, hogy a télen napfény hiányában nélkülözött D-vitamin rendszeres szolárium használattal pótolható, de ez nagy veszélyt rejt magában, hiszen az UV-sugarak elősegítik a bőrdaganatok kialakulását” – mondta Dr. Wikonkál Norbert bőrgyógyász szakorvos, a Magyar Dermatológiai Társulat főtitkára. „A téli időszakban ezért azt javasoljuk, inkább magasabb D-vitamin tartalmú ételek, így tej és tejtermékek, halak fogyasztásával biztosítsuk a vitaminbevitelt, amelyeknek természetes szépítő hatása is van” – tette hozzá a szakorvos.

A norvég példa

Azokat a fontos vitaminokat és ásványi anyagokat, amiket a szervezetünk nem tud önmagától előállítani, más, természetes módon is elérhetjük. A tej és tejtermékek, halak, halolajak és a teljes kiőrlésű gabonák is magas a D-vitamin tartalommal rendelkeznek. Télen, amikor nem éri elég természetes napfény a bőrünket, ezek az élelmiszerek válnak a legfontosabb D-vitaminforrásokká.

Évezredek szépészeti hagyatéka

Köztudott, hogy a kalcium elsődleges szerepet játszik csontjaink egészségében és védelmében, a D-vitamin pedig ennek az ásványi anyagnak a felszívódásáért felelős. E két anyag együtt a tejben található meg optimális arányban, nem hiába használja a szépségipar évezredek óta fontos alapanyagként ezt a természetes vitaminforrást.

Olyan vitaminok találhatók benne, mint például A- és B6-vitamin, biotin és kálium, amelyek mind szerepet játszanak a haj ragyogásának megőrzésében. A tejben lévő protein hatására emellett gyorsabban nő a haj és a köröm, a B-vitamin pedig visszaadja a bőr természetes fényét, egészséges ragyogást kölcsönöz a hajnak és segíti megelőzni a hajhullást. A tej kalciumtartalma fontos szerepet játszik a keratin, a haj szaruanyagának újratermelődésében.

Elég 2 pohár tej

A téli hideg okozta haj-, köröm- és bőrártalmak ellen kiegyensúlyozott táplálkozással védekezhetünk leghatékonyabban, mellyel biztosítjuk szervezetünk D-vitamin ellátottságát. A Magyar Élelmiszerkönyv előírása szerint naponta 5 μg D-vitamin fogyasztása javasolt, melyet a kiegyensúlyozott étrendhez elengedhetetlen tejtermékekkel és teljes kiőrlésű gabonákkal biztosíthatunk. Napi két pohár tej pedig nélkülözhetetlen a téli étrendhez, hiszen a tejben egyszerre és optimális arányban található fehérje, D-vitamin, foszfor, tejzsír és tejcukor, amelyek segítik a kalcium felszívódását.

Csevegj tovább a témában a vadiúj Cosmo Fórumban!

Kapcsolódó cikkek:

Csúnyán megfáztál? Gyógyszerek helyett jógázz!

Ragyogó és életteli bőrre vágysz? Táplálkozz a szépségért!

Címkék: d-vitamin tej

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Ezeknek a diéta trükköknek köszönheti Meghan, hogy bomba formában van

Ezeknek a diéta trükköknek köszönheti Meghan, hogy bomba formában van

Meghan mindig is szenvedélyes képviselője volt az egészséges életmódnak – most összeszedtük a legjobb tippjeit!

7 érdekesség a vagináról, amiről a nők azt kívánják, bárcsak előbb tudták volna

A csajok a Buzzfeeddel osztották meg névtelenül a tudásukat, hogy te is tutira minden szükséges infó birtokában lehess!

5 hatásos gyakorlat, ha a derekad a gyengéd

Garantáltan imádni fogod a végeredményt!

A videó, ami után minden nő jobban érzi magát

Hatalmasat ment a TikTokon, és nem is csoda!

Minden, amit tudnod kell a karácsonyi pluszkilókról

Van egy rossz hírünk: ilyenkor még az edzés sem segít.