Lányok őszintén a menstruációról

Amikor legközelebb úgy érzed, te vagy az egyetlen, akit kínoz a menstruáció, vedd elő ezt a cikket újra, és meríts erőt ezeknek a csajoknak a vallomásaiból!

Lányok őszintén a menstruációról

Fáj, késik, legszívesebben egész nap ennél, majd a semmiből hirtelen rád tör a sírás. Érzelmi hullámvasút olyan meglepetésekkel, amiket köszönöd, nem szívesen bontasz ki. A PMS-ben, a menstruációban vagy görcsökben nincs semmi ciki, bátran beszélhetsz róluk, és biztatunk is, hogy éld meg őket bátran. Ezek a lányok már megtették, és reméljük, a vallomásaik inspirációt jelentenek majd számodra!

Nagy döntések elhalasztva

„Miután ismét eltört nálam a mécses, Timi kolléganőm félve megkérdezte a telefonban, hogy nem jött-e meg esetleg. Mivel a kínzó görcsök a naptáram szerint lassan esedékesek voltak, összeállt a kép. A hirtelen támadt dilemmáim és a nagy felmondási kedvem talán összefüggésben állhat a PMS-el, vagyis a premenstruációs szindrómával? Mondjuk logikus, mert ahogy utánanéztem, láttam, hogy nemcsak a farkasétvágy vagy a migrén lehet a menstruáció előfutára, hanem a szorongás és a túlérzékenység is. Esetemben ez a kettő erősödött fel nagyon, és naná, hogy most kerültek elő a nagy kérdések, amiben úgy éreztem, azonnal döntenem kell. De nem ám listák, pro és kontra alapján, hanem érzelemből, és lehetőleg AZONNAL…”

Tanulság: „A menstruációt megelőző 2-3 napban már kerülöm az olyan radikális döntéseket, mint a szakítás, a munkahelycsere vagy a költözés. És láss csodát, amint megjön, hirtelen magától múlik el a katasztrófafilm-hangulatom.” (Csilla, 28)

A munka hőse visszalép

„Én vagyok az a csaj, aki elsőként csap le a pluszmunkára, aki lefutja a félmaratont, ha a naptárban épp az van betervezve aznapra, és mindig ugyanazt a teljesítményt adom és várom el magamtól. Történt viszont, hogy nem hétvégére esett a menstruációm első, legbrutálisabb napja, hanem hétfőre, amikor reggeltől estig meeting-hegyek vártak rám, este pedig egy stressz-és traumalevezető TRE-workshop. Mivel maximalista vagyok, végigtoltam a napot, de mire ahhoz a részhez értem volna, ami az én mentális jóllétemről szól, teljesen elfogytam, és az erőm is. Ami nem túl jó hír, tekintve, hogy a workshopon nyújtásokat végzünk. Aztán hirtelen azon kaptam magam, hogy e-mailt fogalmazok, amiben épp lemondom az esti órát. Semmi magyarázkodás, egyszerűen alátámasztom, hogy fáj a hasam, ami nem teszi lehetővé az aznapi gyakorlást. Hamarosan érkezett az oktatóm megerősítő válasza: nagyon jó döntést hoztam, mert ez a workshop egyébként is az önszeretetről, és a határaink meghúzásáról szól.”

Tanulság: „Ha órákon keresztül fájdalmak gyötörnek, nem kell úgy tenned, mintha semmi nem történt volna. Nem kell úgy tenned, mintha nem kéne ötpercenként a WC-re rohangálnod, mert ez is a menstruációval jár. Ha te nem húzod meg a határaidat, és nem állítod magad takarék energiára, senki nem teszi meg helyetted. De ha megléped, a környezeted egészen biztosan támogatóan reagál majd, és ezt a saját bőrömön tapasztaltam.” (Lilla, 29)

Menstruációról őszintén

Nem kell úgy tenned, mintha minden oké lenne azokon a napokon (Fotó: Getty Images/Carol Yepes)

Rend a lelke a testednek is?

„Egy éve, hogy tartós home office-ban dolgozom. Emlékszem, a főnököm azt mondta, élvezzem ki, hogy reggeli utazás helyett alhatok, mivel kb. májusig tart majd. Eltelt egy év a kijelentése óta, és azóta is itthon vagyok. Csakhogy a hirtelen változás nagyobb hatással volt a lelkemre, mint gondoltam. Sőt, később kiderült, hogy nem csak arra. Azt vettem észre, hogy nem tartok ebédszünetet, amíg a mindig éhes kolléganőm fel nem hívja a figyelmem, hogy itt lenne az evés ideje. Sokszor ki is maradt az ebéd, mert csak késő délután jut eszembe, hogy én bizony éhes vagyok. Ahogy az alvási szokásaim is felborultak: eleinte sokáig szundikáltam, és mivel egész nap itthon ültem és nem tudtam edzőterembe sem járni, nem fáradtam el fizikailag, ezért este meg elaludni nem bírtam. Felszaladtak a kilók, amiket a semmiből jött pörgős pilates órákkal akartam leadni. A rendszertelenségem, az éhezés, a mozgás hiánya, majd a hirtelen megerőltetés nem tetszett a testemnek, amit a menstruációs ciklusom felborulásával jelzett nekem. Volt, hogy egy héttel hamarabb jött meg, de olyan is, hogy jóval több idő telt el a 28 napnál. Na, ekkor javasolta a nővérem, hogy kapjam elő a tudatos énem, és tervezzem meg minden egyes napomat, és ha ez sem segít, forduljak nőgyógyászhoz.”

Tanulság: „Most már ugyanúgy sétálok reggel és délután is, mintha csak munkába mennék, vagy elindulnék onnan haza, méghozzá ugyanazokban az időpontokban, amiket megszoktam. Az edzésem időpontját, intenzitását és gyakoriságát is a korábban megszokotthoz alakítottam, igaz, otthoni formában. Minden nap beállítom, hogy délben jelezzen a mobilom, ha eljött az ebéd ideje, ha pedig vége a munkaidőnek, nem görnyedek egy perccel se tovább a gép felett. A rendszerem jól működik, és a ciklusom is szépen visszaállt.” (Saci, 25)

Bedobod a törölközőt?

„Borzasztóan versengő vagyok, tipikus Oroszlán, és szerencsére van néhány kolléganőm, aki hasonlóan működik, mint én, szóval van, aki motiváljon. Karnyújtásnyival előrébb járok, mint ők, de az volt a célom, hogy elhúzzak mellettük. Épp egy fontos prezin dolgoztam, amikor hirtelen elveszett a motivációm, és bárhogy is szerettem volna, nem tudtam koncentrálni. Lázasan kerestem az okokat, mi történhetett, amitől hirtelen ennyire fáradt és kedvetlen lettem, és a mindig ezerrel pörgő munkakedvem is felszívódott. Rá is írtam a barátnőmre, aki néhány csodálkozó emoji kíséretében megírta a diagnózisát: szerinte ez tipikus PMS-tünet. Az lehetetlen, gondoltam, nekem a menzesz okozta kellemetlenségek eddig többnyire kimerültek néhány pattanásban a pofimon, és ennyi. Mint kiderült, igazi menstruációs guru a csaj, így elmondta, a tüneteknek három csoportja van. Testi, amit valóban jól leír egy mellfeszülés, az alhasi görcsök vagy az általános fájdalom, a pszichés tünetek, mint a labilitás, vagy a sírás, és van egy harmadik csoport is, ami alvászavarokat, csökkent motivációt, és gyengült koncentrációt hoz. Na ebbe az utóbbiba kóstoltam most bele. Megnéztem a menstruációs naptáramat, és valóban, másnap kellett megjönnie. De akkor mégis mit csináljak? Nem adhatom fel! Ilyen teljesítménnyel messze alulmúlom majd saját magam, és ezt nem hagyhatom! A barátnőm jött a megoldással, miszerint nem is kell hagynom: kérjek 1 nap haladékot a főnökömnél, ami bőven elég lesz.”

Tanulság: „Amikor azt hiszed, hogy a kontrollmániás személyiséged diktálhat mindent, a tested bekopog, hogy hahó, ő is ott van ám! És elárulok egy titkot: „ő” sokkal erősebb, mint gondolnád. A legtöbb, amit tehetsz, ha hallgatsz rá, és nem követelsz tőle minden pillanatban maximális teljesítményt. Hidd el, meghálálja majd az odafigyelést.” (Réka, 27)

Még több

Body