13 ok, amiért rendetlenkedik a menstruációd

A jó hír, hogy egy csomó olyan, a menstruációdat siettető vagy késleltető dolog van, amin te magad is segíthetsz. Rossz hír sincs, mert ha időben fedezed fel, hogy a cikluszavarod már meghaladja a „rendben van „ kategóriát, a nőgyógyászod veszi kézbe a problémát!

13 ok, amiért rendetlenkedik a menstruációd

Néha olyan pontosan érkezik, mint ahogy a nagy könyvben meg van írva, viszont simán előfordul, hogy hiába számítasz rá, késik. Az pedig már csak hab a tortán, amikor sokkal hamarabb csap le, mint gondolnád. A menstruációs ciklus hossza 28 nap, ez az idő alapesetben a két vérzés első napja közötti időszakot öleli fel – igen, azt 4-5 nehezebb napot is beleszámoljuk. De mi van akkor, ha nálad ez közel sem alakul ennyire precízen? Amennyiben 4-5 napot késik, vagy ennyivel kopog be hamarabb a Mikulás, úgy kell értelmezned a dolgot, mintha üzeneted érkezett volna a testedtől arról, hogy:

  • Túl sokat stresszelsz, ami a szervezetednek már egyszerűen sok(k)
  • Rápörögtél a melóra, szinte teljesen kiszorult a pihenőidőd
  • Érzelmileg visel meg egy kapcsolat/szakítás
  • Állandó szorongással válaszolsz a karanténidőszak bizonytalanságaira, félted a szeretteid egészségét
  • Rendszertelenül eszel, ráadásul átgondolatlan a napi menüd
  • egy drasztikus fogyókúra zavart be
  • túl sokat edzettél hirtelen, ami a semmiből jött a tested számára
  • olyan életmódváltást vezettél be (korábban kelsz, más műszakban dolgozol), ami a tested számára felért egy hajtűkanyarral

Bár hangsúlyozzuk, hogy 4-5 nap késés vagy sietség a menstruációd részéről még nem számít kórosnak, azzal viszont, hogy ezzel mit próbál átadni („helló, változtass valamin, mert nekem ez nem oké”), érdemes foglalkoznod.

Te is segíthetsz!

Tartós home office-ban vagy, esetleg elveszítetted a munkád és ezért borult fel a napi rutinod? A legfontosabb, hogy ne tudd le annyival a dolgot, hogy ez egy átmeneti állapot és majd lesz valahogy, hanem építs ebben is egy olyan rendszert, ami biztonságot ad számodra. Ha egyelőre meló nélkül ülsz otthon, legyen ez a pihenés, és a tanulás időszaka. Ennek megfelelően úgy oszd fel a napodat, hogy legyen részed lazulásban, de az is fontos, hogy aktívnak és hasznosnak érezd magad. Akkor is kelj fix időpontban, ha nem mész időpontra, és oszd be heti, azon belül is napi célokra, mit szeretnél megvalósítani az adott napon. Például rendszerezed a polcaidat, kiválogatod a ruhatáradat, vagy napi másfél órában egy idegen nyelvet gyakorolsz, majd jutalomként a kedvenc sorozatodat nézed. Minden pénteken írj heti státuszt – saját magadnak, mintha csak önmagad főnöke lennél. Tekints rá úgy, hogy most főállásban a saját életed rendszerezed, optimalizálod.

A home office-ban, 8-4-ig vagy 9-5-ig, vagyis klasszikus munkarendben dolgozol, figyelj rá, hogy ne kezdd el hamarabb, ha már egyébként sincs dolgod, és ne ülj még 7-kor is a géped előtt. Persze, megspórolod a bejutás idejét, de ki mondta, hogy ezt mindenáron a munkádra, és nem magadra kell szánnod? Kezdd a napot meditációval! Hogy úgysem menne? Akkor neked találták ki a Netflix meditációs sorozatát (ITT írtunk róla bővebben), amiben 20-25 perces részeket találsz némi elmélettel, és egy-egy-nagyon egyszerű, ugyanakkor hatásos gyakorlattal. A jó hír, hogy a neuroplaszticitással az agyad alakítható, formálható, bizonyos területeket erősíthetsz, néhányat pedig – például az aggodalomért felelős részeket – zsugoríthatsz a meditáció segítségével. Hogy mennyi időre van szükséged? Egészen pontosan 8 hetes gyakorlás már elegendő arra, hogy zsugorodjon az agyban a stressz érzéséért felelős rész. Ha igazi szorongóbajnok vagy, amire a koronavírus-járvány bizonytalanságai csak rátettek egy lapáttal, néhány egyszerű földelő gyakorlatot is jó, ha bevezetsz: a nem mérhetetlen evés például megnyugtat (ennek evolúciós okai vannak: nem tudsz egyszerre menekülni és falatozni is, tehát azt üzened az agyadnak azzal, ha eszel, hogy nyugi van), egy kis sétával vagy helyben futással pedig szintén egy evolúciós harcolj-menekülj programot futtatsz le magadban, így az agyad azt fogja érzékelni, megléptél a baj elől, már biztonságban van. (A technikákról pontosan EBBEN a cikkben olvashatsz részletesen.)

Rengeteg oka lehet annak, miért késik a menstruációd

Szorongás, stressz, drasztikus fogyókúra vagy egy szakítás – számos oka lehet annak, ha nem jön meg időben (Fotó: Getty Images/Yulia Lisitsa)

Para van!

Most pedig beszéljünk arról, mikor számít abnormálisnak egy késés, vagy egy túl váratlan mensi, és mi húzódhat a háttérben, amire igenis érdemes odafigyelni! Ha 21 napnál gyakrabban, 35 napnál viszont ritkábban jön meg, az már határozottan menstruációs problémát jelez. Ahogy az is probléma, ha nagyjából szabályosan jön meg, viszont egy hétnél tovább tart, vagy ha az első napra jellemző erős vérzés tovább tart 24 óránál, esetleg ha 3 hónapnál hosszabb ideig nem jön meg, vagy ha szokatlanul erősek a fájdalmaid, ezeket a tüneteket, vagy legalább egyet közülük pedig huzamosabb ideig tapasztalsz, mindenképpen keresd fel a nőgyógyászod!

Dekódold a bajt:

Tünet: 35 napnál ritkábban menstruálsz

Ez okozza: A hormonális rendszered valószínűleg nem működik megfelelően, így tüszőérésről és tüszőrepedésről sem beszélünk. Ha babát szeretnél, mindenképpen kérd a nőgyógyászod segítségét, aki gyógyszeres kezeléssel éri el a tüszőérést és a ciklusod beállását.

Tünet: nagyon intenzív, bővebb vérzést tapasztalsz

Ez okozza: A háttérben simán állhat egy izomfalban vagy méhnyálkahártya felé növekedő jóindulatú méhizomdaganat, egy polip, vagy egy gyulladás is. Mindenképpen kérj időpontot a nőgyógyászodtól, ugyanis egy egyszerű ultrahang vizsgálattal is ki tudja deríteni, mi okozza a tünetet. Neked ez a normális, mert az első pillanattól kezdve ezt tapasztalod? Lehet, hogy véralvadási zavarral küzd a tested, vagyis érdemes ebbe az irányba elindulnod a háziorvosoddal.

Barátkozz a barátcserjével!

Az is előfordulhat, hogy a nőgyógyászod szerint túl magas a prolaktin hormon szint a szervezetedben. Ebben az esetben a barátcserje segíthet a menstruációs szabálytalanság áthidalásán, ami az University of Maryland Orvosi Központja szerint már 3 hónap alatt (maximum fél év) alatt is optimalizálhatja a rendetlenkedő ciklusodat. A lényeg, hogy kérj, és merj is segítséget kérni a tested számára ezekben a radikálisabb esetekben, amikor egy jól beállított diéta vagy a szorongás csökkentése már nem elég.

Phytotec

Még több

Body