Nem látod az edzés eredményét? Valószínűleg ez a hiba okozza

Minden nap kitartóan edzel akár több órán át és mégsem látod az eredményét? Akkor lehet, hogy túl sokat edzettél. Hogy ez hogy lehetséges? Olvass tovább!

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Nem látod az edzés eredményét? Valószínűleg ez a hiba okozza

Ahogy azt sajnos te is biztosan tudod, mi, magyarok nem tartozunk a legegészségesebb népek közé – egy idén készült felmérés szerint egészen konkrétan a hatodik legegészségtelenebb ország vagyunk –, a 2019-es Egészségügyi országprofil  szerint pedig „Magyarországon a halálozások fele életmódbeli kockázati tényezőknek tulajdonítható, ideértve a helytelen táplálkozást, az erős dohányzást, az alkoholfogyasztást és a csekély testmozgást.” 

Éppen ezért kifejezetten menőnek tartjuk, ha te tudatosan teszel a testedért és igyekszel egészségesen enni és a sportnak is szorítasz helyet a napirendedben. Ebből következően pedig nyilván nem újdonság számodra, hogy naponta legalább néhány percet érdemes némi testmozgásra fordítanod, pláne home office-ban – szuper tippeket és konkrét gyakorlatokat mutatunk ebben a cikkben –, de még jobb, ha ez fél óra rendes edzés formájában valósul meg.

Neked ezt nem kell kétszer mondani? Sőt, úgy igazi fitnesz fanatikusnak érzed magad (vagy legalábbis közeledsz afelé, hogy büszkén viseld ezt a címet? Akkor van valami, amire mindenképpen oda kell figyelned, különben nem hogy az eredményét nem fogod látni a rendszeres sportnak, de az egészségednek is árthatsz: ne edz túl sokat!

Igen, az edzés is lehet túl sok

Ezerszer hallhattad már, hogy az egészséges életmód legfőbb szabálya az egyensúly. És sajnos, mint tudjuk, a jóból is meg tud ártani a sok, amit a sport esetében túledzettség szindrómának hívunk. Képzeld el, hogy minden nap lejársz a terembe, vagy mondjuk egy nap háromszor nyomod be a nappalidban a kedvenc fitnesz Youtubered újabb videóját. Fantasztikus, hogy ilyen elképesztően motivált és elkötelezett, de pont ez az, amivel végül ártani fogsz magadnak.

„A szakirodalom is úgy fogalmaz, hogy túledzettség az, amikor az edzés mennyisége és minősége nem megfelelően van alkalmazva. Én ezt kiegészíteném azzal is, hogy a regeneráció hiánya is okozhat túledzettséget” – meséli nekünk Ignácz Zsuzsi, személyi edző.

A pihenés és a feltöltődés elengedhetetlen a mozgásnál, bármi is legyen a tréningekkel a végső célod. Akár erősödni szeretnél, az állóképességedet növelnéd, könnyebben mozognál, akár ledobnál pár kilót vagy felszednél némi izmot, esetleg a mentális egészségedért sportolsz, a regeneráció legalább olyan fontos résztvevője az egyenletnek, mint a sport maga. Az intenzív gyakorlatok közti pihenés hiánya pedig egyenes úton vezet a túledzettség szindrómához. Ez pedig – gondolhatod – megnehezíti ezt az egész „legyünk egészségesebbek”–projektet és lassíthatja a változást is.

Túledzetsség szindróma

Fotó: Getty Images/ VladimirGerasimov

Oké, de mit jelent a „túl sok”?

„Ez teljesen egyéntől függ. Befolyásoló tényezők a nem, az életkor, az egészségügyi állapot, az edzettségi szint” – világosít fel minket a szakértőnk és hozzáteszi, hogy van néhány figyelmeztető jel, amit ha észreveszel magadon, biztosan tudhatod: túledzetted magad.

„A túledzettség első jele a teljesítmény romlása. Mondhatjuk úgy is, hogy nem hozzuk a saját szintünket. Kevesebb súllyal tudjuk elvégezni a gyakorlatokat, mint korábban vagy nehezebben tudunk végigugrálni egy aerobic órát. Figyelmeztető jel az izomfáradság és ez nem tévesztendő össze az izomlázzal. Aki edzés közben pulzusmérő órát visel, annak intő jel a kirívóan magas pulzusemelkedés is.”

Emellett a mentális állapotodra is hatással lehet a szindróma, ami elsősorban a motiváció elvesztésében mutatkozik meg. Hiszen ha nem látod az eredményeket, mégis hogyan találod meg magadban a kellő erőt a folytatáshoz? Ezen kívül fáradékonyabb lehetsz (nem csak a teremben, hanem bármilyen hétköznapi tevékenység közben), sőt, talán nem is tudod rendesen kipihenni magad, nyűgösebbé, ingerlékenyebbé válhatsz (miután a túledzettség az idegrendszeredre is kihat). Illetve az étvágyadban is érzékelhetsz változást, netán az emésztéseddel, az immunrendszereddel is gond lehet. De a túledzettség szindróma akár még a menstruációs ciklusodat is befolyásolhatja.

Van azonban egy ezeknél még ennél is súlyosabb mellékhatása annak, ha túledzed magad: „az ebből adódó dekoncentráltság miatt sérülést is okozhatunk magunknak”.

Segíts magadon!

Oké, szóval a fentiek alapján úgy érzed, túledzetted magad. Semmi baj, tanultál belőle – de hogyan javíthatsz a szituáción? Zsuzsi szerint az első és legfontosabb a pihenés. Hagyd, hogy regenerálódjon a tested, adj neki rá elegendő időt.

„Aztán rá kell jönni a probléma forrására. Túl gyakran edzettél, túl sokáig tartott egy edzés, túl intenzív volt, túl nagy súlyokkal próbálkoztál, nem pihentél eleget? Ajánlatos eleinte edzői segítséget kérni, akár csak egy edzéstervet, amivel újra lehet indulni” – tanácsolja. Mert semmiképpen se hagyd abba a mozgást: elindultál egy szuper úton, beleszerettél a sportolásba, sőt, eléggé figyeltél magadra ahhoz, hogy rájöttél, valami nincs rendben. Úgyhogy pihenj és vágj bele ismét, mert igazi szuperhős vagy!

Edz okosan – segítünk!

Címkék: edzés egészség egészséges életmód sport tanács testmozgás tippek túledzés túledzettség szindróma

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Body

Eddig rossz időben mostál fogat, és nem is tudtál róla

Eddig rossz időben mostál fogat, és nem is tudtál róla

Most akkor evés előtt vagy után kell fogat mosni? Mint kiderült, nagyon nem mindegy!

Borzalmasan alszol? Ezek az apróságok okozhatják

Ha ezeket a mini-stresszforrásokat kiiktatod az életedből, máris könnyebbek lesznek az éjszakáid.

Ha a hüvelyed beszélni tudna, ezt a 3 dolgot biztosan elmondaná edzés után

Most, hogy búcsút mondtál a nyárnak és ezzel együtt a csaló napok tömkelegének és a hizlaló strandkajáknak, ideje rápörögnöd az edzésre, hogy hatékonyan és energikusan teljenek a home office-ban töltött napjaid. Hogy megúszd intim fertőzések nélkül, jó, ha bevezetsz néhány fontos szabályt.

Ne köss kompromisszumot, ha bugyiról van szó!

Fogadjunk, te is jártál már úgy, hogy egy-egy csipkés fehérnemű elcsábított, de aztán a bugyis fiók mélyén végezte, mert ugyan csinos volt, viszont minden kényelmet mellőzött. Ezentúl nem kell kompromisszumot kötnöd a szexis darabok és a praktikum között.

Figyelj a tested jelzéseire: így kezeld jól az intim problémákat (x)

A tested tudatja veled, ha baj van, ezért nem árt, ha a számodra küldött „jelzéseit” jól is értelmezed. Intim problémák esetén a megváltozott hüvelyfolyás jellege alapján tudod megkülönböztetni, hogy bakteriális fertőzéssel vagy hüvelygombával állsz-e szemben. A kétféle betegség általában eltérő kezelést kíván.

Vallomás életem legjobb, legszörnyűbb és végül legmesésebb csapatépítőjéről

Halihó, Cosmo-lány! Most megosztom veled a saját történetemet, ami elképesztően szuperül indult, aztán végtelenül ciki lett, de mégis, ez volt a legjobb csapatépítő, amin valaha részt vettem!