Mindenki babát vár – én miért nem?

Mi lehet az oka annak, ha nem akar összejönni a baba, pedig szervi oka nincs a dolognak? A 30 éves Lili elmesélte a saját történetét.

Mindenki babát vár – én miért nem?

„Az én történetem – kezdi a 30 éves Lili – három évvel ezelőttre nyúlik vissza, akkor találkoztam Áronnal, akibe első látásra beleestem. Éppen az edzőterembe ugrottam le, hogy kiadjam magamból a napi feszkót, amikor szó szerint belébotlottam, ugyanis átestem az egyik gépen, amin éppen edzést tartott valakinek. Miután meggyőződött róla, hogy nem történt nagy baj – és az órájának is vége lett –, meghívott egy kávéra, innen pedig már az egész történelem. Néhány randi után már biztosan tudtuk, hogy közösen tervezzük leélni az életünket, és nem akarunk sokat várni a gyerkőcökkel sem, hiszen mindketten nagy családban nőttünk fel, úgyhogy csaknem egy év után, egy szűk körű szertartás keretében kimondtuk az igeneket és lubickoltunk a boldogságban.

Nekünk minden napunk szinte nászút volt: imádtunk összebújni, és nekem ilyen fergeteges szexben még soha, senkivel nem volt részem. Csakhogy jó pár hónap próbálkozás után sem sikerült összehoznunk a babát. Azonnal ráparáztam a dolgokra, egyik rosszabb forgatókönyvet vetítettem a másik után, ráadásul az sem segített, hogy a baráti körünk egyre bővült, sorra kaptuk az örömhíreket, hogy újabb gyerekek érkezése van kilátásban. Számunkra a szex innentől kezdett élvezetből kötelező körré válni, ami engem igencsak frusztrált. Áron próbált megnyugtatni, hogy ne görcsöljek rá a témára, de amint adódott néhány felesleges percem, máris a netet bújtam és a válaszokat kerestem. Áron azonban egyáltalán nem híve a netes öndiagnosztizálásnak, úgyhogy ő maga kérte, hogy vizsgáltassuk ki magunkat.

A következő sokk ekkor ért: minden leletünk negatív lett, az orvos szerint szervi elváltozás nem állt a háttérben, de azért megnevezett néhány olyan tényezőt, ami cikluszavart okozhat és nehezítő tényezőként akadályozhatja a teherbe esést. A jó öreg stressz rögtön ott szerepelt a lista elején. A menstruációs ciklus és a hormonháztartás nagyon érzékeny egyensúlya pillanatok alatt felborulhat, ha komoly nyomás alatt van az ember, legyen szó munkahelyi dolgokról vagy akár egy vizsgáról. Az ösztrogén és a progeszteron nevű hormonok ugyanis közvetlenül hatnak a központi idegrendszerre és a ciklusra, így ha ezek egyensúlya megdől, akkor az a durva érzelmi túlcsordulások mellett olyan hangulatingadozásokat is okozhat, amik biztos neked is ismerősek a menstruációt megelőző PMS-es időszakból. Így elsőként különböző stresszoldó technikákat kezdtem kipróbálni, hogy előkészítsem a testemet a babának is ideális nyugalmi állapotra. A kedvenc krimijeimet önfejlesztő könyvekre cseréltem, hogy a problémákat, amik a múltban és a jelenben értek, a helyükön tudjam kezelni, és ezzel is csökkentsem a rám nehezedő feszültségérzetet.

 

Terhességi teszt

Getty Images/FotoDuets

 

Azon a bizonyos „tiltólistán” a drasztikus fogyókúra is ott virított, de igazából sosem diétáztam, főleg nem lehetetlen célokat tűzve ki magam elé, inkább az egészséges étkezést részesítettem előnyben mindig. Most azonban még jobban ügyelni kezdtem arra, mit dobok össze maguknak. A kenyeret teljes kiőrlésű pékárura cseréltem, a cukrot természetes édesítőszerekre váltottam, ezek ugyanis csökkentik a PCOS, azaz a policisztás ovárium szindróma, továbbá az inzulinrezisztencia kialakulásának esélyét is. Emeltem a kalcium- és magnéziumbevitelemet, kiiktattam a mindennapokból – és egyúttal a háztartásból is – a sós ételeket, valamint a kávét, az alkoholt, a penészes sajtokat és a csokit. Az alapanyagok címkéit nagyító alatt kezdtem vizsgálni, mert a fitoösztrogén-tartalmú szója nagy dózisban szintén hatással lehet hormonháztartásra, és el sem hinnéd, mennyi mindenben megtalálható! A bevásárlások igazi kutatómunkává váltak, de a remélt cél érdekében ennyit megért nekem a dolog.

Vigyázva, nehogy a túlerőltetés legyen a gond (mert hogy az is simán akadályoztathatja a teherbeesést), Áronnal mint a saját bejáratú személyi edzőmmel még egy számomra ideális mozgásformát is kialakítottuk. A rendszeres sport egyébként is segít csökkenteni a stressznek a szervezetre gyakorolt negatív hatásait azáltal, hogy növeli az endorfin, azaz a boldogsághormon szintjét: ez megint csak segített abban, hogy könnyebben ellazuljak és csak magamra koncentráljak.

Macerásnak tűnik? Talán, de ezek a dolgok remekül elterelték a figyelmemet az aggódásról. Már azzal javítottak az általános közérzetemen, hogy úgy éreztem, a kezembe vettem az irányítást. Erre amúgy nagy szükség volt, hiszen borzasztóan magam alatt voltam, amiért még nem ölelhetem magamhoz a kisbabámat. Elmondhatom, hogy két hónapja kezdtem az életmódomat ennyire drasztikusan megváltoztatni és már most érzem a hatását. Sokkal kiegyensúlyozottabb vagyok, újra szívesen bújok össze Áronnal, és reméljük, hogy a következő már a mi körünk lesz. Rajtam biztosan nem múlik!”

Phytotec

Még több

Body