Formába hoznád magad, de bizonytalan vagy? Segítünk eligazodni 2022 diétái között

Az újévi fogadalmaid között volt, hogy 2022-t életed legjobb formájában szeretnéd indítani? Az életmódváltás útjára sokféle ösvény vezet – mutatjuk az idei legjobb diétákat!

Formába hoznád magad, de bizonytalan vagy? Segítünk eligazodni 2022 diétái között

A diétázás nagyban hasonlít a randizáshoz: gyakran olyan siralmassá tud válni, hogy még azelőtt feladod, hogy megtalálnád az igazit. Pedig ha egyszer ráakadsz a neked valóra, egy életre el tudsz köteleződni mellette. És ha az új évvel te is új lendülettel vágnál bele abba, hogy életed legjobb, legegészségesebb és legmagabiztosabb formájába kerülj – de persze szigorúan csakis magad miatt! –, akkor már csak az van hátra, hogy megtaláld a hozzád passzoló diétát. A U.S. News & Health Report pedig összegyűjtötte azokat az étrendeket, amik a legjobb hatással vannak az egészségedre és amik segítségével a legkönnyebben tudsz fogyni 2022-ben. Mutatjuk, mik ezek!

Mediterrán diéta 

Az általánosan legjobbnak titulált diéta a mediterrán étkezés lett: ez az étrend, amit hosszútávon is könnyű fenntartani, ráadásul követni is könnyű, egészséges és finom is. A lényege nem a kalóriaszámlálásban rejlik és nem is a különböző ételcsoportok totális elhagyásán alapszik. A fontos csupán az, hogy rengeteg zöldséggel, gyümölccsel, magvakkal és hüvelyesekkel legyen megtömve a tányérod, aminek csak a kisebb részét foglalja el a proteinért felelős hal/tenger gyümölcsei. A vörös húsokat, illetve a hozzáadott cukrokat inkább kerüld, de ha néha elfogyasztasz egy-egy pohár vörös bort, abból nem lesz baj.

DASH-diéta

A DASH a Dietary Approaches to Stop Hypertension kifejezés betűszava, ami gyakorlatilag annyit tesz: diéta a magas vérnyomás ellen. A szíved tehát imádni fogja ezt az étrendet, ami a növényi tápanyagokat részesíti előnyben. Gyümölcsökben és zöldségekben gazdag diétáról van szó, ami szereti még a magvakat, a teljes kiőrlésű dolgokat, az egészséges zsírokat és a sovány húsokat, mint a csirke vagy a hal. Illetve ez az étkezés azt is meghatározza, hogy nagyjából 2000 kalóriát fogyassz naponta, de úgy, hogy ebből a nátrium-bevitel ne haladja meg a napi 2,300 milligrammot. 

Flexitariánus diéta

Holtversenyben a DASH-diétával a flexaterianizmus is a második helyen végzett. Ennek a „félig vegetáriánus” étrendnek az előnyei többek között a fogyás, az egészséges emésztés és a cukorbetegség kockázatának csökkentése. És hogy miért félig vegetáriánus? Azért, mert eszerint nagyrészt vega kajákat érdemes fogyasztani, de a húsokat sem űzi ki teljesen a világodból: tehát egy kis halas sushi még bőven belefér. A flexiteriánus diéta heti vagy havi rendszerességgel engedélyezi egyszer a vörös húst, szárnyasokat vagy a halat, míg mások még ennél is jobban ráerősítenek az állati eredetű élelmiszerek kiszűrésére és a tejtermékektől, illetve a tojástól búcsút mondanak.

MIND-diéta

A mediterrán és a DAS-diéta keverékeként a MIND elsősorban az agyműködés egészségére koncentrál (nem véletlenül vág egybe a diéta neveként létrehozott betűszó az angol elme szóval), de emellett a cukorbetegek számára is erősen ajánlott étrend. Miről van tehát szó? Növényi alapú étkezésről, limitált állati eredetű élelmiszerrel – kedvencei a zöldek és a bogyós gyümölcsök; nem kedveli azonban, ha a gyümölcsök kerülnek többségbe (a cukorbetegekre való tekintettel), sem a tejterméketeket vagy a krumplit.

TLC-diéta

A TLC (azaz: terapeutikus életmódváltás) nevű diétát az amerikai Országos Egészségügyi Intézet Nemzeti koleszterin oktatási programja fejlesztette ki, a célja pedig egy olyan étrend volt, ami  az szív egészségét helyezi fókuszba. Ezért ez egy zsírban alacsony diéta, amiben inkább zöldségeket, gyümölcsöket, szénhidrátot (mint a kenyér vagy a tészta) és sovány húsokat fogyasztasz. 

Forrás: Eating Well 
 

Inspiráljanak a sztárok életmódváltásai:

Még több

Body