Ha a bőröd is kiborult, mert túletted magad, itt a megoldás

Nem igazán tudsz ellenállni az ünnepi finomságoknak? A karácsonyi eszem-iszom a bőrödet is megviselheti, szóval ha túltoltad a sütiket meg a töltött káposztát, akkor most figyelj jól!

Ha a bőröd is kiborult, mert túletted magad, itt a megoldás

A karácsony egyértelműen nem a fogyókúra időszaka. Ilyenkor szabad kicsit lazítani a szabályokon, de nem mindig sikerül kicsire az a lazítás. Ha te is elengedted a mértékletességet erre a néhány napra, akkor előfordulhat, hogy a bőröd már most lázadozik, de az is, hogy csak egy-két hét múlva jelentkezik a hatalmas sütizések vagy a zsírosabb, cukrosabb ételek utóhatása. Dr. Kriston Renáta esztétikai bőrgyógyász, a Hattyú Orvos-Esztétikai Klinika vezető orvosa segítségével összeszedtük, mely ételekből lenne érdemes kicsit visszavenned, és mit egyél helyettük, hogy helyre rakd a bőrödet.

A legnagyobb bűnösök

„A bőr öregedését leginkább az egyoldalú táplálkozás és a túlzott szénhidrátbevitel gyorsítja. A szénhidrátok közül a cukor és a magas glikémiás index-szel rendelkező élelmiszerek ( rizs, burgonya, banán) jelentenek nagy veszélyt: gyorsan felszívódva a véráramba kerülnek, hirtelen megemelik a vércukor szintjét és hosszú távon nem specifikus gyulladásokat kelthetnek a bőrben. Ezen kívül a bőrre kifejezetten rossz hatást gyakorol az alkohol és a koffein is. Hatásukra az arcon bőrpír alakul ki, mivel kitágítják a hajszálereket. Normál esetben a kitágult kapillárisok összehúzódnak és a bőrpír egy idő után elmúlik. De ha a bőrt túl gyakran éri ilyen jellegű behatás, akkor a bőrpír egy idő után állandósulhat is. Hasonló tüneteket válthatnak ki a forró és túl fűszeres ételek is. És van még egy kritikus pont, főleg azok számára, akiknek a bőre aknéra hajlamos: számos kutatás igazolja, hogy az aknés tünetekkel rendelkezők között nagyon sokan fogyasztanak sok tejtermékeket, tejet. A tejben található növekedést serkentő hormonokfokozzák a férfi nemi hormon (tesztoszteron) termelődését, és emiatt a faggyúmirigyek működését a pattanás- és mitesszerképzés irányába tolják el.” Összefoglalva tehát, akkor szúrtál ki magaddal a legjobban, ha túl sok cukros és fehér lisztes, alkoholos, kávés és tejes finomságot fogyasztottál. Hát, az ünnepi asztalokon egyik sem ritka, szóval nem hibáztatunk…

Karácsonyi menü a horoszkópod szerint

Fotó: Foxys_forest_manufacture/Getty Images 

Egyél jól

Az egyik legfontosabb dolog, amit tehetsz, ha visszaveszel kicsit az elfogyasztott étel mennyiségéből, és arra is odafigyelsz (legalább) pár hétig, hogy mi kerül a tányérodra. Szakértőnk szerint ezek a tápanyagok és ételek a bőröd legjobb barátai.

„Alapvető fontosságú, hogy elegendő mennyiségű fehérjét, értékes szénhidrátokat, esszenciális zsírsavakat, vitaminokat és ásványi anyagokat juttass a szervezetedbe. És nagyon fontos a bőr épsége és fiatalsága szempontjából az antioxidánsokban gazdag táplálkozás. Ilyen a jól ismert antioxidáns a C-vitamin vagy az E-vitamin, és különös jelentőséggel bírnak a karotinoidok: az A-vitamin és a béta-karotin. A likopin átfogó sejtvédő és DNS-védő hatással rendelkezik, a flavonoidok erősítik a többi antioxidáns hatását.”

Jól ismert bőrvédő hatású élelmiszerek a sárgarépa, a sárgabarack, az áfonya, az alma, a zöld leveles zöldségek, hüvelyesek, halak, diófélék.

Még néhány élelmiszer, ami kimondottan jót tesz a bőrnek:

  • Értékes fehérjeforrások: sovány szárnyashús, rák, tojásfehérje
  • E-vitamin bombák: avokádó, hidegen sajtolt olívaolaj
  • Telítetlen zsírsavban gazdag: lazac, makréla, pisztráng, hering
  • C-vitamin forrás: málna, fekete áfonya, ribizli
  • Sejtvédő ételek: spenót, sóska, káposzta, brokkoli, zöld tea, szójacsíra
  • Karotin- és likopinforrások: piros és narancssárga gyümölcsök

És amiről semmiképp ne feledkezz meg: a napi 3 liter folyadék biztosítja a megfelelő hidratáltságot, részt vesz a tápanyagok szállításában és a méregtelenítésben.

bőrápolás, uborka, tévhit, arcápolás RF

Fotó: Getty Images / Romariolen

Amit még megtehetsz

Ha a morzsapartik végeztével a táplálkozásodat kicsit normalizáltad, ezzel a néhány trükkel segítheted még, hogy rendbe jöjjön a bőröd.

Tisztítsd alaposan!

A gyengéd, de alapos tisztítás elengedhetetlen! Ehhez válassz a bőrtípusodnak megfelelő, kímélő tisztító termékeket, és reggel-este használd őket. Este a smink lemosásakor legyél különösen figyelmes.

Lazíts!

Bármi, ami téged kikapcsol, a bőrödnek is segíthet. Lehet az olvasás, jóga, séta a szabadban, a lényeg, hogy ha kevesebb a stresszhormon a szervezetedben, pattanásból is kevesebb lehet a pofidon.

Figyeld a bőrödet!

A megszokott rutinodat módosítsd a bőröd igényei szerint. Ha nem esik jól a habzó lemosó, mert húzódik a bőröd, válts tejre vagy olajra. Ha úgy érzed, gazdagabb krémet igényelne a pofid, egy-egy alkalommal az éjszakai krémedből tehetsz fel nappalra. Ha a zsírosabb krém helyett könnyebb szérum esne jól, keress magas hialuronsavtartalmú, könnyen beszívódó változatot. A lényeg, hogy reagálj a bőröd változásaira, igényeire.

Mutatjuk a legjobb hatóanyagokat, ha szép bőrre vágysz

Még több

Bőrápolás