Kifejezetten stresszes vagy az ünnepek miatt? A pszichológusok szerint nem vagy egyedül

Teljesen normális, ha a karácsony közeledtével az átlagosnál stresszesebbnek érzed magad – mutatunk néhány módszert, amivel megszabadulhatsz a szorongástól, vagy legalábbis enyhíthetsz rajta!

Kifejezetten stresszes vagy az ünnepek miatt? A pszichológusok szerint nem vagy egyedül

A karácsony elméletben az év legboldogabb időszaka, a vele járó rohanás, az év végi hajtás és persze az ajándékvásárlással járó rengeteg kiadás bárkit könnyen kikészíthet. Kapaszkodj, de már konkrét kutatások is bizonyították, hogy a karácsony kifejezetten rossz hatással tud lenni a mentális egészségre.

A probléma tehát még véletlenül sem veled van: teljesen normális, ha karácsony közeledtével minden évben eluralkodik rajtad a stressz. Fontos azonban tudnod, hogy ezt az állandó ünnepi idegeskedést a pszichológusok szerint igenis ki lehet iktatni az életedből, csak egy kis tudatosságra és odafigyelésre van szükség. 

Azonosítsd a problémát!

Ahhoz, hogy egy zavaró lelkiállapottól meg tudj szabadulni, az első lépés mindig az, hogy meg kell értened az okát, azt, hogy mi váltja ki nálad ezt a bizonyos állapotot – jelen esetben a stresszt.

A szakemberek szerint az ünnepek közeledtével a legtöbb embernél a következő három faktor szokott szerepet játszani a stressz kialakulásában:

  1. Környezeti nyomás: folyamatos rohanásban vagy például az ajándékvásárlások vagy a munkahelyeden az év végi hajtás miatt, de az is rá tehet egy lapáttal, ha neked kell megszervezned a családi karácsonyi összejövetelt, vagy egyéb ünnepi rendezvényt.
  2. Pénzügyi nyomás: szorongsz az ünnepekkel járó rengeteg kiadás miatt.
  3. Kapcsolati nyomás: úgy érzed, hogy a párod, a családod nem segít eleget az ünnepi készülődésben, vagy esetleg azért stresszelsz, mert a karácsony miatt olyan családtagokkal is találkoznod kell, akikkel nem szeretnél.

Hogyan kezeld az környezeti stresszhatásokat?

Nincs túl jó hírünk: a környezeti nyomást már csak természetéből adódóan is nehéz kezelni. Mivel ezeknek a nagy részére nincs ráhatásod, a kiváltó okokat sem fogod tudni megszüntetni – ott van például a munkahelyi hajtás, amit te magad nem fogsz tudni csak úgy egyszerűen kiiktatni.

Az viszont sokat tud segíteni, ha megpróbálsz előre gondolkodni és például megtervezed, hogy a karácsony közeledtével milyen feladataid lesznek, és mikor melyikre kell majd időt szánnod. És persze a tervezés azt is jelenti, hogy ha kell, felosztod a feladatokat a családtagjaid között. Nem kell mindent a nyakadba venned, merj segítséget kérni!

Mi a helyzet az anyagi nyomással?

A pénzügyi kiadásokat igenis kordában lehet tartani: még az ünnepek előtt állíts fel egy karácsonyi költségvetést, tehát szabj meg egy maximum összeget, aminél többet nem költhetsz el idén. Ebbe az összegbe bele kell férnie az ajándékoknak, az ételeknek, mindennek. Ha ezt betartod, nem kell attól félned, hogy az ünnepek végére teljesen kiürül a pénztárcád. Jó ötlet lehet a családtagokkal és a barátaiddal is előre megbeszélni, hogy mi az az összeg, aminél többet senki ne költsön egy ajándékra.

Birkózz meg a kapcsolati nyomással

Sokszor elkerülhetetlen, hogy az ünnepek alatt olyan emberekkel is együtt legyél, akikkel egyébként nem szívesen töltöd az idődet. Ne ess pánikba, ezekre a helyzetekre is léteznek hatásos megküzdési stratégiák! Mielőtt elindulnál a családi eseményre, a fejedben szedd össze azokat a témákat, amelyekről a konfliktus elkerülése végett érdemes lehet távol maradnod. Például, ha folyamatosan balhézni szoktatok egy családtagoddal a pénzről vagy a politikáról, akkor tudatosan próbáld kerülni ezeket a témákat. Jó ötlet lehet helyettük olyan semleges topikokkal készülni, amikről tudod, hogy nem osztják meg a társaságot. 

Forrás: newvisionpsychology.com.au

Még több

Cosmo Christmas