Mit tud a Louis Vuitton, hogy a világ leggyakrabban hamisított márkája lett?

Tudtad, hogy Louis Vuittonért már maga III. Napóleon is rajongott? És azt, hogy az egyetlen üzlet volt Vichyben a náci megszállás alatt, ami nyitva tarthatott? Az LV nem csak egy kiegészítő, hanem a táskák világbajnoka, ami sok mindent látott már.

Mit tud a Louis Vuitton, hogy a világ leggyakrabban hamisított márkája lett?

Az élet egy divatbemutató, a világ a kifutó – mondta Marc Jacobs, aki 17 évig volt a Louis Vuitton divattervezője. LV-t viselni ugyanis sokkal több, mint a cuccaidat a kedvenc táskádban cipelni. A Louis Vuitton egy olyan kiegészítő, ami arra született, hogy az egész világ csodálja. Még az is tisztában van azzal, hogy az LV egyet jelent a luxussal, aki kicsit sincs otthon a divatban. Olyan, mint a Birkin táska: egy bizonyos életszínvonal státusszimbóluma kis monogramokkal díszítve. És ez már nagyon régóta így van… 

Ha egy biznisz beindul 

Louis Vuitton élete pont úgy kezdődött, mint minden Disney-mese. Louis tíz éves volt, amikor az anyukája meghalt, de nem sokkal ezután az apja újraházasodott és egy gonosz mostohát hozott a családba. Igen, pont olyat, mint Hamupipőkéé vagy Hófehérkéé, ezért a 13 éves fiú úgy döntött, jobb, ha ezentúl kezébe veszi a saját sorsát. 470 kilométert tett meg a kis franciaországi faluból, hogy Párizsba jusson, közben alkalmi munkákat vállalt, hogy eltartsa magát. Arról, hogy az út alatt miből élt pontosan, sajnos nincs infó, de egy biztos: 16 évesen a sikeres bőrönd-és csomagkészítő, Monsieur Marechal tanítványa lett. 

Louis rövid időn belül a város kedvencévé nőtte ki magát, aki minőségi utazótáskára vágyott, az csakis őt kereste: a fiút, aki művészek, ácsok és gazdák leszármazottjaként született. A francia császár, III. Napóleon hallott róla, így állítólag személyesen ő maga kérte fel, hogy a felesége ruháit a lehető legszebb módon csomagolja be, mikor el kellett hagyniuk a várost – ezzel Louis egy életre beírta magát a történelembe, valamint az elit szívébe, és egyúttal Marechal műhelyét is elhagyta. 

33 éves volt, amikor végre megnyitotta a saját üzletét, gyakorlatilag egy korabeli startupot, ugyanis a kor divatjával tüntetően szembe ment és az addig megszokott nehéz, domború tetejű táskák helyett könnyű, lapos fedelűeket kezdett tervezni, melyek minden eddiginél könnyebben szállíthatóak (és nem utolsó sorban egymásra pakolhatóak) voltak. Sőt, ő volt az első, aki a táskákat zárral látta el, a saját irodájában pedig minden egyes ügyfél darabjához külön pótkulcsot tartott, hogyha az eredeti elveszne, könnyedén ki lehessen nyitni. Arra a bézs színű darabra azonban, amin a jól ismert logók láthatóak, még 20 évet kellett várni. 

Louis Vuitton táska

Fotó: Getty Images/Edward Berthelot

Botrányba fulladt múlt 

Louis Vuitton halálával a márka családi kézben maradt, és egyre nagyobb karriert futott be a luxus kiegészítők világában. Azok az ikonikus kockás, csíkos, LV printtel díszített darabok, melyekért minden divatrajongó odaadná a fél kezét, már a fia, Georges felügyelete alatt készültek, de az ő halálával is töretlen maradt a brand népszerűsége, ami valószínűleg annak is köszönhető, hogy maga Coco Chanel is rajongott a Vuitton táskákért. Ő maga volt az eleven hirdetés.  

Az egyetlen árnyék, ami mégis évtizedek óta úgy villog a monogram felett, mint valami retinát égető neonreklám, a náci megszállás. Louis unokája, Gaston, ugyanis szövetkezett a németekkel a második világháború idején, csak azért, hogy a boltot ne kelljen bezárni. Így az egyetlen üzlet, ami Pétain bábkormánya alatt működhetett, az a Vuitton volt. Ráadásul Gaston fia, Henry kifejezetten szimpatizált a nácikkal, a német kormány ki is tüntette őt hűségéért és a rezsimért tett erőfeszítéseiért. Stephanie Bonvicini, a Louis Vuitton, A French Saga című kötet szerzője a márka 150. évfordulója alkalmából írta meg a sztorit (és az egész eredettörténetet), ezzel pedig felkavarva az állóvizet, ugyanis annak ellenére, hogy sokan, sok mindent tettek a háború idején a túlélésért, a jelenlegi vezetőség mintha a legszívesebben kiradírozná a fejezetet a sztoriból. Pedig ezeket az éveket követően születtek meg a puha oldalfalú, vízálló utazótáskák, amik a túlélést jelentették egy ilyen kemény időszak után. 

Vissza a jelenbe 

Már Gaston idején is több mint ötven Louis Vuitton bolt működött, ez a szám ma körülbelül 300 fióküzletet jelent, de itt nem csak táskákat, hanem bőrárukat, ékszereket, cipőket is árulnak, Marc Jacobs vezetése alatt pedig mindenki számára elérhető darabokkal bővült a kínálatuk. Persze a fókuszban még mindig a táskák állnak, melyek komoly rajongótábort tudhatnak magukénak. Megvan az a jelenet a Szex és New York moziból, amikor Carrie meglepi Louise-t egy saját LV-vel? Pontosan erről szól Louis Vuitton tulajdonosnak lenni: stílusos mindennapokat. 

Az ikonikussá vált Speedy 30-as táskájuk például olyan rohamos gyorsasággal fogy a boltok polcairól, akárcsak pandémia idején a wc-papír, viszont a különbség az, hogy itt nem csak az elérhetetlenséget szimbolizálja a csekély kínálat, hanem konkrétan nem győzik a termelését, annyira nagy igény van rá. Hiába tartozik a luxusmárkák élvonalába, még mindig sokkal megfizethetőbb, mint egy Birkin táska, így hosszas spórolás után az is hozzá tud jutni, akit nem Victoria Beckhamnek, Jennifer Anistonnak vagy Hailey Biebernek hívnak. 

Louis Vuitton táska

A híres Speedy 30-as (Fotó: Getty Images/Streetstyleshooters)

A Vuitton-titok 

Hogyan lehet egy több mint 100 éve megálmodott táska a mai napig egy bizonyos életszínvonal hírnöke? Részben úgy, hogy örök darab. A táskákra ugyan nincs garancia, de a cég külön műhelyt tart fenn arra, hogy a meghibásodott darabokat megjavítsák, és mivel a kínálat többnyire állandó, azért akár 20 év múlva is simán fel tudják frissíteni a most megvásárolt darabokat, ha szükség van rá. 

Aztán ott vannak azok a fashionisták, akik képesek akár több ezer dollárt kiadni azért, hogy elmondhassák, Vuitton-tulajdonosok. Igen, ezt a brandet, ami 2006 és 2012 között hat egymást követő évig a világ legértékesebb luxusmárkája volt, meg kell fizetni, de cserébe a tiéd lehet egy tárgy, ami kiemel az utca kifutóján. Nem véletlen, hogy ez a legtöbbet hamisított márka a világon – mindenki szeretne belőle egy szeletet. 

via wikiwand.com, theguardian.com, wikipédia.hu/Louis Vuitton, purseblog.com, louisvuitton.com

Divatjátszótér mindenkinek:

Még több

Divat