Kiderítettük, hány alkalommal kellene edzened egy héten, ha home office-ban dolgozol

Te mennyit mozogsz egy héten? És most nem arra gondolunk, amikor leugrasz a boltba, elmész a melóba vagy leviszed a szemetet. Kifaggattunk egy személyi edzőt, mégis hány alkalom az ideális egy héten, pláne akkor, ha otthonról dolgozol, és abban is segítünk, hogyan találhatod meg a tökéletes mozgásformát.

Kiderítettük, hány alkalommal kellene edzened egy héten, ha home office-ban dolgozol

Évente nagyjából 5,3 millió ember hal meg a mozgásszegény életmód miatt, ez körülbelül annyi, mint Norvégia összlakossága. Nem a levegőbe beszélünk, kutatás bizonyítja, hogy a halálokok között sajnos sok esetben az inaktivitás és az abból adódó egészségügyi problémák okozzák állnak. Igen, tudjuk, hogy ez sokkoló, viszont attól, hogy nem beszélünk róla, vagy a szőnyeg alá söpörjük, a probléma továbbra is jelen van, és továbbra is emberek életét keseríti meg. 

És ne gondold, hogy te nem lehetsz érintett, mert még fiatal vagy hozzá! 32 éves vagyok, és lassan két éve napi szinten állandó váll-, hát- és nyakproblémával küzdök. Vannak jobb napok, amikor épp csak annyira fáj, hogy tompán a tudatomban érzem, és vannak olyanok is, amikor egész éjszaka csak forgolódok a fájdalomtól. 10 évnyi ülőmunka után ezt dobta a gép. Ha van egy-egy fájdalommentes nap (ami igencsak ritka), azért hálát adok. Nyilván az, hogy évekig nem mozogtam annyit, amennyit kellene, az én hibám (már nem követem el ezt a melléfogást), viszont pont azért mesélem el, amit a saját bőrömön tapasztalok, hogy tanulj belőle. Különösen akkor, ha a pandémia óta te is teljes home office-ban éled a mindennapjaid, ahol még nagyobb tudatosságot igényel a mozgás.  

Mozgásszegény életmód

És te mennyi időt töltesz ülve, vagy egy helyben ülve egy nap?

Legalább ennyit mindenképpen 

Nem akarok belemenni abba, hogy milyen kockázatokat rejt magában az ülőmunka, azzal könyveket lehetne megtölteni. Ehelyett szeretnék rávilágítani arra, hogy sok kicsivel is rengeteget tehetsz magadért. Ebben Halmi Viktória, a MeTime Személyi Edző Stúdió by Kellys tulajdonosa és edzője is egyet ért, aki szerint heti két edzés ideális. 

Ennyi már hatékony változást hozhat, és a mindennapi teendők mellé könnyen beépíthető. Természetesen, aki gyorsabb eredményt szeretne elérni, és akinek belefér időben és anyagilag, az háromra is emelheti az edzések számát. De ha nagyon elfoglalt vagy, akkor is legalább heti egy alkalmat mindenképp iktass be a saját egészséged érdekében. Nemcsak a testnek, hanem a léleknek is, hiszen a mozgás szuper feszültség levezető!

Az edző szerint nem kell mindenáron ragaszkodni ahhoz, hogy egy órát rászánj az edzésre, a lényeg az, hogy SOHA ne maradjon el a mozgás. Inkább tarts rövidebb, 20-30 perces etapokat, de ne halaszd el, mert ez megtörheti a motivációdat, főleg az elején. Igen, tudjuk, milyen az, amikor késő este sikerül csak letenni a munkát és a legutolsó, ami eszedbe jut, az az edzés, de a szakembernek erre is van egy jó tippje. „Ha a tested jelez, hogy fáradt, nem kíván, nem bír egy pörgős, megerőltetőbb, pulzusfokozó edzést, akkor aznap válaszd a nyújtást vagy egy kis gerinctornát, jógát, esetleg egy kiadós sétát. A lényeg, hogy mozogj, és figyeld a tested jelzéseit.” 

Tarts szünetet a munkában!
Óránként 5 percre állj fel a monitor elől és mozgasd át a végtagjaidat.
Ne elégedj meg kevesebbel!
A heti edzést egészítsd ki sétával, kutyasétáltatással, kirándulással.
Válts gyalogos-módra!
Menj gyalog vagy biciklivel a boltba vagy a munkába, autó és tömegközlekedés helyett.

Még keresed a nagy Ő-t? 

Ha te is azok közé tartozol, akik azért passzolják az edzést, mert nem találják, hogy mi a számukra ideális, akkor válaszold meg magadban a következő kérdéseket: 

Mozgásszegény életmód

Ezek már segítenek kapaszkodót találni. Ha egyénileg érzed magad jobban és szereted, ha csak rád koncentrálnak, ráadásul az állóképességeden is lenne mit csiszolni, akkor Halmi Viktória a személyi edzést ajánlja. Ez azért jó, mert itt az egyedi igényeid kerülnek fókuszba egy meghatározott edzésterv segítségével, ráadásul praktikus, ha az időbeosztásod is kaotikus, így nem kell az órarendhez alkalmazkodnod.  

Van, akit motivál, ha csapatban van, húzzák magukkal a többiek, inspirálja a csapat, a társaság – hangsúlyozza a szakértő, de ebben az esetben kötött időben kell megjelenned. Ezeken belül széles a paletta, a szakember szerint táncos órák, saját testsúlyos, eszközös, funkcionális óratípusok közül lehet válogatni, itt jön be, hogy milyen a beállítottságod, mi áll hozzád közelebb. Ha a nyugisabb, lassabb edzésformákat szereted, akkor Halmi Viktória szerint a body&mind óratípusokat érdemes kipróbálnod, mint például a pilates, a stretching, a jóga vagy a bodyART. Ellenben, ha bírod a koreográfiákat, szeretsz táncolni, akkor inkább a zumba, az aerobic, a step az, amiben örömödet lelheted.  

Nekem nem megy… 

Ismerős kifogás? Mint mindent mást is az életben, a mozgásszegény életmódot is nagyon könnyű kifogások mögé bújtatni. Nem vagyok egy sportember, rossz az állóképességem, nem fér bele az időmbe… Hidd el, mindenkivel előfordul, hogy nincs kedve aznap az edzéshez. 

Ilyenkor megszólal a kisördög, hogy ki kellene hagyni, ekkor jól tud jönni az edzői motiváció, illetve egy előre lefixált személyi edzés időpont. Soha senki nem bánta meg utólag, hogy mégsem hagyta ki az edzést – mondja Halmi Viktória.

A rendszeresség és a kitartás a kulcs, ehhez azonban meg kell találni azt a mozgásformát, amiben ténylegesen örömödet leled, illetve jó, ha megvan a fix célod, mert úgy könnyebb kitartónak maradni. A szakember ezért is ajánlja legalább az első néhány alkalommal a személyi edzést, szerinte fontos az edző személye, hogy tudjon motiválni, és nem utolsó sorban, hogy a sportoló szeressen hozzá járni, hogy várja az edzéseket. De egy biztos kezű edző a reális célok felállításában és elérésében is nagyon erős háttérszél tud lenni. 

Mi a helyzet az online edzéssel? 

Az edzőtermek lezárásával sokan online platformokra tértek át, ezek között találni rengeteg ingyenest is, de persze csomagajánlatokból is sok van. Nagyon kényelmes megoldás, hiszen már maga az utazással töltött idő is megspórolható, ráadásul nincs konkrét időponthoz kötve. Halmi Viktória szerint ehhez azonban nagyon erős motiváció kell, hogy rendszeresen csináld, illetve, hogy egyáltalán elkezd az edzést, hogy ne halogasd mindig a következő napra, és ne is hagyd abba előbb, mint ameddig tart.  

Az otthoni edzések előtt is ajánlok néhány alkalmat egy személyi edző segítségével, aki megmutatja a gyakorlatok helyes kivitelezését a sérülések elkerülése végett. Esetleg edzéstervet is lehet kérni az edzőtől, amit egyedül is el tudsz végezni, miután megmutatta a gyakorlatok helyes végrehajtását. 

Forrás: cbc.ca

Ha home office-ban dolgozol, ezekről se feledkezz meg:

Még több

Body