„A boldogság ára annyi, mint a piros talpé” – Hogy lett a Louboutin magassarkú a 21. század legikonikusabb cipője?

Gyorsabban lett ikonikus, mint a Chanel, legalább annyian koppintják, mint Louis Vuittont és azonnal, ezer cipő közül is felismerhető: ez a piros talpú Christian Louboutin magassarkú, ami sokkal fiatalabb termék annál, mint amilyen nagy hatalma van a divat világában.

„A boldogság ára annyi, mint a piros talpé” – Hogy lett a Louboutin magassarkú a 21. század legikonikusabb cipője?

A high fashion rengeteg státuszszimbólumként használt kiegészítőt termelt ki: olyan felismerhető, luxusdarabokat, melyek azonnal egy elit klubba sorolják a tulajdonosukat. És mivel ilyen könnyen beazonosítható dolgokról van szó, ezért a popkultúrában gyakran használják mondjuk egy-egy filmes karakter társadalmi rangjának apró, de félreérthetetlen jelzésére – gondolj például a Birkin vagy a Louis Vuitton táskákra, melyek közül mindkettőt kiszúrhatod a Nász-ajánlat című romkomban a Sandra Bullock által megformált Margaretnél, ezzel is mutatva, hogy nemcsak a munkában, de osztályszinten is Ryan Reynolds Andrew-ja felett áll. És mi szimbolizálta még Margaret felsőbbrendűségét? Pont ugyanabban a jelenetben, ahol a Vuitton-bőröndök és a Birkin-kézitáska is befigyel, a nő egy piros talpú magassarkúban igyekszik lemászni a kikötő létráján. A piros szín pedig, jól tudjuk, hogy csak egyet jelenhet: egy Christian Louboutin cipőt.

A hatalmas sarkú topán számtalan filmben és sorozatban került reflektorfénybe a szereplők divatmániáját és/vagy vagyonát kifejezendő: így villantott már piros talpat Carrie Bradshaw, Pepper Potts, az Egy kis szívesség című filmben Emily minden jelenetben Louboutint viselt (Blake Lively nagy rajongója és jó barátja a tervezőnek, aki több doboznyi cipőt küldött a forgatásra), legutóbb pedig a mestertolvajt alakító Gal Gadot helyezte a lábait az asztal tetejére, hogy taktikusan premier plánba pakolja a talpakat a Red Notice-ban.

Gal Gadot

Gal Gadot a Netflix Red Notice című filmjében Louboutin csizmában. (Fotó: Frank Masi / Netflix)

Láthatod tehát, hogy a Louboutin magassarkúk mindenhol IS nyüzsögnek, azonban meglepődnél, ha tudnád, hogy ez nem mindig volt így: a többi nagy múltú high fashion kiegészítőtől eltérően a piros talpak csupán az ezredforduló óta kerültek a divatrajongók horizontjára.

Mindig legyen kéznél körömlakk!

Ma már a világ egyik legkönnyebben felismerhető cipői, azonban az óriás sarkú lábbelik meglepően fiatalok: Christian Louboutin csak 1991-ben nyitotta az első szalonját Párizsban. Ezt megelőzően, pont 10 évvel korábban állította össze az első, rendkívül bonyolult kivitelezésű magassarkúkból álló portfólióját – erre figyelt fel Roger Vivier, a Dior designere, akit az ’50-es években megálmodta a stiletto, azaz a tűsarkú cipőket. Vivier után a tervező olyan legendás divatházaknak dolgozott, mint a Chanel vagy Yves Saint Laurent; ahol továbbra is női topánokkal foglalkozott.

Christiannak valójában sosem volt kérdéses, hogy tűsarkú cipőket szeretne alkotni maga is. Az Afrikai és Oceániai Művészetek Nemzeti Múzeumában, Párizsban látott még tinédzserként egy táblát, ami megtiltotta a nőknek, hogy stiletto cipőben lépjenek be az épületbe, nehogy felkarcolják a padlót.

„Elhatároztam, hogy szembeszállok ezzel. Olyasvalamit akartam készíteni, ami megszegi a szabályokat és ami segít nőknek magabiztosabbá és erősebbé válni” – mondta.

De ehhez kellett valami, ami egyértelműen és megkérdőjelezhetetlenül az övé, ami egyedivé teszi a cipőit, hogy aztán valóban nők millió számára jelentse a lábra húzott önbizalmat. Azon túl, hogy kizárólag tűsarkúkat tervezett (a sarkak 12 centinél kezdődtek, ám manapság a magas sarkakon imbolygó lányokra is gondolt: kevésbé hatalmas sarokkal is kapható Louboutin cipő), ezzel újra trendivé téve azokat, a francia designer kereste még azt a bizonyos je ne sais quoi-faktort.

„A kész darabok nem tükrözték rendesen a rajzaimat, és egyszerűen képtelen voltam rájönni, miért. A kétdimenziós vázlat olyan erőteljes volt papíron, de amikor háromdimenziós tárgy lett belőle, veszített az energiájából. Miután már mindent kipróbáltam, hogy felélénkítsem a designt, de semmi sem működött, frusztráltságomban fogtam az asszisztensem piros körömlakkját és befestettem vele a cipő talpát.”

Christian azonnal tudta, hogy sikerrel járt, és így, 1993-ban megszületett az ikonikus Louboutin magassarkú.

Hercegnők, filmsztárok, fashionisták kedvence

A Párizsban nyílt üzlet egyik első vásárlója Karolina, monacói hercegnő volt, aki még a szalonban megdicsérte a cipőket – épp egy amerikai divatújságíró előtt. A hercegnő lelkesedése hamar elterjedt, és mindenki kíváncsivá vált az őt lenyűgöző termékekre: az átlapolós ruhák tervezője, Diane von Fürstenberg és a francia színésznő, Catherine Deneuve is benézett a boltba, ami egyre nagyobb népszerűségre tett szert, végül pedig már olyan nagy sztárok álltak sorba egy-egy személyre szabott darabért, mint Christina Aguilera, Jennifer Lopez vagy Madonna.

Hamarosan Párizson kívül, már Moszkvától Beverly Hillsig nyíltak üzletei (ez világszerte ma már 150 boltot jelent), 2007 és 2009 között pedig sorra elnyerte a Legrangosabb női cipő díját a Luxus Intézettől. 2011-re a Louboutinre kerestek rá a legtöbben a neten, és míg az első évében csupán 200 pár cipőt adott el, addig 2012-re ez a szám 3500-szor több volt: évente 700 ezer párt kapkodnak el, ez a szám pedig évente 40%-kal növekszik.

Blake Lively, Zendaya

Blake Lively és Zendaya is rajonganak a Louboutin magassarkúkért. (Fotó: Roy Rochlin, Jacopo Raule/Getty Images)

Sarah Jessica Parker egy pár piros talpú cipőben mondta ki az igent, míg Britney Spears az If U Seek Amy videóklipjében viselte az ikonikus tűsarkúkat – ezután úgy kifosztották a készletet, hogy egy hónapig sehol nem lehetett kapni az általa viselt a darabot. És amióta 2010-ben kiadta az első, férfiaknak szóló cipőkollekcióját, a rajongói között Leonardo DiCapriót is megtalálhatod. David Lynch fotókiállítást szentelt a Louboutin tűsarkúknak, J.Lo. a Louboutin című himnuszában énekelte meg a cipők iránti szeretetét, Ariana Grande pedig a 7 Ringsben azt mondja: „A boldogság ára annyi, mint a piros talpé”.

Red (Louboutin’s Version)

Louboutin piros bőr anyaggal fedi be a cipők talpát, a vörös ezen árnyalata olyan ikonikus, hogy saját Pantone kódja is van: 18-1663 TPX. Viszont a Louis Vuitton táskák óta tudjuk, hogy ami menő és amire mindenki vágyik, azt bizony koppintani fogják. Így már a Zarától az Yves Saint Laurent-ig több márka próbált felszállni a piros talpú cipő-hájpra, a designer azonban kíméletlenül védi a védjegyhez való jogát, ezért szinte évről évre bíróságra járt az utóbbi évtizedben, hogy a színes talp egyedül az ő kiváltsága lehessen.

Szex és New York 2

A popkultúra legnagyobb fashionistája, Carrie Bradshaw nem véletlenül szerelmes a piros talpakba. (Fotó: HBO)

És ha belegondolsz, teljesen jogosan: a Tiffany a kék ékszerdobozával is ragaszkodik a saját árnyalatához – miért lenne ez másképp a Louboutin színével? Az ékszer cég egyébként támogatta is a tervezőt az Yves Saint Laurent elleni perében, ami már csak azért is Christian egyik legdurvább ügye, mert kezdőként nekik dolgozott – most pedig a mester utánozná a tanítványt. A jogi csatározás vége meglepő eredményt hozott: az YSL pirosra festheti a cipői talpát, amíg a magassarkú többi része is azonos árnyalatú, míg a Louboutin nem gyárthat(hatna) monokróm tűsarkúkat. Ezt a harcot tehát nem nyerte meg kiütéssel, ahogy a többit, de Christian továbbra is felveszi a kesztyűt a másolatok ellen, a fashionisták szívében pedig Louboutin hivatalosan is a piros szín tulajdonosa.

Forrás: BBC, Your Next Shoes, Fashion United

Ugorj fejest a divatvilág izgalmaiba:

Még több

Divat