2019.10.29.@ 07.10

Egy hónapig nem ittam alkoholt, ez történt

Miután szerkesztőnk elköszönt a fesztiváloktól és a nyártól, csatlakozott a #soberseptember kihíváshoz, vagyis egyáltalán nem fogyasztott alkoholt az ősz első heteiben. Kíváncsi vagy, mire jött rá?

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Egy hónapig nem ittam alkoholt, ez történt

A szeptember a nyerő?

Hallottál már száraz januárról, novemberről, de szeptemberről például még nem? Pedig képzeld, a „Sober September” is létező fogalom – sőt, igazából kihívás is! Ha jobban belegondolsz, teljesen logikus is a dolog: a nyarat általában mindenki végigbulizza, szóval egyáltalán nem hülyeség az ősz elején egy hónapra búcsút mondani a koktéloknak. Ráadásul ilyenkor már az ünnepi szezon is ezerrel közelít, úgyhogy nem árt egy kicsit detox módba kapcsolni előtte – végülis, inkább most mondjunk nemet egy koccintásra, mint karácsonykor, vagy szilveszterkor.

Viszlát nyár… és alkohol!

Mióta nem egyetemistaként, hanem dolgozóként töltöm a nyarakat, már kevesebb fesztivált pipálok ki évente a bakancslistámon, de még így is bele tudok sűríteni 4-5 rendezvényt ebbe a három hónapba. Az pedig gondolom senkit sem fog meglepni, hogy ilyenkor a napi folyadékbevitel nem csak vízből és a reggeli kávémból áll… Persze szó sincs arról, hogy Mimosa koktéllal indítom a napot, és a vizet csak fröccs formájában vagyok hajlandó elviselni! De azért egy (vagy két) cider, vagy Aperol Spritz jól esik a hőségben a koncertek mellé…

Challenge Accepted!

Mielőtt belevágtam a Sober Septemberbe, azért beszélgettem egy kicsit Dr. Bán Melindával, hogy pontosan mit tapasztalhatok a 30 napos kihívás során: „Egy hónap bizonyos szempontból sok idő, de más szempontból elég kevés! Bár a kitartásunkat és akaraterőnket rendesen próbára teszi, a testünknek a regenerálódás tekintetében – másik típusú életmódra való átállásban kevés. A változáshoz minimum 2-3 hónap szükséges.

Ahogy sok mindennek, ennek a kihívásnak is igazából két oldala van:
– vagy sikeresen elérjük a hónap végére kitűzött célt, és büszkén folytatjuk majd, ezzel pedig ösztönözzük a többi barátunkat is.
– vagy akár a felénél el is bukhatunk, ami eléggé rombolhatja az önbecsülésünket”

– mesélte Melinda, és azt is elmondta, hogy először valószínűleg a hangulaton fogom majd érezni a változást…

De most tényleg nem iszol?

Mivel a szeptember egy kicsit még a nyár meghosszabbítása, ezért sokszor előfordult, hogy elmentünk egy-egy szabadtéri koncertre, vagy kiültünk teraszos helyekre beszélgetni. Szóval (nem túl meglepő módon) a kihívás elején rengetegszer megkaptam azt a kérdést: ezt most valóban komolyan gondolom-e? Úgyhogy elég hamar leszűrtem az első tanulságot: a „szociális ivás” tényleg létező fogalom. Szinte hihetetlen, de sokan magukra vették a döntésemet, és kifejezetten rosszul érezték magukat, hogy ha én nem rendelek egy fröccsöt sem, akkor ők sem kérhetnek mellettem a kedvenc koktéljukból. „Érdekes, hogy közösségi szempontból mennyit számít az alkoholfogyasztás. Vannak, akik nem szeretnének kellemetlen helyzetbe kerülni, és azt sem, hogy emiatt „kicikizzék őket”, így próbálják úgy felfogni, hogy egy kis stresszoldás senkinek sem árthat. Szerintem vannak, akik annyira igyekszenek beilleszkedni egy társaságba, hogy emiatt bevállalják azt a plusz felest, még akkor is, ha máskor nem tennék” – válaszolta Melinda arra a kérdésemre, hogy vajon miért mondunk igen az alkoholra mások hatására.

Szebb álmokat?

Miután megküzdöttem azzal, hogy senki se kezelje furcsán a döntésemet (igen, ettől még beülhetek velük valaha, és igen, semmi gond, ha ők isznak mellettem), észrevettem, hogy bármennyire is állítjuk, bulizás mellett, kevés alvással is bírjuk a melót – azért mégiscsak egyszerűbbek a hétköznapok alkoholmentesen. Simán elmehettem munka után koncertekre, és másnap ugyanolyan jól tudtam teljesíteni, ahelyett, hogy megbántam volna, amiért buliztam. Ráadásul észrevettem, hogy többet és jobban alszok, mint nyáron a fesztiválszezon mellett.

Tükröm-tükröm…

A barátok után ideje volt megtudni a szervezetem reakcióját is! Mivel az alkohol köztudottan vízhajtó hatású, dehidratáltságot okozhat, ami azért nyáron a bulizós napokon eléggé meglátszik az arcbőrön. Sőt, vízmegkötő hatással is rendelkezik, tehát nagyjából háromszor annyi vizet kellene meginnunk minden koktél, vagy tömény ital után. Na ez az, amire én mindig elfelejtek odafigyelni, ezért a szeptemberi kihívás alatt hamar észrevettem, hogy sokkal szebb lett a bőröm, kisimultak a karikák is a szemem alatt. Ráadásul az alkoholos italok nagyon durva kalóriabombák, úgyhogy a fogyókúrát is eléggé felpörgeti, ha kiiktatjuk őket – így nekem is kimaradtak a buli utáni hajnali kajálások. A bónusz pedig, hogy az alkohol lebontásáért felelős máj is örül az egy hónapos szünetnek.

Itt a vége!

Bár egy hónap tényleg nem hozott látványos eredményeket, arra biztosan jó volt a kihívás, hogy átértékeljem a saját (vagy a baráti köröm) berögzült szokásait: ugyanúgy, ahogy popcorn nélkül is be lehet ülni moziba, bulizni is lehet alkohol nélkül. „Szerintem, ha az ember mértékletes és ismeri a határait, abból nem lehet baj. Az alkohol oldja a gátlásokat, ezért könnyebben el tudunk lazulni egy ismeretlen társaságban, vagy ki tudjuk ereszteni vele a gőzt egy nehéz munkanap végén. Heti 2-3 pohár bor, vagy 2-3 sör nem hiszem, hogy megártana. De mindig oda kell figyelni a megfelelő vízpótlásra, mert az alkohol erős vízhajtó hatású. Mindenképp érdemes hígítani, például fröccsöt inni, és minél kevesebb töményet érdemes fogyasztani. A minőségi bor azért jobb választás, mert magas a vitamin és nyomelem tartalma és viszonylag alacsony az alkohol koncentrációja. Azonban nem szabad elfelejtenünk azt sem,hogy az alkohol könnyen komoly függőséget okozhat, amitől orvosi szempontból az egyik legnehezebb megválni” – tanácsolta Melinda.

Tehát időként simán belefér, ha koccintunk valamilyen alkalomra – csak ne vigyük túlzásba! És érdemes kiiktatni a number one hibafaktort: a szórakozást az alkoholhoz társítani. Simán megy anélkül is!

Szóval indulhat a visszaszámlálás, mert hamarosan belevághatsz a száraz novemberbe!

Címkék: alkohol kihívás sober september száraz november vélemény

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Egészség

Ez történik az agyaddal, ha ébredés után a telefonodat nyomkodod

Ez történik az agyaddal, ha ébredés után a telefonodat nyomkodod

Pozitív és negatív hatásai is vannak…