Hogyan élj túl egy horrorfilmet? Mindent a final girl karakterről

Hamarosan itt a kedvenc para ünnepünk, és mi mással is készülhetnénk rá, ha nem úgy, hogy megvizsgáljuk, mi a titka a horrort túlélő lánynak, azaz a Halloween című filmből indult final girlnek.

Tombol a #spooktober, már csak egy hetünk van Halloweenig, ami azt jelenti, hogy hivatalosan is eljött a horrorfilmek szezonja. Akár az olyan klasszikusokkal hangolódsz október 31-ére, mint a Halloween (amit valljuk be, erre az alkalomra találtak ki), vagy a Fehér éjszakák-féle újdonságokkal, mindben észreveheted, hogy a nők ezekben a filmekben különleges szerepet kapnak: belőlük válik az egyetlen túlélő, azaz a final girl. De ez nem mindig volt így. A horror műfaja szinte a film intézményével egyidős, mégis évtizedek kellettek ahhoz, hogy megismerkedjünk az ikonikus final girllel.

Sikíts!

A műfaj korai éveiben a nők szinte kizárólag a bajba jutott hölgyek megtestesülései voltak, akiknek két sorsa lehetett: meghaltak, mint Marion Crane a Psychóban vagy megmentette őket egy férfi, akár Melanie Danielst a Madarakban.

 

Mini horrortörténelem

Kezdetben, egészen a ’20-as évektől inkább természetfeletti lények ijesztgették a nézőket – szörnyek, szellemek, vámpírok –, csak a ’70-es években született meg a ma is ismert „modern” horror, ami azóta persze még tovább fejlődött.

Nem véletlenül két Hitchcock-filmet hoztunk fel példának; a rendező az akkor pszichothrillernek nevezett filmjeivel egyrészt megalapozta a ma ismert horror egyik legnépszerűbb alműfaját, a slashert (vagyis amiben valamilyen szúró-vágó fegyverrel mészárolják az áldozatokat), illetve azt, ahogy a nőkkel bánnak ezekben a mozikban. „Hitchcock népszerűsítette a gondolatot, hogy a nők mennek keresztül ezeken a szörnyű dolgokon, ő alakította ki az elvárást, hogy a nők központi szerepet játszanak a thrillerekben” – mondta a Netflix Attack of the Hollywood Clichés! című dokumentumfilmjében Helen O’Hara, filmkritikus.

via GIPHY 

Ezekből a karakterekből és az őket alakító színésznőkből lettek a scream queenek, azaz a sikoly királynők. A műfaj meghatározó női felé, mint a Psycho Marionját alakító Janet Leigh, akik a vonzó, fiatal bajba jutott hölgyek voltak, kezdetben csupán annyi volt az elvárás, hogy legyenek csinosak és sikítsanak addig, amíg a film hőse meg nem érkezik és megmenti őket. Ha azonban mégis maguk szálltak szembe a horrorrémmel – mint az 1922-es Nosferatuban, ahol a főhősnő, Ellen az egész világ megmentése érdekében áldozta fel magát –, a nők akkor is természetüknél fogva halálra voltak ítélve.

Több évtizednek kellett eltelnie addig, amíg a nők nemcsak harcba tudtak szállni a gonosztevővel, de túl is élték a találkozást.

Erre egészen konkrétan a Psycho után 18 évvel, Janet Leigh lányának, Jamie Lee Curtisnek a főszereplésével került sor a Halloweenben.

A túlélés kulcsa

A final girlt – ahogy az angol nevéből is kiderül – azért hívjuk így, mert ő az a lány, aki végül életben marad és legyőzi a szörnyet. Ő egyfajta szintet lépett scream queen: még mindig vonzó, sikítani is sikít, csak most már képes legyőzni a támadóját, és akár többször is visszatérhet egy-egy összecsapásra akár ugyanazzal a „szörnnyel” (hányadjára indul csatába idén Jamie Lee Curtis a Gyilkos Halloweenban?) vagy egy teljesen másikkal (hiszen a scream queen magát a színésznőt is jelenti, aki vissza-visszatér a horror műfajához).

Az első final girl tehát a modern horror korszakában debütáló Jamie Lee Curtis Laurie-ja volt – róla mintázták az archetípus összes további képviselőjét a filmtörténelemben. Mit kéne tenned, hogy final girl legyél egy filmben? Egy teljes listányi kritériumnak kell megfelelned:

• legyél szűzies és ártatlan (Laurie barátai, akik szexeltek, mind meghalnak),

• okos, jó megfigyelő (egyesek ezt is összefüggésbe hozzák az ártatlansággal: mivel nem vonja el Laurie figyelmét a szex, így kiszúrja, ha valami nem stimmel),

• és leleményes.

A Halloweenben Laurie az egyetlen, aki nem adja át magát a testi vágyainak, így egyúttal a nemiségét is elveszíti. Ahogy azt az elméletírók gyakran megjegyzik, a slasher filmekben a férfi támadó célja, hogy fallikus tárgyakkal hatoljanak a nő testbe, ezért amikor Laurie végül visszatámad Michaelre, hasonlóan fallikus alakú fegyverekkel, mint a kötőtű vagy a kés, ironikus módon maszkulinná válik, ezáltal végleg kitörölve a női szexualitását.

via GIPHY 

Így hát bármennyire is proaktívak és a gonosztevővel szembeni valós fenyegetések is voltak a korszak első final girljei, a nők korábbi horrorfilmes reprezentálásához hasonlóan továbbra is megmaradtak az erkölcsösség és az érintetlenség szimbólumainak, akiket alapvetően arra használtak, hogy empátiát ébresszenek a nézőkben, akik rajtuk keresztül élték át a szörnyűségeket. 

A final girl átformálása

Az 1996-os Sikoly több szempontból is felrázta a horror – és legfőképpen a slasher – állóvizét: nagyon önreflexív volt, rengeteg kikacsintással, ráadásul több klasszikus műfaji motívumot is a feje tetejére állított, így a final girlét is. (Különösen metává teszi az egészet a tény, hogy mindezt ugyanannak a Wes Cravennek köszönhetjük, aki az olyan filmjeivel, mint a Rémálom az Elm utcában, megszilárdította ezeket a toposzokat.)

via GIPHY 

A marketingtől a sztár-státuszáig minden arra utalt, hogy a Sikoly final girlje nem lesz más, mint Drew Barrymore. Csakhogy a karakterét a nyitányban brutálisan meggyilkolták, így Neve Campbell Sidney Prescottja vette át a helyét – aki szintén tipikus final girlként indult. Aranyos, szűzies és már önmagára is túlélőként gondol. Sydney azonban nem olyan ártatlan, mint amilyennek tűnik (még szexel is), ráadásul ismeri a szabályokat. Ezért formálhatja is azokat, a kezébe véve a saját sztorijának irányítását. Így Sydney nemcsak túléli, hanem teljes győztesként jön ki a helyzetből – ezzel elindítva a final girl új korszakát. Ezek a lányok öntudatosabbak (mint a Ház az erdő mélyén Danája), sőt, aktívan vadásznak a támadóikra (erről szól az egész Buffy, a vámpírok réme sorozat, ahol Buffy-nak még azt is „megengedik”, hogy ne ártatlan kislány legyen, hanem csajos pompomlány).

Az utolsó lány

A horror túlélője 2021-re sokkal több szimpla szerencsés áldozatnál: egy erős harcost látunk a vásznon, aki nem hagyja magát. Gondolj csak az Aki bújtban a Samara Weaving által játszott Grace-re, aki olyannyira száll szembe az egész rá vadászó Le Domas-családdal, hogy azok a végére egyenesen rettegnek tőle. Vagy a Boldog halálnapotból Treere (Jessica Rothe), az időhurokba szorult lányra, akit újra és újra megölnek, csak hogy annyira felhúzzák őt, hogy halálos fenyegetéssé váljon, miközben ráadásul a szexualitását is maximálisan megéli. Ahogy a A Fehér éjszakák pedig nem véletlenül ér véget Florence Pugh mosolyával: Dani áldozatból gyilkos lesz. Míg az új Suspiria ezt még egy lépéssel tovább viszi, hiszen Dakota Johnson karaktere, Suzie, akit a film elején potenciális final girlként ismerük meg, a film végén felfedi, hogy nem elég, hogy szembenézett a félelmével, annak a forrása egész végig saját maga volt.

via GIPHY 

„Néha halálosabb, mint azok, akik ellen a túlélésért küzd. Tulajdonképpen több áldozata is van, mint a többi leendő gyilkosnak a filmben” – foglalja össze tökéletesen Helen O’Hara az ívet, amit a scream queenekből lett final girlök bejártak a horrorfilm fennállása során.

Forrás: The Take, The Daily Beast, Attack of the Hollywood Clichés!

Még több

Programajánló