Karrier tanácsok a világ legmenőbb DJ-jétől

Forrás: Self-made | 2018 augusztus 22.

11:45 van, a bécsi szórakozóhely, a Prater Dome Wien csurig Hardwell rajongókkal. Zászlókkal várják őt, Hardwell-emblémázott sapka a fejükön, kiabálják a nevét két koktél között, miközben a rezidens DJ próbálja fenntartani a figyelmüket kisebb nagyobb sikerrel. Szólnak, hogy mehetek elkészíteni az interjút, véget ért a meet and greet. Közben még mindig azon gondolkozom, hogy vajon milyen érzés lehet a „megtűrt” szórakoztatóként játszani. Meg is kérdezem Robbert van de Corput-ot, művésznevén Hardwellt, hogy emlékszik-e ezekre az időkre.

(US Getty Images)

Nagyon nehéz volt. Sokan nem is értették, hogy mit csinálok, arról nem is beszélve, rengetegen nem is szerették a zenét. Ez a legrosszabb dolog az egész világon: amikor csinálsz valamit, és az emberek nem ugyanazt érzik iránta, amit te érzel. Ez egy nehéz időszak volt” – meséli. Ez az a szituáció, amiben a legtöbb DJ éli az életét, pontosan ezért akartam megfejteni, hogy hogyan jutott el attól a ponttól, hogy majdnem feladta, odáig, hogy egy szép napon a példaképe, Tiesto keresi meg, hogy menjen vele turnézni. Erről beszélgettünk Bécsben.

Forgasd vissza a bevételed

Belegondoltál már abba valaha, hogy bár egy amerikai turné jól hangzik, kezdetben a saját pénzedet kell beleölnöd? „Szerintem nagyon kevesen értik meg, hogy egy ilyen karrier felépítése, mennyi befektetéssel jár. Egy egyszerű stúdiótól kezdve, egészen a turnéig. Az első pár fellépés, amit Amerikában csináltam, rengeteg pénzbe került: a repjegyekért sokkal többet fizettem ki, mint amennyi a fizum volt. A hotelekről még nem is beszéltünk, és persze enned sem ártana. Az emberek persze erről nem akarnak beszélni” – mondta. Ennek ellenére több turnéba rakott pénzt, mert tudta, hogy enélkül nem fog menni.

Használd a közösségi médiát

Persze vannak dolgok, amiért nem kell fizetned, és csak a saját kreativitásodon múlik, hogy mit hozol ki belőlük. „Rajtad múlik, hogyan építed magad a közösségi média oldalakon” – mondja Hardwell. „A generációm első olyan DJ-ihez tartozom, akik elkezdték használni és a javukra fordítani a netet. Kezdetekben nagyon kevesen tettek így.” Senki sem értette annak idején, hogy miért pakolja a zenéit fel YouTube-ra, és miért teszi ingyen elérhetővé, miközben ő megértett valamit, amit sokan akkoriban még nem: minél többet adsz, annál jobban fognak szeretni.

Legyél az első, aki kipróbálja

Tesztelj és legyél bátor. Hardwell az első pillanattól kezdve kihasználta a net adta lehetőségeket, még azokat is, amiket akkoriban más nem. 14 évesen már a Napsteren és a Limewire-en, és más peer-to-peer networkökön keresztül osztotta meg a zenéit, ami végül rengeteg kaput nyitott meg előtte. „Az egyik legnagyobb holland rádió elkezdte játszani a számaimat, így kaptam meg az első lemezszerződésemet. Minden lehetséges módszert kipróbáltam és használtam ahhoz, hogy az emberek halljanak rólam és tudjanak rólam” – mesélte.

Tudd kezelni a kritikát

Teljesen mindegy, hogy 5 millió követőd van, vagy százezer, abban a pillanatban, hogy kiállsz az emberek elé, kritika fog érni. Ám a közösségi média korában fontos a helyén kezelni a visszajelzéseket.  „Ha az emberek azt mondják, „Hardwell, nem tetszett a tegnap esti szetted, mert nem tetszett a mixelés..” Akkor igazából valami olyat mondasz, amin elgondolkozom, és lehet, hogy azt mondom: „Igazad van!”. Az persze teljesen más, amikor azt írják, hogy borzasztó DJ vagy. Miért kellene negatív dolgokat olvasnom magamról, amit olyan emberek írtak, akik nem is ismernek?”

Adj vissza a közösségnek

Amikor megérkeztem, az egyik szervező Hardwerről áradozott. „Bőven elég lenne, ha 15 perccel előbb ideért volna, de ő még meet and greet-et szeretett volna tartani a rajongóinak. Nagyszerű srác, látszik rajta, hogy tényleg imádja őket.” Bárki tarthat meet and greet-et a bulija előtt, mégis a legtöbben ezzel már nem akarnak foglalkozni. Pedig pontosan az ilyen élmények mélyítik el a rajongóival való kapcsolatát: ezek a srácok és lányok éveken át fognak áradozni arról, amikor a példaképükkel találkoztak.

Foglalkozz azzal, amihez értesz

Jó ideig Hardwell a saját maga márkáját menedzselte és irányította, ma már azonban egy teljes csapat irányítja a Hardwell-gépezetet. „Gyakran történik az, hogy előállok egy ötlettel, például azt mondom, hogy szeretnék dolgozni valakivel, a csapatom pedig segít abban, hogy ez megtörténjen. Ez nem úgy működik, hogy a menedzserem azt mondja, hogy ilyen és ilyen zenét kell csinálnom. Az egyetlen dolog, amibe nincs beleszólásom, az az időbeosztásom”– teszi hozzá.

Örülj a nemeknek

Azt gondolod, több millió követővel és világhírrel a háta mögött ő már biztosan nem kap nemeket? Akkor nagyot tévedtél! „Még mindig kapok nemeket. Ám ha nemet kapsz, arra érdemes úgy gondolni, mint egy pozitív dologra. Soha ne hagyd, hogy megállítson egy nem, te csak dolgozz tovább a következő célodért. Számomra a nemek mindig inspirációként szolgálnak”– meséli.