2019.07.02.@ 13.07

Kiderült: ez történik az agyaddal, ha nem alszol eleget

Hidd el, megéri időben ágyba kerülni.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Kiderült: ez történik az agyaddal, ha nem alszol eleget

Túl meleg van, sokáig tartott a kertiparti vagy épp képtelen vagy elaludni a fejedben kavargó gondolatok miatt? Ezer oka lehet annak, hogy éjjel nem tudsz úgy pihenni, hogy az kielégítő legyen a szervezeted számára. Nemrég pedig az is kiderült, hogy az alváshiány nemcsak fáradtságot és karikás szemeket okozhat, hanem hosszú távon az agyadat is negatív irányba befolyásolhatja.

A felnőtteknek szükséges alvásidő naponta körülbelül nyolc óra, persze ezt nehéz pontosan betartani. Természetesen, azzal semmi gond nincsen, ha néha kirúgsz a hámból és csak néhány órád marad a pihenésre, de mi történik akkor, ha hosszú ideig kialvatlan vagy? Egy tanulmány szerint az agyban található immunsejtek ugyanúgy regenerációra szorulnak esténként, mint a szerveink és, ha ez nem történik meg, akkor egy idő után akár hallucinációid is lehetnek és külöféle pszichoszomatikus betegségek üthetik fel a fejüket.

„Az alvás mikroszkopikus szinten megváltoztatja az agy fizikai szerkezetét. Az alváshiány következtében az agy általános működése borul fel, ami rövidebb és hosszabb távú zavarokat is okozhat” – mondta Dr. Avram R. Gold, aki az alvászavarokat kutatja. „Az alváshiány befolyásolhatja a memóriát, mivel a rövid távű memóriáért felelős sejtek nem tudnak kommunikálni a hosszú távú memóriáért felelős sejtekkel” – teszi hozzá.

Ha előfordult már veled, hogy pár napig nem pihented ki magad rendesen, akkor egy idő után tuti úgy érezted, mintha „be lennél lassulva”. Ez azért van, mert az alváshiány még a vizuális ingerek értelmezését is befolyásolhatja. Arról nem is beszélve, hogy a nem megfelelő mennyiségű alvás sokkal fogékonyabbá tehet a depresszióra és a szorongásra, sőt akár hiperézékeny is lehetsz tőle.

„Ha eleget alszol, az agyad képes lesz egy belső tisztulásra, aminek során megszabadul a káros fehérjéktől, amik később akár Alzheimer-kórt is okozhatnak” – mondja Dr. Michael S. Jaffee, aki a Floridai Egyetem Neurológiai Tanszékének neurológus kutatója. Ha nehezen tudsz elaludni, számos alkalmazás és relaxációs technika segíthet, hogy ellazulj és mély álomba merülj. A lényeg, hogy mindig időben ágyba bújj, így reggel frissen tudod indítani a napot!

Címkék: alvás alváshiány betegség egészség életmód

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Szépség