Birkózz meg a láthatatlan stresszforrásokkal!

Közlekedési dugók, hosszú órák a munkában és a forint zuhanó árfolyama. Mind tudjuk, hogyan csökkentsük ezeknek a stresszokozóknak a hatását. De mi van azon feszültségforrásokkal, amelyeket nem látunk?

A mindennapokban nagy nyomás nehezedik rád, de hősiesen helytállsz. De a stressz nem csak akkor jelentkezik, amikor fenyeget egy határidő. Alattomos és láthatatlan is lehet. A stressz, amit nem látsz, veszélyezteti a teljesítményedet, a szabadidődet, az életviteledet.

Ismerd a láthatatlan stresszforrásokat!

A láthatatlan stresszforrások agyafúrtak. Életed minden aspektusában jelen vannak – az otthonodban, a munkahelyeden, a kapcsolatodban, az álmaidban. De nem a stressztényezőkön van a hangsúly, hanem azon, hogyan viszonyulsz hozzájuk. Legyen rejtett vagy sem, a stressz vég nélkül újra és újra felbukkanhat.

Találd meg a rejtett stresszt!

Amikor ideges vagy, akkor is maradj higgad! Ha feszülten készülsz meghozni egy döntést, tedd fel a kérdést: hasonlóan döntenél, ha teljesen kiegyensúlyozott lennél? Nézz egy kicsit magadba! Egy dél-afrikai pszichológus szerint a legfontosabb, bennünk rejlő stresszforrások a következők:

Önmagunk megítélése- a „hangok a fejünkben”, amelyek azt sugallják, hogy nem vagyunk elég jók, elég szépek, elég kedvesek.

A követelmények, amiket magunkkal szemben állítunk-, ezek egyre magasabbak lesznek. Azt hisszük, hogy így motiváljuk magunkat, de amit teszünk az csupán az, hogy mások teljesítményével mérjük a magunkat. Másokhoz hasonlítjuk magunkat. És ha kudarcot vallunk, lebecsüljük magunkat, emiatt bizonytalanok és elégedetlenek leszünk.

Szükségünk van a külső megerősítésre – hogy a dolgokat, amiket mi viszünk véghez, elfogadják és méltányolják. És csak akkor vélekedünk úgy, hogy mi magunk valami szenzációsat hajtottunk végre, ha azt mások is úgy látják.

A sajnálkozásunk és a düh, amit akkor érzünk, amikor a kapcsolatunk vagy az adott helyzet nem felel meg az álmainkban elképzeltnek. Az a hely, ahová elrejtjük a be nem teljesült vágyainkat, az bennünk van, csak gyűlik bennünk az elégedetlenség, és ez felemészti az önbecsülésünket. Állandóan azt mondogatjuk, hogy „bárcsak” és ez a folyamatos elégedetlenkedés idegessé és depresszióssá is tesz minket.

Birkózz meg a láthatatlannal!

A pszichológus azt tanácsolja, vegyük figyelembe a belső hangot, ami kifejezi a bennünk lévő kellemetlen érzéseket. Ne „nyomd el” ezt a hangot, ne hidd azt, hogy túlreagálod, hogy ez egy buta, nonszensz-érzés. „Becsüld” a stresszt, úgy hogy felismered! Azonosítsd a személyes kapcsolataidban lévő problémákat, a munkahelyeden vagy otthon feszültséget keltő gondokat, nézeteltéréseket. A pszichológus legfontosabb tanácsa: légy őszinte magadhoz, érezd át, majd nézz szembe a dilemmával és beszéld ki magadból. Aztán engedd el őket és élj nyugodt és kiegyensúlyozott életet!

Szöveg: Kovács Orsi

Kapcsolódó cikkek:

Álmatlanság a stressz miatt? Oldd meg!

Tanuld meg kezelni a stresszt!

Tippek a munkahelyi stressz ellen

Győzd le a stresszt 30 másodperc alatt!

Stressz.lap.hu

Még több

Te Te Te