2009.10.29.@ 14.10

Vásárolj tudatosabban!

Mikor fejvesztve rohanunk a legújabb akciók megjelenésekor a plázák ruhaboltjaiba, hogy utolsó fillérjeinket is egy új felsőre, vagy cipőre költsük, akkor nehezen tudja bárki is elképzelni rólunk, hogy mi, nők a tudatos vásárlók körébe tartozunk. Pedig a Kirakat.hu és az Ipsos legújabb Tudatos Vásárlói Indexe (TVI) szerint 2009 első felében, ha enyhén is, de tovább erősödött a vásárlói tudatosságunk. Ebben a felmérésben pedig nem tettek különbséget nemek közt.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Bizonytalanság a jótállás, a szavatosság és a csere fogalmai körül

A Kirakat.hu és az Ipsos kutatása szerint a fogyasztói jogokkal kapcsolatos ismereteink szintje továbbra is alacsony. A 13 fogyasztó joggal kapcsolatos kérdésből 7 vagy annál kevesebb kérdésre válaszolt helyesen, ami statisztikai értelemben nem jobb, mintha pusztán találgattak volna. Változatlanul nagyfokú bizonytalanság tapasztalható a jótállás és a szavatosság fogalmainak tartalma körül, és nem jobb a helyzet a különböző termékek visszacserélésének feltételeit illetően sem. A legkevésbé azzal vagyunk tisztában, hogy három napon belül a vevő bármilyen terméket visszavihet a kereskedőnek, neki azt ki kell cserélnie, vagy vissza kell fizetnie az árát, legyen az akár egy ruha, vagy egy kiegészítő.
 
A szerződéseket még mindig nem olvassuk végig
 
Az idei kutatási anyag egyik legmeglepőbb fordulata, hogy igen komolyan negatív irányba változott a szerződésekhez való viszonyulásunk. Mindössze a felnőtt lakosság 34 százaléka állítja magáról, hogy „a szerződéseket elolvassa az elejétől a végéig, még az apró betűs részeket is”, szemben a 2008-as 43 százalékkal.
 
A legnagyobb előrelépés a 2008-as Index-hez képest, hogy 60 százalékra nőtt a magyar termékek iránt kifejezett lojalitásmutató („Ha módomban áll, inkább magyar terméket vásárolok”). A megkérdezettek 55 százaléka vásárlás előtt biztosan megnézi, hogy mit hol érdemes megvenni. Tavaly a megkérdezettek 37 százaléka állította, hogy ha bemegy egy boltba, csak olyan dolgot vesz meg, amit előre eltervezett, addig idén az arányuk 40 százalékra ugrott. Ez a begyűrűzött válság következménye, hiszen nem mindegy, hogy a kevés pénzünket mire adjuk ki.
 
Egyre többen és gyakrabban tájékozódunk interneten a vásárlások előtt
 
Az új kutatás eredményei szerint megnőtt azon internetezők tábora, akik tudatosan használják a világhálót vásárlási döntéseik során. Így például míg 2008-ban az internetre látogatók 53 százaléka igyekezett termékeket, szolgáltatásokat megismerni a világhálón levő cikkek, tesztek, leírások böngészésvel, addig ez az arány 2009-ben megugrott 80 százalékra. 2008-ban az internetezők 39 százaléka kifejezetten azért böngészett, hogy lehetőséget találjon internetes vásárlásra vagy rendelésre, arányuk idén már elérte az 57 százalékot. Míg tavaly a netezők 59 százaléka azt a lehetőséget kereste, ahol a legolcsóbban vásárolhat, addig idén ugyanez már 64 százalékukról mondható el. A Kirakat.hu és az Ipsos kutatása egyértelműen azt tükrözi, hogy nemcsak az arányok nőttek, hanem a gyakoriságok is, tehát azok, akik interneten tájékozódnak, nem csupán többen vannak, de egyre gyakrabban teszik ezt. A felmérés szerint érdekes módon a fiatalabbakon kívül az 50-59 éves korosztálynál jelentkezik leginkább a célirányos internethasználat. Továbbra is intenzívebb online tájékozódás jellemzi a magasabb iskolai végzettséggel és társadalmi státusszal rendelkezőket, viszont a nagyvárosiakhoz (főként a budapestiekhez) viszonyítva a kisebb (2000-10 000 fős) települések lakóinál egyértelműen megjelent egy komoly erősödés a gyakoribb internetes tájékozódás iránt.
 
Forrás: a Kirakat.hu és az Ipsos kutatása a Tudatos Vásárlói Indexről
 
Fotó: profimedia.hu
 
Kapcsolódó cikkek:

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Te Te Te

4 kérdés, amit eddig nem mertél feltenni a főnöködnek, pedig választ akarsz rá kapni

4 kérdés, amit eddig nem mertél feltenni a főnöködnek, pedig választ akarsz rá kapni

Pénz, előléptetés, belsős státusz – ti kérdeztetek, a Cosmo karrier guruja pedig válaszolt!

4 isteni süti, amit mikróban is elkészíthetsz

Elhoztuk a legfinomabb recepteket!

6 jel, hogy az exed vissza akar kapni téged

Ha ezek közül csak három igaz, érdemes elgondolkoznod rajta és rákérdezni!

Nincs most menőbb ennél a fánknál!

Tökéletes recep hűvös őszi reggelekre.

6 jel, hogy már rég munkahelyet kellett volna váltanod!

Ha azon kapod magad, hogy csak gyűlnek a pipák, van egy jó és egy rossz hírünk!

5 ok, amiért nehezebb barátokat szerezned a harmincas éveidben

Utánajártunk, hogy mi állhat a háttérben!

Ami rólad szól már 20 éve…Pandora (x)

A Pandora Moments karkötő 20 évvel ezelőtti megjelenésével kezdetét vette egy mozgalom, ami arra buzdítja a nőket, hogy merjenek önmaguk lenni, fejezzék ki az ékszereikkel mindazt, amit ők szeretnek, és ezek a csodás nők a Pandorával karöltve, létrehoztak egy országokon és kultúrákon átívelő páratlan közösséget

A legfelháborítóbb babaváró bulik, amiktől eldobod az agyad

Összeszedtük a legdurvább gender reveal bulikat, amiken tutira ki fogsz akadni.

4 csillagjegy, akinek az élete drasztikusan megváltozik a közeljövőben

Csekkold, hogy a te horoszkópod a listán van-e!

„Tökéletesnek hittem a pasimat, aztán kiderült, hogy végig hazudott”

Húzós sztori következik, neked mi a véleményed róla?