2009.10.29.@ 14.10

Vásárolj tudatosabban!

Mikor fejvesztve rohanunk a legújabb akciók megjelenésekor a plázák ruhaboltjaiba, hogy utolsó fillérjeinket is egy új felsőre, vagy cipőre költsük, akkor nehezen tudja bárki is elképzelni rólunk, hogy mi, nők a tudatos vásárlók körébe tartozunk. Pedig a Kirakat.hu és az Ipsos legújabb Tudatos Vásárlói Indexe (TVI) szerint 2009 első felében, ha enyhén is, de tovább erősödött a vásárlói tudatosságunk. Ebben a felmérésben pedig nem tettek különbséget nemek közt.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Bizonytalanság a jótállás, a szavatosság és a csere fogalmai körül

A Kirakat.hu és az Ipsos kutatása szerint a fogyasztói jogokkal kapcsolatos ismereteink szintje továbbra is alacsony. A 13 fogyasztó joggal kapcsolatos kérdésből 7 vagy annál kevesebb kérdésre válaszolt helyesen, ami statisztikai értelemben nem jobb, mintha pusztán találgattak volna. Változatlanul nagyfokú bizonytalanság tapasztalható a jótállás és a szavatosság fogalmainak tartalma körül, és nem jobb a helyzet a különböző termékek visszacserélésének feltételeit illetően sem. A legkevésbé azzal vagyunk tisztában, hogy három napon belül a vevő bármilyen terméket visszavihet a kereskedőnek, neki azt ki kell cserélnie, vagy vissza kell fizetnie az árát, legyen az akár egy ruha, vagy egy kiegészítő.
 
A szerződéseket még mindig nem olvassuk végig
 
Az idei kutatási anyag egyik legmeglepőbb fordulata, hogy igen komolyan negatív irányba változott a szerződésekhez való viszonyulásunk. Mindössze a felnőtt lakosság 34 százaléka állítja magáról, hogy „a szerződéseket elolvassa az elejétől a végéig, még az apró betűs részeket is”, szemben a 2008-as 43 százalékkal.
 
A legnagyobb előrelépés a 2008-as Index-hez képest, hogy 60 százalékra nőtt a magyar termékek iránt kifejezett lojalitásmutató („Ha módomban áll, inkább magyar terméket vásárolok”). A megkérdezettek 55 százaléka vásárlás előtt biztosan megnézi, hogy mit hol érdemes megvenni. Tavaly a megkérdezettek 37 százaléka állította, hogy ha bemegy egy boltba, csak olyan dolgot vesz meg, amit előre eltervezett, addig idén az arányuk 40 százalékra ugrott. Ez a begyűrűzött válság következménye, hiszen nem mindegy, hogy a kevés pénzünket mire adjuk ki.
 
Egyre többen és gyakrabban tájékozódunk interneten a vásárlások előtt
 
Az új kutatás eredményei szerint megnőtt azon internetezők tábora, akik tudatosan használják a világhálót vásárlási döntéseik során. Így például míg 2008-ban az internetre látogatók 53 százaléka igyekezett termékeket, szolgáltatásokat megismerni a világhálón levő cikkek, tesztek, leírások böngészésvel, addig ez az arány 2009-ben megugrott 80 százalékra. 2008-ban az internetezők 39 százaléka kifejezetten azért böngészett, hogy lehetőséget találjon internetes vásárlásra vagy rendelésre, arányuk idén már elérte az 57 százalékot. Míg tavaly a netezők 59 százaléka azt a lehetőséget kereste, ahol a legolcsóbban vásárolhat, addig idén ugyanez már 64 százalékukról mondható el. A Kirakat.hu és az Ipsos kutatása egyértelműen azt tükrözi, hogy nemcsak az arányok nőttek, hanem a gyakoriságok is, tehát azok, akik interneten tájékozódnak, nem csupán többen vannak, de egyre gyakrabban teszik ezt. A felmérés szerint érdekes módon a fiatalabbakon kívül az 50-59 éves korosztálynál jelentkezik leginkább a célirányos internethasználat. Továbbra is intenzívebb online tájékozódás jellemzi a magasabb iskolai végzettséggel és társadalmi státusszal rendelkezőket, viszont a nagyvárosiakhoz (főként a budapestiekhez) viszonyítva a kisebb (2000-10 000 fős) települések lakóinál egyértelműen megjelent egy komoly erősödés a gyakoribb internetes tájékozódás iránt.
 
Forrás: a Kirakat.hu és az Ipsos kutatása a Tudatos Vásárlói Indexről
 
Fotó: profimedia.hu
 
Kapcsolódó cikkek:

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Te Te Te

Channing Tatum új barátnőjének nem lehet gyereke

Channing Tatum új barátnőjének nem lehet gyereke

Az énekesnő nagyon tragikus dologról beszélt nemrég, amit azért osztott meg mindenkivel, hogy segíteni tudjon.

Kiakadtak a netezők John Lewis karácsonyi reklámjára

A John Lewis idei reklámja is extra megható lett, de nagyon sokan csalódottak miatta.

Hétvégi szerelmi horoszkóp

Halihó, Cosmo-lány! Kíváncsi vagy, mi vár rád a szerelemben ma és a hétvégén? Csekkold le nálunk a horoszkópodat november 17-én is!

A reklám, amitől azonnal karácsonyi hangulatod lesz

Az utóbbi évek legzseniálisabb ünnepi reklámja!

Dobd fel színekkel a szürke novembert!

Te sem vagy oda a sötét, borongós őszi napokért? Mutatunk néhány cuccot, amivel felrázhatod kicsit a hangulatodat!

Megtaláltuk a kutyádnak a legjobb karácsonyi ajándékot!

Ha már most azon agyalsz, mivel kéne meglepned a kedvenc négylábúdat, gyorsan olvass tovább! Az egyik legcoolabb külföldi cég kutyás menőségei ugyanis már itthon is elérhetőek!

Weisz Fanni meglepő dolgot árult el az állapotáról

A modell elárulta, gyerekkorában nagyon komoly műtéten esett át, ami a mai napig hatással van az életére.

Sokkoló, amit bevállalt ez a blogger a tökéletes fotóért

Az életébe is kerülhetett volna, ha rosszul időzít a lány – a kommentelők s kiborultak a tette miatt.

Kiakadt ez a menyasszony, mikor megtudta vőlegénye titkát

A srác pedig borzalmasan reagált rá.

Horoszkóp: November 15., Csütörtök

Halihó, Cosmo-lány! Kíváncsi vagy, mi vár rád ma? Csekkold le nálunk a horoszkópodat november 15-én is!

Durván megváltoznak az X-faktor szabályai

Új szabályt vezettek be azért, hogy még izgalmasabb legyen a verseny!

Emiatt megéri reggel 6 előtt kelned

Kiderült, hogy mi mindenre van jó hatással, ha hamar kelsz reggelente. Olyanokról is szó lesz, amikre biztos nem számítottál!

Horoszkóp: November 14., Szerda

Halihó, Cosmo-lány! Kíváncsi vagy, mi vár rád ma? Csekkold le nálunk a horoszkópodat november 14-én is!