2015.09.01.@ 15.09

Így lesznek egészségesek gyermeked fogai – Vági Zsolt, dietetikus

Az egészséges táplálkozás és a tudatos életmód a minőségi, hosszú és betegségmentes élet egyik záloga. Mindannyian rengeteget tudunk arról, hogy milyen ételek és italok szükségesek egy fejlődésben lévő gyermek számára, ugyanakkor jóval kevesebbet arról, hogy a fogaiknak mire van szüksége. A gyermek fogainak épsége tükrözi az életmódját, visszajelzést ad étkezési és szájhigiéniai szokásairól. A fogváltás során a táplálkozás mellett már több oldalról támogathatjuk a fogak egészségét, például a rendszeres cukormentes rágó fogyasztásával és a napi kétszeri fogmosással.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

nagy

Tápanyagszükséglet gyermekkorban

A gyermekek tápanyagszükséglete testméreteikhez képest jóval nagyobbak, mint a felnőtteké. Értelemszerűen erre szükség is van, hiszen a fejlődésben lévő szervezet sokkal több energiát és tápanyagot igényel, hogy megfelelően tudja építeni önmagát. Vannak azonban kifejezetten olyan tápanyagok, melyek a fogak és a csontok fejlődéséért felelősek, hiányukban e szövetek nem tudnak jól fejlődni. Két alapvető időszakot kell elkülöníteni a tápanyagszükséglet és a fogfejlődés szempontjából is, az egyik a 6 és 30 hónapos kor közötti időszak, mely során egyrészt a gyermek az anyatejről átszokik a szilárd táplálékokra, másrészt ebben az időszakban bújik ki a 20 db tejfog. A következő fogegészség szempontjából fontos időszak a fogváltás időszaka, mely során a 20 tejfogat felváltja a 28-32 db maradandó fog. Ez általában 6 és 14 éves időszak között zajlik, azonban a 4 bölcsességfog kifejlődése későbbre tehető, akár 20-30 éves korra.

A fogfejlődés időszakában a legnagyobb a gyermek energia- és tápanyagigénye: testtömeg kilogrammonként nagyjából 2-2,5 g fehérjére és zsírra, valamint 16 g szénhidrátra van szüksége. Ez az életkor előrehaladtával csökken és a késői tinédzserkorra éri el a felnőttekre jellemző szükségleti értékeket. Annak ellenére, hogy a gyermek energiaszükséglete akár meg is haladhatja egy felnőttét, ez nem jelenti azt, hogy megfelelő neki a szülők étrendje, hiszen jóval nagyobb a vitamin- és ásványianyag-szükséglete. Jól megtervezett tápanyagellátás mellett a fogak egészségesen fejlődnek, ami a későbbiekben megakadályozza, de legalább lassítja a fog- és ínybetegségek kialakulását. Megfelelő szájhigiénia nélkül, azonban még az egészséges élelmiszerek (például a gyümölcsök) is ronthatják a fogak állapotát a bennük található természetes cukrok miatt. A fogak napközbeni tisztán tartásának egyik legegyszerűbb, bárhol alkalmazható módja, ha az étkezések között  cukormentes rágógumit rágunk.

Orbit_Spearmint_OTC_3D_RGB

Mikrotápanyagok a fogfejlődésben

A fogfejlődés szempontjából egyik legfontosabb tápanyag a kalcium.  A legtöbb mikrotápanyag-bevitellel foglalkozó vizsgálat megállapította, hogy ebből a legtöbb gyermek keveset fogyaszt. Egy és három éves kor között legalább 700 mg a napi kalciumszükséglet, 3-8 év között 1000 mg, majd 8 éves kortól 1300 mg. A legjobban elérhető kalciumforrásaink a tejtermékek. Számos növényi forrásból is fedezhetjük a szükségletet, nagyon jó kalciumforrás a brokkoli, a legtöbb zöld leveles növény, és a mák.

A táplálékkal bevitt fontos tápanyagok csak akkor tudják kifejteni hatásukat, ha megfelelő szájhigiénia mellett alkalmazzuk őket. Fontos, hogy gyermekünket az egészséges táplálkozásra nevelés mellett erre is „kiképezzük”, hiszen a fogaknak nincs vérkeringése, a fogszövet nagy része nem tud regenerálódni, viszont számos, a nyálban oldott szerves anyag képes beépülni és némiképp visszapótolni a veszteségeket.

Orbit_Sweetmint_OTC_3D_RGB

Harmonikus étrend

Fentiek csak akkor érvényesülnek, ha megfelelő étrendbe vannak ágyazva. A gyermekek esetében is törekedjünk arra, hogy minél kevesebb feldolgozott, nagy cukor- és zsírtartalmú finomított élelmiszer kerüljön a tányérra. A táplálkozásuk alapját zömében feldolgozatlan nyersanyagok, zöldségek-gyümölcsök, hüvelyesek, pelyhesített és szemes gabonák, zsírszegény fehérjeforrások (hal, tejtermékek) képezzék.. Az étkezések között pedig, ha nincs lehetőség fogmosásra, adjunk a gyermeknek cukormentes rágógumit, amely könnyen megtisztítja a kicsi tej- és a már kibújt, maradandó fogakat is.

További információkért látogasson el a www.szajharmonia.hu micrositera!HUN_EDC_Orbit_FC_Horiz_RGB

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Te Te Te

Kipróbáltam 3 sütés nélküli desszertet, elárulom, érdemes-e próbálkoznod velük

Kipróbáltam 3 sütés nélküli desszertet, elárulom, érdemes-e próbálkoznod velük

Fél óra alatt készítenél valami finomat? Mutatjuk, mibe érdemes belefognod!

Nincs most népszerűbb a minimalista sütiknél – de mi a titkuk?

Gyönyörűek, finomak és előremutatóak. Kell ennél több?

3 csillagjegy, aki mindig győzelmet arat

Ha ez a horoszkópod, mindent megteszel a győzelemért - és sikerrel is jársz!

Ellopták Lili Reinhart személyazonosságát!

Több interjút is adtak a nevében.

Regé-Jean Page majdnem nem kapta meg a Bridgerton főszerepét

A rendező nem látta meg benne a szexszimbólumot...

Ezekért a filmekért éri meg ma este bekapcsolni a tévét

Még akkor is érdemes bekuckóznod a tévé elé, ha már kezded unni a kanapéd látványát a nagy karanténozásban!

10 jel, amiből biztosan kiderül, hogy rossz lesz egy film

A Redditezők elmesélték, miből tudják egyből, hogy nem érdemes mozijegyet venni.

Megtaláltuk a legszuperebb stresszűző módszert!

Hol máshol, ha nem a TikTokon?!