2020.06.18.@ 10.06

Ilyen hatással van a testedre és a bőrödre a nem alvás

Alig alszol, de azt gondolod, nem nagy ügy. Pedig annál is nagyobb!

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Ilyen hatással van a testedre és a bőrödre a nem alvás

Le mernénk fogadni, hogy simán átvirrasztod az éjszakát a kedvenc sorozatoddal,vagy hajnalig bulizol, még ha másnap hullafáradtan is ébredsz. Alváskutatók szerint 7 és 9 óra közötti alvás az ideális – egyéntől függ a pontos óraszám -, és ha ennél kevesebbet adsz magadnak, hatalmas egészségügyi lavinát indíthatsz el a testedben.

Plusz 10 év a javadra

A felnőtt életed kb. egyharmadát töltöd alvással, ami nem egy passzív folyamat: a szervezetedben eközben zajlanak a legfontosabb regenerációs folyamatok. A Berkley Egyetem alváskutató professzora azt mondja, ha rendszeresen 5-6 órát alszol, az az agyban lévő toxikus fehérje fokozott termelődéséhez vezet, amihez pedig szorosan kötődik az Alzheimer-kór, illetve a demencia kialakulásának lehetősége. „Akik rendszeresen csak ennyit alszanak, azoknak szervezete nagyjából 10 évvel öregebb a valós életkoruknál.” Durva szám, mi?

Vedd a szívedre!

Tényleg nem paráztatni akarunk, de ha rendszeresen játszod a baglyot, nem csak rosszabbul viseled a fájdalmat, de a szív- és érrendszeri betegségekre is fogékonyabb leszel. Sőt, egy onkológiai folyóirat tanulmányában összefüggésbe hozták a rák megnövekedett kockázatát az éjszakai műszakkal. Aki tehát esténként jár munkába, nagyobb eséllyel betegszik meg, mivel az éjszakai alvást nem kiváltható a nappalival. Ezért is érdemes váltott műszakot vállalni, ha már muszáj naplemente után melózni.

Iszol valamit?

Hiába számolod a bárányokat? „Ha alvászavarral küzdesz, annak lehetnek pszichiátriai és belgyógyászati okai is, de jelentős részben a nem megfelelő életmód és a stressz játszik szerepet” – mondja Kőszeg Sára klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta. – „Gyakori, hogy valakinél ilyenkor előkerül az alkohol vagy a nyugtató, amik viszont felborítják az alvás normál ritmusát és azt az érzetet keltik, hogy nélkülük nem sikerülne elaludni. Így az alvás feladattá válik, ami tovább növeli a szorongást, és a teljesítőképesség is csökken” – figyelmeztet a szakember- Ráadásul egyes kutatások szerint négyszeresére növeli a mentális betegségek valószínűségét.

Ez nem baba(bőr)!

„A rossz minőségű alvás hatással van az immunrendszerre, így mitesszerek, pattanások jelenhetnek meg a bőrödön és a rozáceás tünetek is erősödhetnek” – fedi fel a probléma egy újabb aspektusát Szűcs Ági, a HAVE esztétikai terapeutája – „A szövetmegújulás ugyanis a mélyalvás fázisában történik.” Sajnos még mindig tudjuk fokozni a rossz híreket, ugyanis ha a dorbézolást még jó néhány koktéllal is megdobod, duplán a bőröd ellensége vagy! „Az alkohol lebomlása a májban történik, amely folyamat során acetaldehid keletkezik. – mondja Dr. Gyöngyösi Nóra bőrgyógyász. – Ez a toxikus anyag felelős a bőr dehidratáltságáért, így az könnyen fakóvá válhat és az apróbb ráncokat is szaporítja. Ezért is fontos, hogy közben folyamatosan hidratálj!

Mínusz órák=plusz kilók

Biztosan érezted már, hogy kialvatlanul valamiért több ételt kívánsz, ami jó megfigyelés, hiszen az alváshiány két, az étvágyat szabályozó hormon szintjének változását hozza magával” – mondja Antal Emese dietetikus. – „Az egyik a leptin, amely a zsíranyagcserében, illetve a jóllakottság szabályozásában játszik szerepet, a másik pedig a ghrelin, vagyis éhséghormon, ami az éhségérzet kiváltásáért felelős. A kialvatlanság miatt csökken a leptin szintje, ami energiahiányt jelez, a ghrelin pedig már egy nap elégtelen alvás után megemelkedhet, így egész nap falásrohamok gyötörhetnek.

Vigyázz magadra!

Egy kutatásból az derült ki, hogy az alvásmegvonás hasonló hatással van az agyadra, mint amikor túl sok alkoholt fogyasztasz, mégpedig azért, mert ugyanúgy romlik a neuronok közötti kommunikáció, ami pedig memóriazavarokhoz és torzult látáshoz vezethet. Érdekes megfigyelés, hogy egy túlterhelt sofőr agyában lelassul a gyalogos észlelése, hiszen az agyának hosszabb időbe telik, mire feldolgozza az információt. Jobb, ha ilyenkor inkább te is taxit hívsz!

Tudtad?

Az alvásfigyelő appok elterjedésével egy újkeletű pszichés betegség is felütötte a fejét. A tökéletes alvásra való túlzott törekvést ortoszomniának nevezték el, amit az ortorexia (egészséges táplálkozásra való törekvés) mintájára alkottak meg. Aki ebben a betegségben szenved, annak minden idejét azt köti le, hogy jól és kielégítően aludjon, ami persze újabb és újabb stressztfaktort hoz az életébe.

Címkék: álmatlanság alszik alvás arcápolás bőr bőrápolás egészség

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Te Te Te

6 tanács, amit a Netflix The Social Dilemma című filmjéből érdemes megfogadnod

6 tanács, amit a Netflix The Social Dilemma című filmjéből érdemes megfogadnod

Ha megnézed a filmet, garantáltan máshogy nézel majd a legnagyobb közösségi oldalakra…

Ilyenek lennének a Disney-hercegnők anyaként

Jól állna nekik a terhes pocak és a kisbaba is!

Eddig rosszul csináltad a teát, és nem is tudtál róla

Egy apróság van, amire érdemes odafigyelni.

4 apróság, amitől bizonyítottan jobb lesz a kedved

Most, hogy itt az ősz, jobb, ha betárazol boldogság trükkökből!! Mutatjuk, nálunk mi az, ami mindig beválik!

A legfinomabb Nutellás süti: mindössze 2 hozzávalóból

Rádtört a nassolhatnék? Mutatjuk a legjobb receptet sütivészhelyzet esetére!

Az 5 legfinomabb őszi kávé recept, amit még ma ki kell próbálnod!

Nem fogsz tudni választani közülük, annyira fincsi az összes!

4 kérdés, amit eddig nem mertél feltenni a főnöködnek, pedig választ akarsz rá kapni

Pénz, előléptetés, belsős státusz – ti kérdeztetek, a Cosmo karrier guruja pedig válaszolt!

4 isteni süti, amit mikróban is elkészíthetsz

Elhoztuk a legfinomabb recepteket!

6 jel, hogy az exed vissza akar kapni téged

Ha ezek közül csak három igaz, érdemes elgondolkoznod rajta és rákérdezni!

Nincs most menőbb ennél a fánknál!

Tökéletes recep hűvös őszi reggelekre.

6 jel, hogy már rég munkahelyet kellett volna váltanod!

Ha azon kapod magad, hogy csak gyűlnek a pipák, van egy jó és egy rossz hírünk!