6 tanács, amit a Netflix The Social Dilemma című filmjéből érdemes megfogadnod

Ha megnézed a filmet, garantáltan máshogy nézel majd a legnagyobb közösségi oldalakra…

6 tanács, amit a Netflix The Social Dilemma című filmjéből érdemes megfogadnod

Szeptember 9. óta már magyar felirattal is elérhető a Netflixen a Társadalmi dilemma (The Social Dilemma) című dokudráma. Nem túlzás azt mondani, hogy a film hátborzongató képet fest nemcsak a jövőnkről, de a valóságunkról is. A másfél órás moziban a Google, a Facebook, az Uber, a Twitter, a Pinterest, az Instagram és más nagy techcégek korábbi vezetői és dolgozói kongatják meg a vészharangot és hívják fel a figyelmet arra, miért rettentően káros és veszélyes az a rendszer, ahogyan ma a közösségi média működik.

Nem akarunk lelőni minden poént, annyit azért elárulunk, hogy a The Social Dilemma az úgynevezett megfigyelési kapitalizmus problémáját járja körbe. Bár egy átlag felhasználónak valószínűleg nem tűnik fel, de például a Facebookot vagy az Instagramot is valójában a hirdetők igényeihez igazítják – ezeknek a hirdetőknek pedig az a célja, hogy te és mindenki más, aki használja a platformokat, minél több reklámot nézzen meg és minél többet vásároljon netezés közben. Hogy ezt elérjék, a techcégek folyamatosan adatokat gyűjtenek rólad netezés, közösségi médiázás közben: tudni akarják, hol vagy, mit csinálsz, kivel vagy, milyen a hangulatod, milyen az egészségi állapotod. Ha ugyanis ezeket az infókat begyűjtik rólad, sokkal pontosabban tudják célozni a hirdetők reklámjait.

A Facebook és többi közösségi oldal célja tehát valójában az, hogy minél nehezebben tud elszakadni tőlük, és minél hosszabb ideig bámuld a telód képernyőjét. A folyamatos Facebookozás eredménye ugyanis az lesz, hogy több reklámot és fogyasztásra ösztönző tartalmat tudnak majd lenyomni a torkodon.

Ez azért elég rosszul hangzik, ugye? A közösségi média mára gyakorlatilag életed minden pillanatát manipulálja, ám a filmben szereplő egykori tech vezetők tanácsait betartva te is könnyebben elszakadhatsz majd a mobilod képernyőjétől – mutatjuk, hogyan:

Kapcsold ki az értesítéseket!

Tristan Harris, a Google korábbi dizájnetikusa azt tanácsolja, hogy kapcsolj ki minden közösségi média alkalmazáshoz és hír alkalmazáshoz tartozó értesítést. Ha ugyanis nem rezeg folyamatosan az értesítések miatt a zsebedben a telód, akkor nem is fogod olyan gyakran a képernyőt bámulni.

Töröld azokat az alkalmazásokat, amiket már nem használsz!

Szintén Travis tanácsa, aki, mint mondta, azokat a felesleges appokat törölte a mobiljáról, amelyekről azt gondolta, hogy csak az idejét rabolják.

Ne kattints az ajánlásokra!

A YouTube-ozás egy igazi ördögi kör, hiszen a rendszer folyamatosan figyeli, milyen videókat nézel meg, hogy aztán sorra nyomja az orrod elé a hasonló ajánlásait. A szakértők szerint fontos, hogy nemet tudj mondani a csábításnak, és amikor megnézel egy videót, ne kattints rá az oldalt felugró további ajánlásokra. A YouTube célja is valójában csak az, hogy minél több időt tölts az oldalon és minél több reklámot nézz meg.

Kerüld a kattintásvadász címeket!

Ne kattints rá az álhírekkel, valamint kamu és kattintásvadász címekkel operáló honlapokra. A kattintásod csak forgalmat generál számukra, amivel te magad is segítesz fenntartani a fake news rendszert.

Ellenőrizd a hitelességet!

Hiába jön veled szemben valami a Facebook hírfolyamodban, vagy dobja ki a Google, egyáltalán nem biztos, hogy az adott cikk tényszerű és helytálló. Gondolkozz kritikusan és mindig ellenőrizd a forrásokat.

A telefont ne vidd be este a hálószobádba! És ne add a gyereked kezébe…

A szakértők szerint a közösségi médiának egyáltalán nincs helye a hálószobádban. Egy csomó káros szokást tud kialakítani és megint csak az életedből, a pihenésedből vesz el időd, ha elalvás előtt órákig scrollozol az Instán. További érdekesség, hogy a legnagyobb techcégek alkalmazottainak egyike sem engedi meg a saját gyerekének, hogy közösségi média fiókja legyen… Hm, vajon miért?

Ha csak hat ruhadarabot veszel télre, ez a hat legyen az! (x)

Az F&F új kollekciójából kiválogattuk a szezon legtrendibb darabjait.

Még több

Te Te Te