Kipróbáltuk: 3 egyszerű módszer, ami azonnal csökkenti szorongást

Gyakran kattogsz a jövőn vagy nyomaszt a múltad, és ezzel a saját jelenedet teszed élvezhetetlenné? A Cosmo.hu vezető szerkesztője, Bea elárulja azt a 3 technikát, ami mindig kihúzza a szorongásból.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Kipróbáltuk: 3 egyszerű módszer, ami azonnal csökkenti szorongást

10-es skálán mennyire vagy szorongó? Én 9 – na jó, ha teljesen őszinte akarok lenni (és veled mindig) a karanténkorszak óta 12. Az evolúciós pszichológia úgy értelmezi a szorongást, mint egy belső programot, ami lehetővé teszi a veszély észlelését és elkerülését. Volt idő, amikor túléltünk a segítségével, ma már inkább saját magad zsákutcája. Gondolj bele: ha kimész az utcára, nem kell készenlétben állnod, mikor fal fel egy vadállat, tehát nem vagy közvetlen életveszélyben, mégis szorongsz.

Egy amerikai kutatás szerint ráadásul míg 1985-ben a főiskolás korú fiatalok mindössze 18 százaléka szorongott, ez a szám a 2010-es években 63 százalékra nőtt. Vagyis sokkal több fiatal küzd a problémával, mint amennyien teljesen jól érzik magukat. És ezen a koronavírus, a bezártság, és a tartós home office sem segít. Hogy mit tehetsz ellene? Szalai Balázs mindfulness-oktató szerint nagyon fontos elérned, hogy újra biztonságban érezd magad. „Az idegrendszerünk minden pillanatban monitorozza a helyzetet, a környezetünket, ezt az automata veszélyfelmérő rendszert, ami a tudatosság szintje alatt működik, neurocepciónak hívják. Első lépésként az idegrendszert érdemes meggyőzni arról, hogy minden rendben van, nincs valós veszély. Hiszen szorongásnál lényegében az történik, hogy az idegrendszer nem az itt és most jelenlévő veszélyekre reagál, hanem a múlt problémáival vagy a jövő félelmeivel hadakozik.” – magyarázza a szakember. Úgynevezett földelő és orientációs gyakorlatokkal, vagyis különböző ingerek létrehozásával térhetsz vissza legkönnyebben a mostba és a saját testedbe.

Taposs rá, ha gáz van!

Nem kell bonyolult, túlságosan összetett technikákra gondolnod, már az is segít, ha a talpunkat erősebben odacsapva helyben járunk, vagy akár futunk. Az érzékszervi ingerek segítenek visszatérni a testbe, maga a mozgás segít kijönni a lefagyási reakcióból, sőt olyan elmélet is van, hogy ezáltal teljesítjük a harcolj-menekülj reakciót, vagyis lefut bennünk a program.” – részletezi a szakember.

Mit tapasztaltam? Spoiler: személyes kedvencem a listáról. Az esetek 80 százalékában nincs olyan helyzet, amikor ne lenne megoldás számomra egy kiadós séta, vagy egy gyors helyben futás. Volt, hogy félbe kellett hagynom a munkát, hogy beiktassak egy dühös sétát. (Soha ne legyen lelkifurdalásod szünetet tartani, pláne a home office időszakban, amikor az otthoni munkavégzés szépen sorban felfalja az ebédszünetet vagy a 10 perces kávészünetet.) Olyan ingerülten meneteltem, hogy szinte már fájt a talpam, ahogy az aszfaltot tapostam. De mire felértem az egyik közeli dombra, és láttam magam előtt elterülve a várost, már nem is emlékeztem rá, mi okozta a szorongásomat. Észre sem vettem, de lezúztam egy 4 km-es sétát, ami teljesen visszarántott a jelenbe.

Fotó: Getty Images

Egy falat nyugalom

Az evés is hasznos és gyors eredményt hozó földelő gyakorlat Szalai Balázs szerint, hiszen az érzékszervekhez kapcsolódunk, ami a jelenben tart, ráadásul azt az üzenetet küldjük vele az idegrendszer számára, hogy minden rendben van. Ez az alapállapot a pihenést és az emésztést jelenti az agyunk számára Ha evolúciós magyarázatot keresel, csak gondolj bele: egy menekülő vadállat nem tud az életéért is küzdeni, és közben jóízűen falatozni is.

Mit tapasztaltam? Nem vagyok stresszevő, ahogy gasztroguru sem, sőt amikor versenyt csinálok a szorongásból, egy falat sem megy le a torkomon, tehát nem volt egyszerű alkalmaznom ezt a gyakorlatot. Úgy fair, ha teljesen őszinte leszek: épp egy kiadós bőgésből szálltam ki, amikor végre elkezdtem enni. Nem csipegetni, nem nőiesen falatozni a kosárnyi csípős csirkemellből: úgy ettem, mintha nem lenne holnap. 20 perc elteltével lelassultam, megnyugodtam, és mintha minden idegszálam azt súgta volna: „látod? Most már minden oké…”.

Kell a víz!

Matthew White, a University of Exeter pszichológusa szerint a víz, az úszás és a lebegés mind pozitív hatással vannak a stresszt kiváltó szorongásra. A víz ugyanis úgy stimulálja az agyat, hogy az visszaáll eredeti állapotába, az aktívabb agyhullámok pedig átváltanak théta agyhullámokra. Ez azért zseniális hír, mert az agy olyan szinten lassul le, mintha aludni készülnél, miközben ebben a szinte már meditációs állapotban kreatív és fogékony vagy. Nem véletlen, hogy ilyenkor egy sor olyan kellemes emlék törhet fel benned, amit már rég elfelejtettél.

Mit tapasztaltam? A tudomány számára a mai napig kérdés, hogy magzati kor biztonságos lebegéséhez kötjük-e a víz megnyugtató hatását, mindenesetre nálam határozottan működik. Néhány hete arra riadtam fel az éjszaka közepén, hogy a szomszéd kalapáccsal veri a falat, majd rájöttem, hogy a saját szívdobogásomat hallom. Nyilván nem tudtam visszaaludni, sem megnyugodni, pedig szombat hajnal volt, és egy fárasztó hét állt mögöttem. Ekkor jött az ötlet: mi lenne, ha elmerülnék egy kád forró vízben. A „varázslat” működött, és néhány percen belül mintha kicseréltek volna.

Címkék: egészség életmód földelő technikák mentális egészség Mindfulness módszer módszerek orientációs technikák stressz szorongás

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Te Te Te

5 zseniális film szombat estére, ha pihennél egy nagyot

5 zseniális film szombat estére, ha pihennél egy nagyot

Ha elfáradtál egy picit a héten és szeretnél kikapcsolódni, nincs más dolgod, mint bekuckózni a tévé elé és választani egyet a mai este legszuperebb filmjei közül!

3 vegetáriánus étel, amit a legnagyobb húsimádók is imádni fognak

Ezek a vegetáriánus ételek simán kiváltják a kedvenc húsos kajáidat. Csekkold a recepteket!

10 tuti tipp, ha a Covid-19 beleszólt az esküvőd szervezésébe

Megkérték a kezedet, de fogalmad sincs, hogyan vágj bele a szervezésbe? Összegyűjtöttük a legjobb tanácsokat, hogy a Covid-19 ellenére is tökéletes legyen az esküvőd!

Most akkor menő vagy ciki posztolni, miután beoltottak?

Mert most már arra is van etikett, hogyan oszd meg a közösségi médián a nagy hírt: végre megkaptad a vakcinát!

4 meredek teória a Titanic elsüllyedéséről, aminek elég sokan bedőltek

Ma 109 éve, hogy elsüllyedt a Titanic, az elpusztíthatatlannak tartott hajó, a körülötte keringő legendák és teóriák pedig a mai napig foglalkoztatják a netezőket.

Rengeteget elárul rólad, hogyan iszod a kávéd! Csekkold csak!

Feketén, sok tejjel, extra habbal? Nem is gondolnád, mennyi minden izgis infót jelent az, hogyan iszod a kávéd!

Így turbózd fel a kávédat, ha már unod az ízét

Egy jó öreg fekete reggel, egy tejhabos verzió délután, és ki is merültek a receptjeid? Pedig elég néhány csavar a kávédat illetően, és máris elképesztően izgalmas ízeket kapsz.

3 egyszerű zabkeksz, ami kezdőknek is biztosan sikerül

Mutatjuk a világ legyeszerűbb zabkeksz receptjeit. Ezeket imádni fogod!

A világ leggyönyörűbb hotelszobái, ha már unod a saját hálód

Melyikben töltenél el szívesen egy estét a pasiddal? Mi már tudjuk a választ: MINDEGYIKBEN!

3 leves vasárnapra, amivel 30 perc alatt elkészülsz, és isteni finom

Ezeket a könnyű, tavaszias leveseket extra könnyű elkészíteni és sok előkészületet sem igényelnek.

A legtutibb YouTube csatornák, ha meg akarsz tanulni főzni

Egy rántottát még összedobsz, sőt egy melegszendóval is elboldogulsz, de egy bonyolultabb menüsor már kifogna rajtad? Akkor ezekre a főzős YouTube csatornákra ideje feliratkoznod!

A legtrendibb TikTok-receptek valaha, amiket ki kell próbálnod

Szerintünk ezek az abszolút dobogósok a TikTokon végigsöpört legmenőbb receptek közül. Melyiket fogod elkészíteni?

Szörnyűségek, amiket a nők elkövettek a szépségükért a történelem során

Ahogy a szépségideál változott a történelem során, úgy folyamodtak a nők más-más praktikákhoz, hogy megfeleljenek a kor elvárasainak. Pedig a legtöbb történelmi szépségtrükk egész egyszerűen horrorisztikus.