Egy hétig a milliárdosok reggeli rutinját követtem, és rájöttem valamire

Hogy mi a közös Elon Muskban vagy Oprah Winfreyben? Kőgazdagok, sikeresek, és okosan használják ki a reggeli órákat. Kíváncsi voltam, mit tud a módszerük, ezért kipróbáltam a milliárdosok reggeli rutinját.

Egy hétig a milliárdosok reggeli rutinját követtem, és rájöttem valamire

A bankszámlámat ugyan nem bikáztam be, és nem jutott eszembe olyan ötlet sem, amivel én lehetnék a következő Mark Zuckerberg (bár nem is volt cél), ahogy a garázsban sem dobtam össze egy startapot nagy hirtelen. Viszont zsíros bankszámla nélkül is megéri követni a milliárdosok reggeli rutinját, és erre már bizonyítékom is van most, hogy kipróbáltam. Ha éjjeli bagoly vagy, mint én, a koránkelés gondolata legalább olyan fájdalmas számodra, mint a Bridgerton Regé-Jean Page nélkül.

Tom Corley 5 évig tartó kutatása során ugyanis rájött, hogy a milliárdosok legalább fele 3 órával a tényleges munkakezdés előtt kezdi a napját. Ha rád is a klasszikus 9-től 5-ig munkaidő vonatkozik, akkor minimum 6-kor kell ébredned ahhoz, hogy ennek eleget tegyél. Hogy ez nem is hangzik olyan vészesen? Persze hogy nem, de a feladat nem merül ki annyiban, hogy kávéval a kezedben zombizol órákon át az ágyban ücsörögve, miközben álmosan szkrollozol az Instát. Viszont a milliárdosok receptje szerint előbb sem érdemes fejest ugranod az email-rengetegbe, a lényeg pont az, hogy a koránkeléssel nyert időt magadra fordítsd, méghozzá a lehető legokosabban. Na de hogyan csinálják ezt a profik?

Gyúrj rá már korán!

Tudtad, hogy a tévés legenda, Oprah Winfrey minden egyes napját 1 óra futással indítja? Arianna Huffington szerző és üzletasszony pedig a reggeli jógára és meditációra esküszik. Őszinte leszek: hamarabb feküdnék vissza aludni, mint hogy egy teljes órán át kocogjak, így megkönnyebbültem, amikor rábukkantam egy 2018-as kutatási eredményre, mely szerint már napi 10 perces edzéstől is javul a memóriánk és a közérzetünk. Arról nem is beszélve, hogy nem érdemes azonnal maximummal indítani, inkább apró lépésenként építsd be a szokásaid közé. Mivel alapvetően van bennünk egy belső ellenállás minden változás ellen, Szalai Balázs mindfulness-oktató szerint fontos, hogy apró célokat érdemes kitűzni, ami ellen tényleg nevetséges lenne érveket keresni. „A szokások kiépítésében egy dolog számít, az ismétlés. A motiváció, a lelkesedés csak egy darabig visz el, ezért inkább az ismétlésre kell törekedni. És ha már megvan a szokás, érdemes bővíteni az adagot.” 

Úgyhogy – szigorúan 5-10 percig – felváltva zumbáztam, nyújtottam, jógáztam, melyik reggel épp mihez volt kedvem – a lényeg a rendszeresség, az apró lépések, és a tudat, hogy ma is tettem valamit a testemért.

Tudtad? Friss kutatások szerint a reggeli edzés úgy aktivizálja az izomsejtjeidet, hogy azok eredményesebben bontják le a zsírt és a cukrot. Vagyis, ha a fogyás a cél, és nem tudod eldönteni, reggel vagy inkább este szavazz-e a testmozgásra, válaszd az előbbit. Viszont fontos, hogy ne várd el magadtól ugyanazt a teljesítményt, reggeli edzés közben ugyanis – hiába ugyanaz a gyakorlatsor és a tempó – hamarabb kifáradsz, mint este, amikor jóval kevesebb oxigén is elég az edzéshez.

Topon a motiváció, a hangulat és a jelenlét?

Mint megtanultam milliárdos barátaimtól, világot megváltó hangulattal nem ébredünk, azt mi idézzük elő. Igen, mesterségesen, mint az arcpírt egy üde pirosítóval, vagy az égig érő pillákat egy jó spirállal. Olvasd, meditáld, sétáld, kutyázd magad boldoggá. Steve Jobs például azzal a kérdéssel kezdte minden egyes napját, hogy ha ez lenne az utolsó, vajon elégedett lenne-e vele? Onnantól ugyanis ezen lesz a fókuszod, és nagyon nem lesz mindegy, hogy csak egy nap a sok közül, pipa, jöhet a következő, vagy retinába karcoltad valamivel.

Én az olvasás mellett döntöttem, és minden egyes reggel csemegéztem pár oldalt J. K. Rowling Az élet dolgai című könyvéből. A cél nem az volt, hogy minél többet olvassak, hanem hogy azt elmélyültem tegyem Instagram, Facebook, Viber és e-mailek nélkül. És különben is: a kutatások szerint 15-20 perc olvasás ráhangol a fókuszált munkára, és kiegyensúlyozottabb lesz tőle a teljesítmény.

Nagy Anna jógaoktató szerint viszont egy olyan egyszerű hétköznapi dolgot is felhasználhatsz a reggeli ráhangolódásod és a komplett meditációd részeként, mint a zuhanyzás: „Egy frissítő zuhannyal érdemes kezdeni, a tisztálkodás ősi rituálé, a jógik illatos olajokkal masszírozták be a testüket. Erre persze nincs túl sok időnk, de már az is szuper, ha tusolás után egy csepp illóolajat csepegtetsz a tenyeredbe. Ülj le kényelmesen, lehetőleg a fény felé fordulva, és lélegezz mélyeket csukott szemmel. Az illat és a légzésfigyelés segít meditatív állapotba kerülni. Engedd bele magad a pillanatba, ne tervezgess, ne kapkodj, ajándékozz magadnak élvezettel 10 percet a napodból. Ilyenkor csak a légzésedre figyelj, és érezd, ahogy átjár a tökéletes áramlás. Lehetőleg egy pozitív gondolattal, megerősítő mantrával zárd a meditációdat.” – javasolja a szakember.

Kivel osztod meg az időd?

Beleveted magad számodra ismeretlen emberek leveleibe már munkaidő előtt, felhúzod magad a fórumokon iszapbirkózó trollokon, vagy azokkal vagy, akiket mindennél jobban szeretsz? Bulshitnek tűnik, de hosszú távon igenis számít, hogy a reggeli kávédat nem a laptopoddal vagy a mobiloddal a kezedben kortyolgatod, hanem a szerelmeddel, az anyukáddal, a cicáddal – valakivel, akit tényleg szeretsz.

reggel a cicáddal

(Fotó: Getty Images/g-stockstudio)

Richard Branson üzletember (vállalata, a Virgin Group több, mint 400 céget irányít – a szerk.) ezt annyira komolyan veszi, hogy szigorúan beépítette a reggeli rutinjába a szeretteivel töltött időt. Ezt erősíti a Harvard tanulmánya, miszerint az életünket akkor érezzük igazán sikeresnek, ha az emberi kapcsolataink rendben vannak.

Jelentem, ez volt a legkisebb kihívás, a pandémia és a tartós home office óta ugyanis időt nyertünk arra, hogy bevezessük itthon a közös kutyasétáltatásokat. Vagyis nem szétdobtuk reggeli és esti felelősökre, hanem közös családi programot, és kiadósabb sétákat vezettünk be.

Tervezz, tervezz, tervezz

Mielőtt 9-et üt az óra, a topon lévő Hamupipkéknek már tűpontos tervük van, mire szánják az aznapi munkaidőt. Elon Musk nem vicceli el a tervezést, 5 perces blokkokra osztja a napját és a teendőit. A tudatos tervezés segít, hogy priorizálj a feladatok között, minimalizálod a stresszt és a teljesítményed is javul – plusz amikor eljön az a pont, amikor úgy érzed, értékes órák teltek el, de még sehol nem tartasz, látni fogod, valójában milyen sok kisebb, de fontos feladatot pipáltál már ki a listádról. Ha felszabadít, hogy nap végén egyszerűen galacsint gyúrsz a feladatokból, majd kukázod, ne vond meg magadtól ezt az örömöt. Ha viszont szereted követni, és visszakeresni, mivel hogy haladsz, Képes Judit HR szakértő a Trello listáit javasolja. Itt ugyanis táblák segítségével rendezheted a feladataidat – akár csapatszinten. „Nem érdemes megspórolni a tervezésre szánt időt, az sem baj, ha az elején több energiát vesz el, mint amit alapból rászánnál, a lényeg, hogy a felépített listád alapos legyen. A pongyola terv hasonló kivitelezést hoz magával.” – magyarázza a Cosmo karrier-guruja.

Boldog napot!

A Wharton School és a Fisher College közös tanulmánya megállapította, hogy a reggeli hangulat és a produktivitás között nagyon erős összefüggés van. Vagyis: ha Grumpy Cat hangulatban ébredsz, és semmit nem teszel, hogy ez változzon, úgy vánszorognak majd a munkaóráid, hogy közben haszontalannak is érzed magad.

Gary Vaynerchuk vállalkozó-motivációs előadó (160 millió dollár, vagyis nagyjából 47 milliárd Ft a nettó vagyona – a szerk.), hogy ezt elkerülje, minden reggel felhívja a szeretteit egy kis beszélgetésre, miközben munkába indul, és már korán reggel örömmorzsákat csemegézik. Rádobni valakire egy kedves üzit, felhívni az anyukádat vagy a nővéredet, valójában semmibe nem kerül, viszont – ahogy számomra is kiderült –, ha ezeket a beszélgetéseket nem kizárólag a nap végére hagyod, amikor elfáradsz és a türelmed is kevesebb, rengeteget javít a hangulatodon.

milliárdosok reggeli rutinja

Illusztráció: Cosmopolitan Hungary

Reggel vs. reggel 2.0

Nem mondom, hogy ezután nem lesz olyan reggel, amikor ne nyomnám az ágyat 6 után is, de rájöttem, hogy a reggeleim értékes óráit eddig tényleg A, átaludtam, B, úgy kezeltem, mint egy átmeneti állapotot, amin alig vártam, hogy túlessünk, hogy végre történjen is valami. Arra viszont sosem gondoltam, hogy növelhetem az énidőmet a segítségével, ami így nem merül ki kizárólag az esti órákban. És bár milliárdos nem lettem, ha a nagybetűs tőzsdét nézzük, ahol az idő igenis számít annyit, mint a pénz, jelentem, sokkal jobban állok, mint valaha.

Imádod a színes-szagos kísérleteket? Mi is!

Még több

Te Te Te