Két zsebkendőből divatforradalom – 111 éve hordunk melltartót!

Több, mint 100 éves a modern melltartó, ennek alkalmából pedig megvizsgáltunk mindent IS, amit tudni lehet róla – spoiler: régebb óta létezik, mint hinnéd!

Két zsebkendőből divatforradalom – 111 éve hordunk melltartót!

A ruhadarab, amit néha börtönnek, néha pedig a legszexibb éned szimbólumának érezhetsz – a melltartó minden lány ruhatárának alapdarabja. Kezdetben a nők felszabadulását jelentette, később mégis az elnyomás jelképévé vált. A legelső modern darab háromszög formában született meg 1910-ben Caresse Crosby kreativitásának köszönhetően – aki ma, április 20-án lenne 130 éves.

Tű, cérna és egy kis lázadás

A legenda szerint, Caresse – akkoriban még Mary Phelps Jacob, becenevén Polly – 19 évesen egy este az amerikai társasági szezon debütáns báljába készülődött. A korszak öltözködési szokásainak megfelelően halcsonttal merevített fűzőt vett fel a kedvencévé vált selyem estélyi ruhája alá. Csakhogy a mély dekoltázsú ruhából kikandikált a fűző, ami ráadásul előnytelenül összepréselte a melleit (a Bridgerton óta pedig mi is tudjuk, hogy az ilyen bálokon a jó megjelenésen áll vagy bukik MINDEN), így Polly húzott egy váratlant, és dobta a fűzőt. „Hozd ide két zsebkendőmet és néhány rózsaszín szalagot…És tűt meg cérnát” – kérte a szobalányát, Marie-t, majd készített egy stílusos melltartót, ami szabad mozgást és pont tökéletes dekoltázst biztosított neki. A bálon persze hatalmas sikert aratott: később minden lány tudni akarta, mégis miért volt ennyire felszabadult, utána pedig ők is szerettek volna egy ilyen könnyű és kényelmes darabot.

Melltartótörténelem: Caresse Crosby melltartója

Az első bejegyzett melltartó, amit Caresse Crosby készített. (Fotó: Profimedia – Red Dot)

Polly megérezte, hogy ebben még nagy biznisz lehet, mivel a többi akkori fűző még messze nem olyan fazonú volt, mint amilyet az amerikai lány varrt a bál előtti kapkodásban. Még az úgynevezett reformfűzők is, amiket olyan meghatározó tervezők új, emelt derékvonalú, kényelmesebb ruhái alá készítettek, mint Paul Poiret vagy Lucile –, amolyan crop top-szerűen rövidebb, a derekat már nem, csak a melleket összehúzó, ám még nem igazán komfortos szabású darabok voltak. Így Polly szabadalmaztatta a designt.

1922-ben már saját vállalkozása volt, immár Caresse Crosby néven, a Fashion Form Brassière Company, amely merevítő nélküli melltartókat gyártott. Csakhogy nem igazán indult be úgy a bolt, ahogy azt remélte – második férje, Harry Crosby nagy örömére, aki meggyőzte Caresse-t, hogy adja fel és zárja be a cégét. A szabadalmat végül a Warner Brothers Fűző Vállalat (egy másik Warner Brothers) vette meg 1500 dollárért, majd 30 év alatt több, mint 15 millió dollárt keresett vele.

A modern melltartó nem is olyan modern?

„Sokan azt hitték, hogy tényleg a fűzőviselet elmúltával jött el az az időszak, hogy a nők – a fűzőhöz képest – kényelmes melltartót hordjanak. Ugyanakkor voltak arra utaló források, és a logika is azt diktálja, hogy a fűző megjelenése előtt már létezett olyan ruhadarab, ami a mellek tartására szolgált. Aztán egy nagyon érdekes lelet be is bizonyította a divattörténészek sejtését – leplezi le a melltartó valódi eredetét dr. Szatmári Judit Anna, divattörténész. – Egy ausztriai kastély 2008-ban kezdődött feltárása során a padlóba falazva találtak több ezer töredékes tárgyat, köztük sok textildarabot, és néhány nagyon érdekes lenvászonból készült fehérneműt: ingeket, alsónadrágokat és melltartókat is. Mindez egy 15. századi átépítés során került oda, de a régészek csak akkor váltak biztossá a felfedezésük valódiságában, amikor szénizotópos vizsgálat is bebizonyította, hogy a tárgyak valóban az 1400-as évekből származnak. Ráadásul nemcsak, hogy úgy néznek ki ezek a melltartók, mint amit ma is hordunk, de még a kosár is hasonlóan szabott volt.”

Melltartó történelem: 15. századi lelet

Profimedia – Red Dot

De akkor miért nem a 15. századnak tulajdonítottuk eddig is a melltartó feltalálását? A szakértő szerint egész egyszerűen elfelejtődött, hogy létezett.

Viszlát, fűző!

„A 16. századtól a fűző töltötte be a mell tartásának funkcióját: volt, hogy lapította, volt, hogy felemelte, volt, hogy formázta a melleket. Azt tudni kell, hogy nem a 20. század elején jelent meg először a kényelmesebb öltözködés igénye, a klasszicizmus hatására Jane Austen Angliájában az empire divat korszakában is legfeljebb csak rövid kis mellényke-szerű fűző volt a ruhák alatt, majdnem olyan, mint egy melltartó. A fűző azonban 4 évszázadon át alapdarab maradt, és csak akkor erősödött a nőkben a vágy a fűző elhagyására, amikor a 19. század végére egyre közeledtünk a modern életmód felé” – magyarázza dr. Szatmári Judit

Melltartó történelem: fűzők

Profimedia – Red Dot

Amikor hazaérsz egy hosszú nap után, az első dolgod lekapni a melltartód? Képzeld, ha te a melleid kínzóeszközének érzed ezt, milyen lehetett anno a fűző?! A nőket ez a ruhadarab megkötötte és gátolta a szabad mozgásban, így a 19-20. században abszolút az elnyomás jelképévé vált; ez testesítette meg mindazt, amiben egyenlőtlennek érezték magukat, mint például a tanulásban, a munkában és úgy általában abban, hogy nem lehetnek a férfiakkal egyenjogú tagjai a társadalomnak. Hogy ebből az alárendelt pozícióból kitörhessenek, az öltözék megreformálása is elengedhetetlen volt. Ezt támogatták többek között az 1848-ban alakult angol művészcsoport tagjai, a preraffaeliták, akik újra felfedezve a 16. század előtti művészet és ezzel a természetes női test szépségét, az általuk tervezett művészruhák alatt teljesen elhagyták a fűzőt. A változás szelét pedig már bőven lehetett érezni a 20. század fordulóján. Ebből merített kreativitást és bátorságot Caresse Crosby, mikor a bál előtt készített magának melltartót. A fűződivatnak pedig már csak néhány éve maradt: az első világháború végleg felszabadította a nőket a kényelmetlen alsóruha alól.

Zsebkendőtől a push-upig

A divattörténet során egy-egy korszakban általában egyetlen fazon volt a meghatározó melltartó, amit minden nő hordott, akár előnyösen állt neki, akár nem. A kezdeti, zsebkendőből született háromszög formájú trend – ami a ’20-as évek után visszatért a ’60-as –70-es évekre is – elsősorban a kis mellű lányoknak kedvezett, míg a köztes időszak dekoltázs-hangsúlyos fazonjaival a nagyobb méretű nők jártak jól.

A viharos húszas évek és a Pin-up lányok

Az 1920-as években a melltartókat a „minimizer hatás” jegyében tervezték – tudtuk meg a Triumph Training Coordinatorától, Melinda Morrisontól –, ami optikailag kicsinyítette a melleket, ez az évtized fiús testalkatú nőideálja miatt alakult így, a trend pedig még a ’30-as években is folytatódott. A ’40–’50-es években viszont a dekoltázs és a mellek kerülnek fókuszba, nem kis részben köszönhetően a bikininek, illetve a Pin-up lányok rendkívül mély dekoltázsának – ezért az ’50-es évek trendje a melleket hangsúlyozó, csúcsos formájú melltartók voltak.

Melltartótörténelem: bikini

Profimedia -Red Dot

Melltartóégetés a hatvanas években

A nőket erősen tárgyiasító ’50-es évek után a következő évtized a női test autonómiájáért való küzdelemről szólt. A szexuális forradalommal megtámogatott feminista mozgalmakhoz kapcsolódik a melltartóégetés városi legendája, ami „egy 1968-ban történt eset volt egy tüntetésen, és a feministák nem is égették el a melltartóikat, csupán levették őket és szimbolikusan belerakták egy szemetesbe. Később pedig – néhány visszaemlékezés alapján – az felgyulladt.” Az elnyomás elleni valódi küzdelem inkább – ahogy a fűző esetében is láttuk – a melltartó teljes elhagyásában mutatkozott meg.

Sportos hetvenesek

A fitt csajok egészen a ’70-es évekig küzdöttek a sima melltartóikkal edzés közben, és ahogy a fűző kiiktatásához, úgy a sportmelltartó feltalálásához is kellett a női kreativitás. Lisa Lindahl és testvére, Victoria Woodrow megunták az edzés utáni fájdalmat a melleikben, a kipirosodást és a folyton elszakadó pántokat. Így sok kísérletezés után, 1977-ben megjelent az általános sportoláshoz használható „atléta melltartó”.

Girl power a nyolcvanas-kilencvenes években

A ’80-’90-es években a power women korszaka köszöntött be: karrier és önmegvalósítás, meg persze fricska a férfiaknak. Ez utóbbi legemlékezetesebb mozzanata természetesen Madonnához köthető, aki domináns csavarral hozta vissza az ’50-es évek kúp alakú melltartóját 1990-ben, amit Jean-Paul Gaultier tervezett neki. Az évtizedben pedig újabb hatalmas mérföldkőhöz érkezett a melltartó-történelem: ekkor találták fel a push-up fazonokat. A legikonikusabb ilyen darab az úgynevezett Wonderbra volt 1994-ben, amit ezúttal nem Madonnával, hanem Eva Herzigová szupermodellel reklámoztak.

Melltartó történelem: Madonna

Profimedia – Red Dot

Egy korszak vége?

„A pandémia szerintem kétféle hatással lehet az öltözködésre, így a melltartóviseletre is – tűnődik el dr. Szatmári Judit a melltartó jövőjéről. – Az egyik véglet abból fakad, hogy egyre kevésbé szeretnének az emberek kényelmetlenséget elviselni, a melltartó pedig alapvetően kényelmetlen, ezért megvan rá az esély, hogy egyre kevesebbet fogjuk hordani. Ám maga a ruhadarab nyilván nem fog eltűnni, mert sok nő számára szükséges, így gardróbjának elengedhetetlen tartozéka. A másik irány, amit el tudok képzelni, az a szexi melltartók népszerűvé válása: mert lehet, hogy ha nincs túl sok inger házon kívül, akkor az ember házon belül próbálkozik.”

Még több fun factet a divatról erre találsz:

Még több

Te Te Te