Te irányítod az életed, vagy a mobilod? A képernyőidőd nem hazudik

A mobilfüggőség napjaink egyik legnagyobb problémája, ugyanis ha a telód veszi át az irányítást az életed felett, egy idő után minden önállóságodat elveszítheted.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Te irányítod az életed, vagy a mobilod? A képernyőidőd nem hazudik

A metrón, a buszon, a boltban, sorban állás közben, a kanapén, a fürdőkádban, a hálóban. Te is mindenhol képes vagy a mobilod után nyúlni? Akkor köszöntünk az Anonim Mobilfüggők táborában, akiknek már kizárólag a telefon irányítja az életüket. Egy 2020-as nemzetközi felmérés szerint az emberek napi 6 órát és 43 percet töltenek átlagosan online (hozzátennénk, különböző eszközökön), ami félelmetesen soknak tűnik, ha hozzászámolod, hogy a 24 órájából legalább nyolcat alvással töltesz. Ez ugyanis azt jelenti, hogy gyakorlatilag az ébren töltött időben 2,4 percenként rápillantasz valamire a neten, akár a Facebookra, akár az Instára, de persze ide számolódik a kedvenc Netflixes sorozatod zsinórdarálásának minden perce is. Ugye, milyen durva?

Ha még nem sokkoltunk eléggé, akkor nagyon ajánljuk azt is, hogy a telódon nézd meg, mennyi időt töltöttél a social media alkalmazásokkal, és azt is, hogy milyen gyakran oldod fel a telefonod, ezt Androidon és Iphone-on is a Beállítások menüpontban tudod csekkolni a Digitális fülnél.

Képernyőidő

Az elmúlt egy hétben 12 órát és 37 percet töltöttem a telefonom társaságában. Jól látszik, hogy a toplista első három helyén a Facebook, a Chrome és a YouTube áll, ahogyan az is, hogy 48 percenként nyúltam átlagosan a telefonért. Az infó nekem azért nem releváns, mert a melómból adódóan a nap nagy részét a laptop előtt töltöm, ott vagyok online, így ritkán nyúlok a telómért. Abban az esetben, ha egy hétig csak mobilon dolgoznék, ez az arány sokkal magasabb lenne. Viszont, egy kutatás szerint már ez is majdnem meghaladja a „normál képernyőidő” fogalmát. Bár hivatalos állásfoglalás a WHO részéről nincs az órák számát tekintve, a kutatásban részt vevők arról számoltak be, hogy heti 13 óra mobilozás már negatívan befolyásolta az életüket és a szabadidejükre is kihatott.

Hogyha naponta csak 2 órát töltesz a mobilod előtt az egy évre kiszámolva 31 teljes napot jelent.

Az okostelók nem az ördögtől valók, és tudatos használat mellett nagyon sok érv szól mellettük. Be tudod fizetni a számláidat anélkül, hogy postára kéne menned, hallgathatsz meditációs vezetést a jógatermen kívül, vagy éppen eljuthatsz A-ból B-be a segítségével. A probléma inkább ott kezdődik, ha ráfüggsz és úgy kezeled az eszközt, mint egyfajta kiterjesztett valóságot, ami nélkül nem tudsz létezni.

A diagnózis: digitális függés

Tedd fel a kezed, ha telód nélkül teljesen elveszettnek érzed magad. És akkor is, ha gyakran haluzod azt, hogy a teló rezgését, csipogását hallottad. A nomofóbia és a textafrénia létező betegségek, amiket a 21. század hívott életre és mindkettő a digitális függés előszobája. Ha tartasz attól, hogy megfosztanak a mobilodtól, a mobilkapcsolattól vagy attól, hogy nem tudsz adott helyzetben rögtön visszajelezni valakinek, az rossz irány. Azért nagyon nehéz egyébként diagnózist felállítani, mert maguk a mentálhigiénés szakemberek sem értenek egyet abban, hogy függőségről, vagy csak helytelen impulzus szabályozásról van-e szó. Mindenesetre az alábbi tünetek aggodalomra adnak okot:

  • Ha unatkozol, elsőként a telódért nyúlsz
  • Ha éjjel felébredsz, csekkolod, nem jött-e üzid
  • Szorongsz, ideges és rosszkedvű leszel, ha hosszabb ideig nem tudsz ránézni a mobilodra
  • Ahelyett, hogy a pasiddal vagy a barátaiddal beszélgetnél, inkább a social médiát görgeted
  • Ha vezetés közben is a telódat babrálod ahelyett, hogy az utat néznéd
  • Ha megpróbálsz lejönni a telóról, de úgy érzed, mintha elvonási tüneteid lennének, ami frusztrálttá tesz

A mobilozás egy csomó mentális és egészségügyi problémához is vezethet. Egy kutatásban, ahol a mobil-függőség egészségre gyakorolt hatásait nézték (pszichológiai és élettani értelemben is), kimutatták, hogy a depressziótól kezdve az alváshiányon és a gyenge munkateljesítmény át, egészen a szerelmi és szexuális életedig mindenre hatással van. Arról nem beszélve, hogy a pötyögés a gerincoszlopot is károsítja, hiszen az órákig lehajtva tartott nyak és a testnek idegen kéztartás hosszútávon deformitást okozhatnak, az ujjakról már nem is beszélve.

Tudtad, hogy a milleniálok a legveszélyeztetettebbek? Ők a kutatások szerint körülbelül 3,7 órát töltenek egy nap mobilozással, míg az X generáció csak 3 órát, a boomerek pedig 2,5 órát.*

Jó, de hogyan tovább?

A válasz: digitális detox. Nyugi, nem kell örökre búcsút intened a telódnak, egyszerűen csak keretek közé kell szorítani a használatot. Erre egy csomó szuper módszer van.

Digitális detox

Getty Images/Carol Yepes

Kezeld a képernyőidőt cukorkaként

Dr. Adam Gazzaley idegtudós szerint a tervezés sokat segít. Azt ajánlja, hogy picit kényszeresen oszd be az egész napodat úgy, hogy legyen benne pontosan, mikor és mennyit internetezhetsz, és az is, amikor nem használhatod a mobilodat. Szerinte, ha a képernyőidőt egyfajta jutalomcukorkaként alkalmazod, már rövid távon is változtathatsz a viszonyotokon.

Kellenek a telómentes zónák

Dr. Jean M. Twenge pszichológus azt ajánlja, hogy hozz létre a lakásban telómentes én-övezeteket. Ezekbe szigorúan tilos az eszközt magaddal vinni. Ilyen a hálószoba, hiszen a mobil az alvásminőségre nagyon rossz hatással van, de akár az ebédlőasztal környéke is lehet, amikor a pasiddal vacsoráztok. Pici lakásban sem jelenthet ez gondot, egyszerűen némítsd le a telódat és tedd olyan helyre, ahol véletlenül sem éred el.

Ne engedj a körforgásnak

Adam Alter, a New York-i Egyetem marketing professzora nem élettani, sokkal inkább marketing szempontból közelíti meg a problémát. Szerinte a gondot egyrészt az okozza, hogy a közösségi média a lájkok gyűjtésével még inkább arra motivál, hogy használd a telót. A másik, hogy folyamatosan újabb és újabb tartalmat nyom az arcodba, így a mobilhasználat egy végeláthatatlan hírfolyammá duzzad. Ő azt javasolja, hogy kapcsolj ki minden olyan értesítést, ami nem létfontosságú a munkádhoz vagy ahhoz, hogy tartsd a kapcsolatot másokkal. A színes képernyőt állítsd át fekete-fehérre, hogy a színek se csábítsanak pötyögésre. Illetve írj kis emlékeztetőket a lakásba, amik arra inspirálnak, mi mindent csinálhatsz akkor, amikor nem vagy online.

Amikor semmi nem segít

Van az a pont, amikor már nem elég az, ha magadat próbálod szabályozni. Ha úgy érzed, semmi nem segít, akkor keress egy szakembert, pszichológust, kineziológust vagy más mentálhigiénés tanácsadót, aki segíthet a függőség feloldásában.

Források: Datareportal, Healthline, US National Library of Medicine National Institutes of Health, *Entrepreneur, The New York Times

Vigyázz a mentális egészségedre:

Címkék: digitális detox digitális függőség közösségi média mobil mobilfüggőség telefon

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Te Te Te

Rájöttél? Így kötötték össze a Fekete Özvegyet és Bosszúállók: Végtelen háborút

Rájöttél? Így kötötték össze a Fekete Özvegyet és Bosszúállók: Végtelen háborút

Bár a koronavírus-járvány miatt el kellett halasztani a Fekete Özvegy bemutatóját, de végre debütálhatott a mozikban Natasha Romanoff önálló filmje. És mivel Marvelről van szó, biztosan nem lep meg, ha azt mondjuk, ebben is lelepleztek egy hatalmas easter egget.

Unatkozni jó és kell is, de nem mindegy, hogy csinálod

Unatkozni mindenki tud, gondolhatnád, de spoiler: nem így van. Az unatkozás művészet, és ha mesteri szintre fejleszted, egy csomó dolgot nyerhetsz általa.

Végre kiderült, mikor jön a Lucifer 6. évada

Premierdátumot kapott az egyik kedvenc netflixes sorozatod, a Lucifer fináléja!

A lélegzeted is eláll Palvin Barbi fürdőruhás képétől

Palvin Barbi Görögországban nyaral, ahonnan egy gyönyörű és hihetetlenül szexi fürdőruhás fotóval jelentkezett be.

Már a barátai is rettegnek Harry hercegtől

Harry herceg memoárt ír, ami nemcsak a királyi családnál, de a régi barátainál is aggodalomra ad okot: az iskola- és katonatársai is félnek attól, mi kerülhet bele a könyvbe.

3 csillagjegy, aki a legügyesebben helyezkedik

Nem véletlenül olyan ügyesek és sikeresek, ha karrierről van szó, a következő csillagjegyek ugyanis egyenesen zseniálisak, ha helyezkedésről és kapcsolatépítésről van szó.

Nyílt levél az exemhez, aki túl gyáva volt szakítani

Az igazság elviseléséhez bátorság kell, de egy szakításhoz talán ennél is több. Történetünk hőséből viszont ez teljességgel hiányzott – neki szól ez a nyílt levél.

Összegyűjtöttük a legjobb vasárnap esti filmeket

Ne agyald túl ezt az estét, ideje rápihenned a hétfőre, hiszen bizonyára sok dolgod lesz ezúttal is! Dőlj hátra, kapcsold be a tévét és válassz egyet az alábbi filmek közül!

Végre kiderült, Amerika Kapitány szűz-e vagy sem

Végre megválaszolták az MCU egyik legégetőbb kérdését. Na jó, Amerika Kapitány szüzessége nyilvánvalóan nem az, és mégis mindenki tudni akarja rá a választ.

5 fantasztikus film, ha szombat este kikapcsolódnál egy kicsit

Nincs kedved kimozdulni otthonról, mert éppen elég pörgős volt ez a hét? Nyugi, ne agyald túl, csak válassz egy filmet az alábbi listából és vedd a kezedbe a távirányítót!

Ők a legarrogánsabb csillagjegyek az összes közül

Szeretnéd tudni, ki az, akiben annyira túlteng az önbizalom, hogy az sokszor már arroganciában nyilvánul meg? Akkor csekkold le cikkünkben!

Miért annyira vonzóak a rosszfiúk, még ha az eszed mást is súg?

Gyerekkorodban ugyan megtanultad, hogy a jó mindig győz, a rosszak viszont cserébe dögösek és izgalmasak – tudtad meg később a filmekből. De mi van, ha nem Hollywoodból, hanem sokkal mélyebb szintekről érkezik a rosszfiúk iránti vonzalmunk?

Fröccs-kisokos – Segítünk, mit jelentenek a különböző kifejezések

Imádod a fröccsöt, de sosem tudod az elenevezésekből, hogy milyen arányokat rejtenek? Nyugi, most ebben is segítünk!