Számolj le a halogatással örökre!

Ha egyszer is hagytad már az utolsó előtti pillanatra egy házi feladat vagy határidős munka elkészítését, akkor neked is simán megy a halogatás. Hosszútávon viszont nem tesz jót neked: mutatjuk, hogy győzd le.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Számolj le a halogatással örökre!

Ha van valami, amit mesteri szintre lehet fejleszteni, az a halogatás. Van egy határidős projekted? Itt a tökéletes alkalom tájékozódni a hírekről, pörgetni egy kicsit a TikTokot és megnézni a barátaid Insta sztorijait. Beadandót kéne írnod, de még csak annyit csináltál, hogy megnyitottad a Wordöt? Ideje kitakarítani a szobád! Az időre elvégzendő feladatok csak úgy tornyosulnak, miközben te valami totál mással foglalod le magad – ettől bestresszelsz, de mégsem tudod rávenni magad, hogy nekiállj a dolgodnak, így inkább szorongva nézel még egy részt a netflixes sorozatodból vagy rendezed ábécésorrendbe a fűszereidet a konyhában. Ismerős a szitu? Akkor te is bizonyára feketeöves halogató vagy!

Nem mindegy, hogyan halogatsz

A halogatás bármennyire is univerzálisnak tűnik – hiszen a lényege az, hogy az utolsó pillanatig húzod egy feladat elvégzését –, mégsem az. Ugyanis nem mindegy, hogyan töltöd ki az „ellógott” idődet, ahogy az sem, hogy pontosan mi okozza épp a halogatást. A stresszelve netflixező és a megtervezett nagytakarító között az a különbség, hogy míg előbbit szinte megfojtja a közelgő határidő, addig a másik (ha talán tudat alatt is, de) szándékosan odázza el a munkát, mert egyszerűen jobban teljesít a nyomás alatt. Őket nevezzük aktív, a szorongó társaikat pedig passzív halogatónak. Bár a háttérben más-más okok húzódnak meg, mindegy melyik típusba tartozol, az szinte biztos, hogy nem azért halogatsz, mert olyan lusta lennél.

Passzív para

A Szegedi Tudományegyetem tanulmánya Angela Hsin Chun Chu és Jin Nam Choi kutatását idézi a témában, akik megállapították, hogy „a passzív halogatás esetében a jelenség hátterében a feladattal kapcsolatos negatív érzések dominálnak”. Azaz: lehet, hogy maga a teendő nem túl vonzó (mint egy unalmas táblázat összerakása), de sok esetben ennél jóval mélyebbre kell ásni, ott pedig szorongás, bizonytalanság, alacsony önértékelés vagy önbizalomhiány vár ránk. Sőt, a passzív halogatók gyakran kifejezetten perfekcionisták. Ők azok, akik inkább bele sem kezdenek a dologba, nehogy rosszul sikerüljön – mert szerintük a nem tökéletes eredmény rosszabb, mint a semmi.

Halogatás

Fotó: Getty Images/Maria Bobrova

Aktív halasztás

Ha passzív halogató vagy, elképzelhető, hogy még akkor sem tudsz belevágni a tennivalóidba, ha már elhatároztad magad. Ehhez képest, ha az aktívok táborát erősíted, akkor neked nem a figyelmed terelődött el vagy a szorongás bénított meg, hanem direkt elhatároztad, hogy a deadline-hoz eső legközelebbi időpontban állsz neki az ügynek. És amint ez eljön, te tényleg leülsz és megcsinálod a melót. Ezért tehát „az aktív halogatás eredményes lehet, ha a személynek az időbeli késleltetéssel valóban sikerül a feladat-végzést optimális keretek közé áthelyezni” – állapították meg az SZTE kutatói.

Ne legyél Pató Pál!

A „ráérünk arra még” – hozzáállás sajnos akár aktív, akár passzív valójában egyáltalán nem tesz jót neked. Tehát hiába lett tip-top a ruhásszekrényed vagy derültél jobb kedvre egy vicces TikTok-videótól, és last minute leadtad a feladataidat is, attól még nem könyvelhetjük el sikerként a dolgot. Mert egyrészt az SZTE statisztikái szerint, amit halogató egyetemistákról készítettek, attól még, mert az időnyomás alatt dolgozók ugyan jobban teljesítenek, mint a passzívan halogatók, de nem olyan jól, mint azok, akikre a halogatás egyik formája sem jellemző. Tanulmányi teljesítményük lényegében a passzívan halogatók és a nem halogatók csoportjának értéke közé esik, tehát nem minden esetben egyértelműen hatékony stratégia.”

Másrészt pedig, amint az a New York Times cikkéből kiderül, a halogatás nemcsak a produktivitásodra nyomja rá a bélyegét, hanem „mérhetően romboló hatással van a mentális és fizikai egészségedre, és okozhat krónikus stresszt, általános szorongást, alacsony élet elégedettséget, depressziós tüneteket, krónikus betegségeket, de még magas vérnyomást és szív-és érrendszeri betegségeket is.” Sőt, a cikk szerint miután alapvetően bűntudatunk van a halogatás miatt, önostorozásba kezdünk, ezek a gondolatok pedig még több stresszt generálnak, ami csak tovább növeli a halogatás vonzerejét.

Halogatás

Fotó: Getty Images/ PM Images

Viszlát, ördögi kör

A kóros halogatás tehát az érzelmeinkről szól, nem a lustaságról vagy a rossz időbeosztásról. Ezért a New York Times azt ajánlja, hogy bocsáss meg magadnak, amikor elkerülöd egy tennivaló elintézését (a hivatkozott tanulmányuk szerint ugyanis minél kevesebbszer haragszol magadra a halogatásért, annál eredményesebb leszel legközelebb), ha pedig együttérzést gyakorolsz magaddal szemben, csökkentheted a stressz-szinted. Minket azonban az is érdekelt, milyen gyakorlati megközelítést alkalmazhatnánk abban, hogy többé ne legyünk kóros halogatók. Ezért megkérdeztünk egy pszichológus szakértőt, hogyan offolhatnánk egyszer és mindenkorra a halogatást. Botházy Beatrix pedig szerencsére ellátott minket egy rakás hasznos tippel:

  • Ha megszólalnak a halogató gondolatokat a fejedben, mondj nemet! Ne hallgass rájuk és csak azért is csináld meg mégis a dolgodat.
  • Oszd apró lépésekre a teendőidet, mert kisebb feladatoknak nagyobb kedvvel láthatsz neki.
  • Akadályozd meg, hogy bármi is elvonja a figyelmed: kapcsold ki a telefonod vagy mondjuk tölts le egy appot, ami letilt a social médiáról, amíg nem vagy kész.
  • Találd meg a motivációd! Határozd meg, hogy miért szeretnéd megcsinálni az adott feladatot. A válaszod pedig ne az legyen, mert „ezt kell” tenned, hanem keretezd át és mond azt, hogy „ezt szeretném/választom, mert…”. Így belülről motiválod magad, amely sokkal nagyobb erővel bír, mint a külső kényszer.
  • Tűzz ki magad elé egy jutalmat, amit megkaphatsz, ha elvégezted a dolgod, és ne a TikTokozás vagy az (ál)produktivitás pillanatnyi élvezete legyen az.
  • Írd le vagy beszéld meg valakivel a terveidet – ezzel erősítheted a szándékodat, és számon is kérhetnek téged mások.

Tedd rendbe magad mentálisan a Cosmóval:

Címkék: életmód halogatás halogatás ellen időbeosztás maximalizmus produktivitás pszichológia tippek

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Te Te Te

6 dolog, amit soha ne adj nászajándékba

6 dolog, amit soha ne adj nászajándékba

Személytelennek érzed, hogy pénzt adj a barátnődnek és az újdonsült férjének a házasságkötésük alkalmából? Vigyázz, mert hatalmas bakikat véthetsz a nászajándék kiválasztása közben. Például erről a listáról TILOS megvenned bármit is.

Te beszéled a kutyád szeretetnyelvét? Ha nem, most megtanulhatod!

7 éve vagyok kutyás, és nem csak az Instám, a szívem is csordultig van kutyákkal. De miközben Esterházy Miklós és Kovács Dóra Az új kutyád című könyvét olvastam, rájöttem, hogy hiába éreztem magam expertnek a témában, lehet ezt sokkal jobban is csinálni. Hogy hogyan, arról a könyv szerzőpárosát faggattam ki az Ezt BOOKold cikksorozat első állomásaként.

Donald Trump betiltotta volna, 732 millió ember viszont megőrül érte – Mi a TikTok titka? 

Az elmúlt három évben a fél világ ráfügött, a TikTok mégis sokak számára egy rejtélyes app maradt. Miért olyan addiktív, mi vele a probléma és mi is maga a TikTok? Ezt próbáltuk most megfejteni.

Az optimizmus tanulható, és azt is megmutatjuk, hogyan kezdj hozzá

Optimistának senki nem születik, bár az tény, hogy egyeseknek könnyebben megy a pozitív gondolkodás, mint másoknak. Ha viszont azok közé tartozol, akik hadilábon állnak vele, akkor most nagyon figyelj, megtanítunk az optimizmusra!

3 csillagjegy, akit a veszély és a kalandok éltetnek

Vannak, akik mindent ezerszer átgondolnak és folyamatosan a kockázatok elkerülése lebeg a szemük előtt. Nos, ha megtalálod magad ezen a listán, akkor te egyáltalán nem tartozol a biztonsági-játékosok közé!

Ez a 4 csillagjegy egyáltalán nem bírja az egyedüllétet

Tele a naptárad programokkal és amint megebédeltél az egyik barátnőddel, már rohansz is kávézni egy másikkal? Akkor ne lepődj meg, ha szerepelsz a listánkon!

Rájöttél? Így kötötték össze a Fekete Özvegyet és Bosszúállók: Végtelen háborút

Bár a koronavírus-járvány miatt el kellett halasztani a Fekete Özvegy bemutatóját, de végre debütálhatott a mozikban Natasha Romanoff önálló filmje. És mivel Marvelről van szó, biztosan nem lep meg, ha azt mondjuk, ebben is lelepleztek egy hatalmas easter egget.

Unatkozni jó és kell is, de nem mindegy, hogy csinálod

Unatkozni mindenki tud, gondolhatnád, de spoiler: nem így van. Az unatkozás művészet, és ha mesteri szintre fejleszted, egy csomó dolgot nyerhetsz általa.

Végre kiderült, mikor jön a Lucifer 6. évada

Premierdátumot kapott az egyik kedvenc netflixes sorozatod, a Lucifer fináléja!

A lélegzeted is eláll Palvin Barbi fürdőruhás képétől

Palvin Barbi Görögországban nyaral, ahonnan egy gyönyörű és hihetetlenül szexi fürdőruhás fotóval jelentkezett be.

Már a barátai is rettegnek Harry hercegtől

Harry herceg memoárt ír, ami nemcsak a királyi családnál, de a régi barátainál is aggodalomra ad okot: az iskola- és katonatársai is félnek attól, mi kerülhet bele a könyvbe.

3 csillagjegy, aki a legügyesebben helyezkedik

Nem véletlenül olyan ügyesek és sikeresek, ha karrierről van szó, a következő csillagjegyek ugyanis egyenesen zseniálisak, ha helyezkedésről és kapcsolatépítésről van szó.

Nyílt levél az exemhez, aki túl gyáva volt szakítani

Az igazság elviseléséhez bátorság kell, de egy szakításhoz talán ennél is több. Történetünk hőséből viszont ez teljességgel hiányzott – neki szól ez a nyílt levél.