Az optimizmus tanulható, és azt is megmutatjuk, hogyan kezdj hozzá

Optimistának senki nem születik, bár az tény, hogy egyeseknek könnyebben megy a pozitív gondolkodás, mint másoknak. Ha viszont azok közé tartozol, akik hadilábon állnak vele, akkor most nagyon figyelj, megtanítunk az optimizmusra!

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

Az optimizmus tanulható, és azt is megmutatjuk, hogyan kezdj hozzá

Sokszor kérdezték már, hogy mi a titkom. Hogyan lehet az, hogy én mindig csak a jót látom, hogy a legrosszabb helyzethez is képes vagyok mérhetetlenül optimistán állni? Őszintén? Fogalmam sincs. Ha találgatnom kéne, azt mondanám, hogy otthonról hozom ezt a példát, ugyanis családilag az a mottónk „MEGOLDJUK”. De önmagában szerintem ez még nem indokolja a beállítottságomat, mert spoiler: az is mindig megoldja valahogy, akinek a pohara félig üres. A másik lehetőség, és szerintem nagyobb részt ennek köszönhetem a dolgot, hogy képes vagyok fejlődni, levonni a következtetéseket és meglátni azt a szikrányi fényt az alagút végén, de nem tudom, ez a belső késztetés honnan jön. Nyilván nem úgy kell elképzelni, hogy akkor én mindig habcsók felhőkön járok és kismadarakkal énekelek, mint egy Disney-hercegnő, de tény, hogy törekszem arra, hogy a dolgok jó oldalát nézzem a legnehezebb pillanatokban is.

A jó hír az, hogy ez egy tanulható dolog, Martin Seligman volt az első, aki nem is olyan régen, a kétezres évek elején megalapította a jól-lét tudományát a pozitív pszichológián belül. A férfi azt vizsgálta, hogyan befolyásolja az életminőséget az, hogy derűlátóan vagy szkeptikusan közelítesz meg egy problémát. Seligman sportolókon végzett kísérleteket annak érdekében, hogy pontos képet kapjon a témáról és többek között azt fedezte fel, hogy azok az élsportolók, akik egy kudarc után optimistán néztek a jövőbe, sokkal eredményesebbek voltak, mint azok, akik képtelenek voltak feldolgozni a vereséget. Innen már csak egy ugrás volt, hogy hivatalosan állást foglaljon a tény mellett, miszerint az optimizmus tanulható dolog, mind a realisták, mind a pesszimisták számára. Úgy gondolta, illetve most is így gondolja, hiszen ő ennek a tudományágnak az egyik legjelesebb képviselője, hogy a pozitív gondolatok cselekvésre ösztönöznek. Aki nem merül el az önsajnálatban, az tenni fog azért, hogy jobb legyen neki, és a pszichológus azt is megállapította, hogy ez szervezeti szinten is jobb életminőséget biztosít.

Létr a felhők felett

Fotó: Getty Images/Francesco Carta fotografo

  • Tanulmányok bizonyítják, hogy az optimista emberek tovább élnek. Ez azzal magyarázható, hogy többet tudnak az egészségmegőrzésről és többet is tesznek azért, hogy odafigyeljenek magukra, írja a Psychology Today és a Proceedings of the National Academy of Sciences folyóirat is. Utóbbi szerint akár 85, vagy annál idősebb kort is lazán megélheted, ha pozitívan gondolkodsz.
  • Az optimista emberek ritkábban dohányoznak, és csak mérsékelten fogyasztanak alkoholt. Jellemzően odafigyelnek az alvásuk minőségére, és cselekedeteikben is hozzájárulnak a jobb egészségügyi eredményekhez. Ezzel pedig körforgást hoznak létre: boldogok, mert egészségesek, és egészségesek, mert boldogok. Érdemes róluk példát venni!
  • Az életkedv az energiaszintet is megdobja. Ha bizonyossággal tekintesz a jövőbe, sokkal motiváltabb leszel a mindennapokban, még a legapróbb cselekedetekben is. Jól hangzik, igaz?
  • Jobbá válik a megítélésed, sokkal szimpatikusabb leszel másoknak, ezáltal sokkal gyorsabb és mélyebb kapcsolatokat tudsz kialakítani.
  • Nem utolsó sorban pedig kevésbé leszel hajlamos a szorongásra és depresszióra, ha tudod, hogy minden helyzetből van kiút.

Ne ess az elnyomás csapdájába

Az optimizmus felé vezető úton sokan beleesnek abba a hibába, hogy egész egyszerűen megpróbálják elnyomni a negatív érzelmeket, ami nagyon nem jó. A stressz és a szorongás – bármennyire is kellemetlen velejárói az életnek – sok esetben növekedésre, a komfortzóna kitágítására sarkallnak. Rámutatnak, hogy valami nincs rendben, és visszavezetik az aggodalom okát a gyökerekig, hogy jobb megoldást tudj felmutatni végül. Ne a probléma elnyomásán dolgozz, mert azzal csak elodázol egy kellemetlen szituációt. A megoldásra fókuszálj, azt is mondjuk, hogyan.

1. lecke: Hidd el, hogy képes vagy rá

Talán ez a legnehezebb rész, az ősbizalmat kialakítani magaddal szemben. Elhinni, hogy befolyásod van a saját képességeid felett, hogy a problémát így vagy úgy, de képes vagy megoldani. Kérdezd meg magadtól: mi az, amit másképp tehetnék azért, hogy javítsak a helyzeten? A kulcs, hogy a problémaközpontú gondolkodást megoldásközpontúra váltsd át.

2. lecke: Végezd el a házi feladatot

Ha már sikerült a megoldást felfedezned, akkor cselelekdj! Bár az optimisták jellemzően szeretnek álmodozni, az különbözteti meg őket mindenki mástól, hogy az álmaikat tettekre váltják. Nem mástól várják a csodát, hanem maguk küzdenek meg érte.

Hogyan legyél optimista?

Fotó: Nick Onken

3. lecke: Arra koncentrálj, amit irányítani tudsz

Az elmúlt év valószínűleg bőségesen megtanított arra, hogy sok olyan esemény van a világban, amit nem tudsz irányítani. De az már csak rajtad múlik, hogyan változtatod meg a viszonyodat ehhez a helyzethez. Például, lehet keseregni, amiért nem tudsz külföldre utazni a fennálló fertőzésveszély miatt, de gondolhatsz arra is, hogy itthon szintén bőven akad olyan partszakasz vagy történelmi érdekesség, amit érdemes csekkolni. Kis lépésekkel haladj, mert ha túl nagyok az elvárásaid, visszakerülsz az elejére, akárcsak egy rossz dobással a társasjátékokban.

4. lecke: Legyen ez az új szokásod

Amikor belekerülsz egy helyzetbe, akkor tudatosan keresd meg, mi a jó benne, és hogyan tudnád a saját előnyödre fordítani azt. Ha ezt minden nap legalább egyszer megteszed, egy idő után berögzült szokássá válik és a negatív gondolkodás már csak múló emlék lesz.

5. lecke: Legyél hálás azért, amid van

Ha kell, akkor vezess hálanaplót, ez hosszútávon sokat segíthet a jellemfejlődésedben, és visszaadhatja az önbizalmadat. De persze az is bőven elég, ha csak magadban ismered el a teljesítményedet. Például oké, hogy egy feladattal nagyon megszenvedsz a melóban. Ahelyett, hogy azt néznéd, mennyire fárasztó nap volt, tekints rá úgy, mint a saját teljesítményed kimaxolására, és ismerd el önmagad sikerét – sokkal jobb érzés lesz.

Forrás: Psychology Today, Very Well Mind, Positive Psycholopedia

Boldogabb életre vágysz? Nem lehetetlen!

Címkék: élettani hatás félig tele pohár optimizmus pozitív gondolkodás pszichológia tanulható optimizmus

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Te Te Te

5 szempont, amit mindenképpen vegyél figyelembe, amikor felújítod az otthonod

5 szempont, amit mindenképpen vegyél figyelembe, amikor felújítod az otthonod

Szeretnéd otthonod környezettudatossá varázsolni úgy, hogy lehetőleg nem kell hozzá bankot robbantanod? Ha fogalmad sincs, hogyan is fogj hozzá, van néhány tippünk!

5 kihagyhatatlan film vasárnap estére

Sajnos már nincs sok ebből a hétvégéből, ezért azt ajánljuk használd ki, pihenj rá a hétfőre egy szuper filmmel!

Te melyik személyiségtípusba tartozol, ha konfrontációról van szó? Most végre kiderül!

A ritka kivételeket leszámítva a legtöbben nem szeretnek olyan helyzetbe kerülni, ahol a konfrontáció bármilyen formája is felmerül. Pedig sokat tanulhatsz belőle, sőt, ez a skill tökéletesen fejleszthető, szóval ne parázz tőle.

Attól, hogy nincs kedved semmihez, még nem biztos, hogy kiégtél – Így szerezd vissza az elvesztett motivációdat

Nyugi, mindenkivel megesik, hogy kicsit kicsúszik a lába alól a talaj, és nem tudja, mihez kezdjen az életével, de az a szuper hírünk van, hogy ez nem végleges állapot, csak meg kell találni azt a bizonyos hajtóerőt.

Ők voltak a TikTok és az Insta legnagyobb reménységei, mégis tragédiával végződött a sztorijuk

Közülük kerülhetett volna ki a következő Charli D'Amelio, akit több száz millióan követnek a TikTokon, ám a történetük tragikusan korán véget ért.

Filmek, amik tökéletes lezárásai lesznek a hétnek

Húzós a szeptember és szeretnél egy kicsit megpihenni? Akkor kuckózz be a kanapéra és válassz egy jó filmet estére!

Ezekről a dalokról azt gondoltad, hogy eredetiek, pedig nagyon nem

Megállás nélkül hallgattad őket, kívülről tudod a dallamukat és a szövegüket, amik sajnos nem is a szám előadójának fejéből pattant ki eredetileg.

22 trükk, hogy lecsökkentsd az ökológiai lábnyomodat

Ideje szembenézni a ténnyel, hogy a Földnek szüksége van minden segítségre ahhoz, hogy ismét régi fényében ragyogjon. A jó hír, hogy te is tehetsz érte, és még csak különösebben meg sem kell erőltetned magad hozzá.

A siker titka tényleg a korán kelésben rejlik?

Biztosan te is hallottad már, hogy a sikeres emberek korán kelnek. Kíváncsiak voltunk, hogy ez a két dolog tényleg összefügg-e, ezért egy picit utána jártunk az urban legendnek.

Újra esélyt kapsz, hogy megnyerd A nagy pénzrablás rajongói ajándékcsomagot!

Money Heist-rajongók, figyelem! Felrázzuk a hétfőt egy szuper, 24 órás nyereményjátékkal, és egy menő rajongói ajándékcsomaggal.

12 mesés ajtódísz, ha máris őszi hangulatot varázsolnál otthon

Ha téged már magával ragadott az őszi feeling, akkor ideje, hogy a kecódat is az évszaknak megfelelően öltöztesd fel!

10 fontos lecke az életről Karl Lagerfeldtől, amit utólag is köszönünk

Ma lenne 88 éves Karl Lagerfeld, akinek határozott, és gyakran nem túl szimpatikus véleménye volt a világról, divatról és a menőségről. Van viszont néhány dolog, amit zseniálisan látott – na ezeket éri meg eltanulnod tőle.

Ezt jelentik a leggyakoribb szexuális álmok

Hónapok óta eszedbe sem jutott az exed, most mégis vele szeretkeztél álmodban? Esetleg arra riadtál reggel, hogy éjszaka gondolatban megcsaltad a pasid? Az agyad ilyenkor bizony üzenni szeretne neked!