A siker titka tényleg a korán kelésben rejlik?

Biztosan te is hallottad már, hogy a sikeres emberek korán kelnek. Kíváncsiak voltunk, hogy ez a két dolog tényleg összefügg-e, ezért egy picit utána jártunk az urban legendnek.

Central Médiacsoport Zrt.
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

A siker titka tényleg a korán kelésben rejlik?

Ha felütöd a netet és rákeresel a sikeres emberek szokásaira, a legkülönbözőbb válaszokat fogod kapni. Egyesek megrögzötten ragaszkodnak bizarr szokásokhoz, például, hogy csak észak felé fordulva tudnak dolgozni, mert szerintük ez hoz szerencsét, mások a kitartást emlegetik, mint a vagyonuk zálogát, de olyan is akad, aki csak egy zúzós edzés után képes a munkára koncentrálni. Egyetlen közös azonban mindegyikük beszámolójában akad, mégpedig, hogy viszonylag korán munkába állnak. 

Barack Obama az elnöksége alatt napi 6 órát aludt csak, de Donald Trump még ezt is felülmúlta 3-4 órás pihenéssel, hogy minél korábban nekikezdhessen a napnak. Martha Stewart sem az az ágyban kuckózós típus, napi 4 óra alvással vígan elvan, akárcsak a Yahoo CEO-ja, Marissa Mayer, aki szintén ennyivel megelégszik és már korán kiveti az ágy. Steve Jobs gyakran emlegette, hogy reggel 6-kor felkelt, és 6:15-kor nekilátott a munkának – a probléma csak az volt, hogy a többi alkalmazottól is elvárta ezt. A lista egészen hosszú, a világ vezető figurái a korán kelésnek kizárólag az előnyeit hangsúlyozzák, ennek köszönhető, hogy igazi kultusz alakult ki a hajnali ébredés mellett, és sokan ebben látják a siker titkát. De vajon tényleg igaz?

Lány ébredés

Fotó: Getty Images/g-stockstudio

Korán kelés = egészségesebb élet? 

Fontos különbséget tenni a korán kelés és a kevés alvás között. Míg az előbbi akár 7-9 óra pihenést is jelenthet – ha időben lefekszel – az utóbbi ennél kevesebb óraszámra utal, aminek egy csomó negatív hatása lehet a szervezetre nézve. Bár az alvásszükségletünk kortól, nemtől és élethelyzettől függően változhat, egy felnőtt embernek valahol a megadott intervallum közötti mennyiségű, minőségi alvásra van szüksége, ezért, ha úgy döntesz, szeretnél beállni a sorba, és korai órára állítani a telód ébresztőjét, akkor érdemes az esti rutinodat is átvariálnod. A korán kelés önmagában nem biztosít egészséges életet, de vannak olyan előnyei, amiket már Benjamin Franklin is megfogalmazott: „Korán fekvés és korán kelés – egészség, gazdagság, bölcsesség. 

  • Kutatások bizonyítják, hogy a pacsirták sokkal kitartóbbak, fegyelmezettebbek és lelkiismeretesebbek, mint éjjeli bagoly társaik, ezek pedig olyan tulajdonságok, amikkel a jó vezetők rendelkeznek.  
  • Nem halogatják a feladatokat, sokkal proaktívabban állnak a naphoz, és hamarabb is végeznek a teendőikkel, mert a reggeli, csendes órákban könnyebben tudnak koncentrálni. 
  • Mivel a reggel számukra nem kapkodással, hanem komótos ébredéssel és lassú készülődéssel telik, sokkal kiegyensúlyozottabbak. Dr. Joerg Huber rámutatott, hogy a korán kelők általában egészségesebbek és boldogabbak, sőt a testtömeg-indexük is alacsonyabb, mert a reggeli órákban sokkal inkább a saját szükségleteikre hangolódnak. 
  • Kevesebbet stresszelnek és szoronganak, jobban viselik a fizikai megterhelést, így a mentális egészségük is lényegesen jobb, ami hosszútávon is csökkenti egy csomó betegség kialakulását. 

Valószínűleg ezeknek köszönhető, hogy a reggeli ébredés és a siker az évek során szorosan összekapcsolódott, hiszen kétségtelenül egy csomót tudsz belőle profitálni. Ugyanakkor Rachel Salas az amerikai Johns Hopkins Egyetem ideggyógyász docense rámutatott arra, hogy a korai kelés kontraproduktív is lehet azok számára, akik alapból nehezen birkóznak meg a hajnali ébredéssel, főleg akkor, ha az alvás rovására próbálnak meg korán kelni. „Az alvás feláldozása és az alváshiányos állapot negatívan hat a hangulatra, a koncentrációra, emellett potenciális súlygyarapodást, szorongást, a szívbetegségek fokozott kockázatát és magasabb vérnyomást okoz.” A kutató azt is hozzátette, hogy nem lehetetlen áttérni erre az életmódra, de csak akkor, ha következetesen csinálod, és nem csak akkor, amikor ahhoz van kedved, mert az felborítja a szervezet egyensúlyát. 

Lány ébredés

Fotó: Getty Images/g-stockstudio

50/30/10/10-es szabály 

Jason Gutierez mérnök és újságíró soha nem erősítette a korán kelők táborát. Viszont elhatározta, hogy változtat ezen, hogy több ideje jusson az írásra a hétköznapi munkája mellett, és megalkotta az 50/30/10/10 szabályát, ami korántsem annyira bonyolult, mint elsőre hiszed. A dolog lényege, hogy az elhatározás, a felkészülés és a megvalósítás arányát okosan oszd be, és számolj a szerencse faktorral is, mert ezen is sok múlik. 

1. lépés: elhatározás  (50%)

50%-ban ezen múlik a korán kelés. Ha az elhatározásod elég erős, akkor sokkal könnyebb felébredni a teló csörgésére, és nem fogod a harmadik szundi lenyomása után végleg kilőni az ébresztést. Gutierez szerint meg kell találni azt az EGY indokot, ami segíthet ebben, de amíg ezt nem nyomatékosítod magadban, addig nem fog sikerülni. Például szeretnél lefogyni, és igenis felkelsz azért, hogy még munka előtt elugorj az uszodába vagy lemenj futni. Ha tényleg szeretnél a plusz kilókból leadni, ez kellő motiváció lesz ahhoz, hogy kimássz az ágyból. 

2. lépés: felkészülés (30%)

Itt jön képbe megint, hogy mennyire fontos a minőségi alvás, az ébredés ugyanis nagyban függ a lefekvéstől. Ha az elalvás körülményei nem ideálisak – például a munkán kattogsz és még leveleket írsz a kollégáknak az ágyból – nem lesz pihentető az alvás. Az sem segít, ha csak céltalanul nyomogatod a telódat, mert a képernyők kék fénye gátolja a melatonin, azaz az alvási hormon termelődését. Lefekvés előtt legalább egy fél órával tegyél félre minden eszközt, és inkább olvass vagy meditálj egyet, sőt, Gutierez azt javasolja, hogy gondold át a következő napot. Azzal, hogy felkészülsz, máris helyzeti előnyből indulsz másnap. 

3. lépés: megvalósítás (10%)

Amikor a telefon ébreszt, azonnal ülj fel az ágyban. Nem kell feltétlenül kibújni, sőt, kifejezetten ajánlott néhány percet még nyújtózkodással és kisebb mozgással tölteni, hogy a szervezet felébredjen. Ezután jutalmazd magad valamivel: kávéval, teával, meditációval, halk zenével, aromaterápiával, bármi olyannal, ami feltölt. A lényeg, hogy a szundi gombot örökre felejtsd el! Ha kell, tedd a telódat olyan messzire, hogy mindenképpen fel kelljen kelned érte a kikapcsoláshoz, ez főleg a kezdetekkor, amikor még nem vagy kellően rutinos, sokat segíthet. 

4. lépés: szerencse (10%)

Ez az a 10%, amivel nem lehet előre számolni, ezért is annyira fontos, hogy az előző 90%-ban biztos legyél. Mi történhet ebben a szakaszban? Például fél 4-kor felkelt a macska, és követeli a játékot. Vagy a hólyagod ébreszt fel, és annyira éber leszel, hogy órákon át csak forgolódsz. Ha felkészült vagy, egy-egy ilyen szerencsétlen nap sem jelenthet gondot, akkor sem, ha az óracsörgéskor hatványozottan azt érzed, hogy a legjobb lenne kitolni az ébredés idejét. De még ha meg is fordul a fejedben, jusson eszedbe, hogy mennyi előnye van a korai ébredésnek és ne engedj a puha, meleg takaró csábításának. 

Forrás: entrepreneur.com, bbc.com, betterhumans.pub

Az ősz tökéletes alkalom, ha életmódváltásra készülsz:

Címkék: alvás életmód korán kelés motiváció siker

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több Te Te Te

Te melyik személyiségtípusba tartozol, ha konfrontációról van szó? Most végre kiderül!

Te melyik személyiségtípusba tartozol, ha konfrontációról van szó? Most végre kiderül!

A ritka kivételeket leszámítva a legtöbben nem szeretnek olyan helyzetbe kerülni, ahol a konfrontáció bármilyen formája is felmerül. Pedig sokat tanulhatsz belőle, sőt, ez a skill tökéletesen fejleszthető, szóval ne parázz tőle.

Attól, hogy nincs kedved semmihez, még nem biztos, hogy kiégtél – Így szerezd vissza az elvesztett motivációdat

Nyugi, mindenkivel megesik, hogy kicsit kicsúszik a lába alól a talaj, és nem tudja, mihez kezdjen az életével, de az a szuper hírünk van, hogy ez nem végleges állapot, csak meg kell találni azt a bizonyos hajtóerőt.

Ők voltak a TikTok és az Insta legnagyobb reménységei, mégis tragédiával végződött a sztorijuk

Közülük kerülhetett volna ki a következő Charli D'Amelio, akit több száz millióan követnek a TikTokon, ám a történetük tragikusan korán véget ért.

Filmek, amik tökéletes lezárásai lesznek a hétnek

Húzós a szeptember és szeretnél egy kicsit megpihenni? Akkor kuckózz be a kanapéra és válassz egy jó filmet estére!

Ezekről a dalokról azt gondoltad, hogy eredetiek, pedig nagyon nem

Megállás nélkül hallgattad őket, kívülről tudod a dallamukat és a szövegüket, amik sajnos nem is a szám előadójának fejéből pattant ki eredetileg.

22 trükk, hogy lecsökkentsd az ökológiai lábnyomodat

Ideje szembenézni a ténnyel, hogy a Földnek szüksége van minden segítségre ahhoz, hogy ismét régi fényében ragyogjon. A jó hír, hogy te is tehetsz érte, és még csak különösebben meg sem kell erőltetned magad hozzá.

Újra esélyt kapsz, hogy megnyerd A nagy pénzrablás rajongói ajándékcsomagot!

Money Heist-rajongók, figyelem! Felrázzuk a hétfőt egy szuper, 24 órás nyereményjátékkal, és egy menő rajongói ajándékcsomaggal.

12 mesés ajtódísz, ha máris őszi hangulatot varázsolnál otthon

Ha téged már magával ragadott az őszi feeling, akkor ideje, hogy a kecódat is az évszaknak megfelelően öltöztesd fel!

10 fontos lecke az életről Karl Lagerfeldtől, amit utólag is köszönünk

Ma lenne 88 éves Karl Lagerfeld, akinek határozott, és gyakran nem túl szimpatikus véleménye volt a világról, divatról és a menőségről. Van viszont néhány dolog, amit zseniálisan látott – na ezeket éri meg eltanulnod tőle.

Ezt jelentik a leggyakoribb szexuális álmok

Hónapok óta eszedbe sem jutott az exed, most mégis vele szeretkeztél álmodban? Esetleg arra riadtál reggel, hogy éjszaka gondolatban megcsaltad a pasid? Az agyad ilyenkor bizony üzenni szeretne neked!

Ha összeesküdött ellened a világ, nyomd meg a pyt-gombot, a dánok titkos stresszoldó fegyverét

Dánia a világ legboldogabb országa, aminek többek között az is az oka, hogy a dánok nem aggódnak feleslegesen, a mindennapos problémákat egyszerűen a helyükön kezelik. Ha neked ez nehezen megy, akkor ismerd meg a személyre szabott stresszoldó technikájukat, a pyt-et!

Meglepő, mivel töltötte a nyarat Katalin hercegné és Vilmos herceg

A pár kissé eltűnt a nyáron, állítólag nagy dobásra készülnek, de azért közben még erre is jutott idejük.

Brad Pitt semmibe vette Angelina Jolie kérését

A színésznő egy nagyon fontos dologra kérte Brad Pittet, de ő figyelemre sem méltatta a kérést.