Így lépj ki a komfortzónádból, ha félsz a nagy változásoktól

Normális dolog, hogy félsz az ismeretlentől és a változásoktól, ha nem így lenne, az sokkal furcsább lenne. De azért vagyunk, hogy segítsünk és rávezessünk az útra, hogyan tudod legyőzni magadban ezt a parát.

A komfortzónából kilépni kicsit olyan, mint a puha, meleg takarót lerúgni egy téli reggelen. Nem esik jól, sőt kifejezetten borzongató érzés, de muszáj ledobni magadról és nekikezdeni a napnak. A komfortzóna egy kényelmes burok, egy hangulatos kis szentély, ami nyilvánvalóan sokkal hívogatóbb, mint a nagy ismeretlen, tele kérdőjelekkel. Ugyanakkor az újdonság felfedezése része a fejlődésnek, ezen keresztül sokkal pontosabb képet kaphatsz magadról és a világban betöltött helyedről is. Nyugi, nem lesz azért ennyire magasröptű a kis elmélkedésünk, de szeretnénk segíteni abban, hogy félelem nélkül tudd feszegetni a határaidat, hiszen, ha most itt vagy, az azt jelenti, hogy neked is gondot okoz kilépni ebből a kényelmes közegből, viszont szeretnél tenni azért, hogy ez ne így legyen. 

Mondd, mitől félsz? 

A változás, az új iránti érdeklődés igénye alapvetően ott van minden emberben, csak elő kell tudnunk bányászni” – kezdi Dr. Makai Gábor klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, aki szerint nagyon fontos, hogy meg merd fogalmazni, mi az, amitől félsz. Ez az elemző-értékelő attitűd segít abban, hogy reálisabban lásd a saját helyzetedet és ne a félelmed által torzított képet hidd valóságosnak. Nézzük meg egy példán keresztül: nem mersz felszólalni a meetingen, mert attól félsz – és itt jön a lényeg – hogy rosszat mondasz. Miért is tartasz ettől? Az értekezletek pont, hogy a közös brainstormingról szólnak, ez nem egy kvízkérdés, amire, ha rosszul válaszolsz, kiesel, vagy egy társasjáték, ahol kimaradsz egy körből. Eleve nincsenek rossz válaszok! Az irreális félelem azt mondatja veled, hogy inkább maradj csendben, pedig ki tudja, lehet, hogy korszakalkotó ötlettel állnál elő – ezt viszont soha nem tudhatod meg, ha a meetingeket a laptopod mögé bújva töltöd.  

Nyilván nem lehet minden helyzetet ennyire élesen kiértékelni, de a szakértő szerint, ha egyáltalán felmerül benned, hogy érdemes-e kilépned a komfortzónádból, akkor a válasz: naná, egészen biztosan! 

Hogyan lépj ki a komfortzónából?

Fotó: Ben Ritter

Apránként emeld a tétet  

Dr. Makai Gábor hangsúlyozza, hogy kis lépésekkel lehet a legkönnyebben az elkerülést legyőzni, ami azt jelenti, hogy nem kell rögtön fejest ugranod az ismeretlenbe. Ez a biztonságérzetet erősíti, nem veszíted el teljesen a kontroll érzését, de ezzel együtt meghaladod önmagadat. Bekapcsol majd a vészjelződ? Igen, de a szakértőnek erre is van tippje. 

Fogadd el, hogy veszélyben érzed magad. Lényeges, hogy tudd, nem nyílik meg alattad a föld  és nem süllyedsz el szégyenedben: a pozitív tapasztalás, a félelem leküzdése hosszú távon sikerhez vezet, csak tudatosítani kell, hogy ne rövid távon gondolkodj, mert akkor valóban passzívan elkerülöd a vélt veszélyes helyzetet.  

A szakember szerint könnyű beleesni a hibába, hogy önmagadat becsapva azt mondod, nem is olyan fontos az a bizonyos dolog, mert veszélyesnek és riasztónak ítéled meg, ugyanakkor a változtatás jó dolog is lehet.

Pszichológiai értelemben fontos és kell a komfortzóna megtartása, azonban rugalmasság nélkül egy olyan vélt, kellemes zónában találhatod magad, ami inkább egy börtön, ami megfoszt sok új lehetőségtől, élménytől.

Kapcsolj rá 

Hogy ne csak elméleti síkon mozogjunk, hoztunk néhány tipikus példát, amire megoldást is ajánlunk. Tisztázzuk, nem lehet mindenki életére ugyanazt a sablont ráhúzni, de vannak olyan kapaszkodók, amik segíthetnek abban, hogy ezeket a klasszikus helyzeteket megtanuld kezelni, vagy akár egy magasabb szinten már szeretni is. 

 

A PROBLÉMA: nehezen nyílsz meg idegen társaságban
A MEGOLDÁS: hívd magaddal egy barátnődet is

Tapasztalatból mondom, hogy idegenek előtt megnyílni az egyik legnagyobb kihívás, főleg azoknak, akik hozzám hasonlóan introvertált személyiségek. De ha lehetőség van rá, akkor érdemes egy olyan embert is magadra vinni a társaságba, akit ismersz, hogy legyen egy védőhálód. Minél több ilyen helyzetbe kényszeríted magad, annál jobban ki fogsz engedni. Nem kell rögtön órákat lehúznod, kezd rövidebb idővel, és amikor úgy érzed, már sok, akkor távozz. Kis sikerélményekből építkezz, az a titok! 

 

A PROBLÉMA: félsz a munkahelyi kudarctól
A MEGOLDÁS: kérj visszacsatolást

Teljesen normális, ha félsz attól, hogy a munkahelyeden nem úgy teljesítesz, ahogyan esetleg elvárják, vagy ahogy te megkövetelnéd magadtól, igaz, perfekcionisták? A munkahelyi kudarctól való félelmet csak úgy lehet legyőzni, ha saját magadnak is visszacsatolsz és a vezetődtől is kéred ugyanezt. Az ilyen kisebb kiértékelések arra jók, hogy megtudd, mik azok a gyengébb pontok, amik esetleg fejlesztésre szorulnak. Azáltal, hogy ezeken elkezdesz dolgozni, jobban bízol majd a saját képességeidben, és nem gyomorgörccsel mész be a melóba. 

Hogyan lépj ki a komfortzónából?

Fotó: Ben Ritter

 

A PROBLÉMA: nem mersz munkahelyet váltani 
A MEGOLDÁS: írj listát az elvárásaidról és arról, amit a jelenlegi helyeden már nem szeretsz 

Tényleg nagy döntés a biztos rosszat a bizonytalanra cserélni, de sokat segíthet, ha megfogalmazod, mi az, amit már nem szeretsz az aktuális munkahelyeden és mi az, amit elvárnál egy újban. Ha ezek megvannak, sokkal egyszerűbb lesz feltérképezni azokat a lehetőségeket, amik valóban érdekelnek, és egy-egy interjú során is tudatosabban tudsz majd a számodra fontos dolgokra rákérdezni. 

 

A PROBLÉMA: félsz attól, hogy kiállj a véleményed mellett
A MEGOLDÁS: asszertív kommunikáció 

Az asszertív kommunkáció egy tanulható párbeszédtechnika, ami megtanít, hogyan juttasd úgy érvényre a saját érzéseid, szükségleteid – például egy konfliktus során is akár -, hogy közben tekintettel legyél a másikra. Tegyük fel, hogy a főnök olyan visszajelzést ad, amiről tudod, hogy nem helytálló. Ahelyett, hogy felhúznád magad és támadásba lendülnél – ami még több félelmet generál – köszönd meg neki, hogy felhívta a figyelmedet a dologra, és esetleg csatolj neki vissza, hogy miért gondolod helyesnek a saját szempontodat. Ebben mindenféle agresszió nélkül tudsz kiállni önmagadért.  

 

A PROBLÉMA: tartasz az elköteleződéstől
A MEGOLDÁS: próbáld ki 

Tudod, hogy mi a jó az életben? Hogy semmi nem végleges. Amikor néhány éve Londonba költöztem, nagyon féltem attól, hogy mi vár rám ott, mi lesz, ha nem jön össze a dolog, mert annyira végleges döntésnek tekintettem, pedig nem kellett volna. Nem kell örökre beleragadni egy olyan szituációba, ami kényelmetlen, de ez csak rajtad múlik. Félsz az elköteleződéstől? Ha nem próbálod ki, milyen valakivel élni, akkor csak a mi lett volna, ha… marad. Vegyél egy nagy levegőt, vágj bele, és tapasztald meg. Enélkül sosem fog kiderülni, hogy jogos-e a félelmed! 

 

A PROBLÉMA: megijeszt az egyedüllét
A MEGOLDÁS: szervezz randikat önmagaddal 

Ha azok közé tartozol, akik nem szívesen indulnak el sehová egyedül, akkor változtass ezen! Ülj be például egyedül egy moziba: itt sötét van, senki nem fog megbámulni vagy megszólni, hogy mit csinálsz ott magadban. Vagy csüccsenj le egy kávézóban és amíg elkortyolgatod a kedvenc pumpkin spice lattédat, olvass néhány fejezetet az aktuális könyvélményedből! Ha pedig ezek már magától értetődőnek tűnnek, akkor szervezz randit önmagaddal – ehhez bőven találsz inspirációt Viszkok Fruzsi csatornáján. Egy ilyen énidős program segítségével rengeteget tanulhatsz magadról és kiterjesztheted a komfortzónádat is. 

Legyen ez a mantrád 

Dr. Makai Gábor még egy nagyon fontos dolgot emelt ki, ez pedig a megerősítés.

Fontos, hogy minden olyan helyzet után, amikor kilépsz a komfortzónásból, elevenítsd fel újra a helyzetet és erősítsd meg magadban, hogy igen, megcsináltad. Elemezd ki a helyzetet és keress egy újabb olyan eseményt, ahol ki tudod magad próbálni. Egy pár alkalom után már nem, hogy félni, de élvezni is fogod. Sok sikert hozzá!

Ha inspirációra, ihletre van szükséged:

Még több

Te Te Te