Lagom-kihívás: Készen állsz az ősz legboldogabb hetére?

Fújd ki a levegőt, lassíts le és olvass tovább: egy olyan kihívást hoztunk neked, aminek a végére kiegyensúlyozottabb és boldogabb leszel.

Lagom-kihívás: Készen állsz az ősz legboldogabb hetére?

Hogy legyen minden napod pont jó? Nagyon egyszerűen: csak a svédek lagom életérzését kell elsajátítanod hozzá, ez a harmonikus, tökéletesen kiegyensúlyozott hangulat záloga.

A „se nem kevés, se nem túl sok”-elvét követve elérheted a mindennapok boldogságát úgy, hogy közben sem fizikailag, sem lelkileg nem meríted le magad.

Lassítani és néhány lépést hátrálni a maximumra tekert életünkből viszont nem a legegyszerűbb feladat, főleg, amikor mindenhonnan azt hallod, hogy a lehető legtöbbet kell kihoznod magadból az élet minden területét. Csakhogy míg a teljesítőképességed határait feszegetve ezerrel pörögsz és gyakorlatilag már ott tartasz, hogy azért élsz, hogy dolgozhass, addig a svédek ezt teljesen másképp gondolják: ők azért dolgoznak, hogy élhessenek. Ezzel a felfogással pedig képesek kiélvezni az élet apró örömeit és mindenben meglátni a pont jót. De persze a lagom nemcsak a munka és a magánélet egyensúlyáról szól, hanem az hétköznapok bármelyik aspektusában hasznosítható, hogy ne a darálás, hanem a nyugalom töltse ki az életed. Ebben segítünk most mi: mától teljen a heted lagom-üzemmódban, a kihívás végére pedig megtanulsz kikapcsolni és soha többé nem akarsz majd visszatérni a lagom előtti időkhöz.

Készen állsz?

1. nap – Legyél hatékony!

Ne érts félre minket, a svédeknek távolról sem az a céljuk, hogy minél kevesebbet dolgozzanak. Nem: a lényeg, hogy optimalizálják a munkájukat. A kérdés tehát, amit fel kell tenned az „Hogyan dolgozhatnék hatékonyabban?”. A lagom válasza erre az, hogy oszd be jól az idődet, ne foglalkozz felesleges dolgokkal, csak magával a feladattal.

Ma indítsd azzal a napod, hogy egy teendőlista összeállításával kezdesz – de vigyázz, ne zsúfold túl!

Most nem az a szempont, hogy minél több tételt pipálj ki minél rövidebb idő alatt, hanem, hogy éppen elegendő elvégzendő feladat szerepeljen a lapon (tudod: nem túl kevés, de nem is túl sok), ezáltal tényleg kiélvezheted, ha egyszer kihúzol egy tételt és nem úgy fogod fel, mintha akadályról akadályra haladnál.

Állíts fel köztük egy fontossági sorrendet, így valóban fókuszáltan haladhatsz, hogy délután ötig kényelmesen befejezhesd a melót.

Persze így is van rá esély, hogy egy nagyobb lélegzetvételű munka után ellepi az agyadat a köd és kicsit motiválatlannak érzed magad. Ilyenkor a lagom szerint a legjobb, amit tehetsz, hogy kreatív inspiráció felé fordulsz, ahelyett, hogy a monitorod bámulnád, vagy – ami még rosszabb – a TikTokot vagy az Instát görgetnéd a végtelenségig.

2. nap – Kávészünet!

Soha többé ne érezz lelkiismeretfurdalást, ha tartasz 15 perc kávészünetet. Sőt, a mai napon kötelező feladatod lesz kikapcsolódni egy bögre forró latte mellett, akár egyedül, akár a kedvenc kolleganőddel. A svédek szinte vallásosan ragaszkodnak az úgynevezett Fika kultúrájához, ami pontosan azt a kávészünetet takarja, ami egy kellemesen eltöltött munkanap elengedhetetlen része. Minden reggel és délután beiktatnak egy-egy negyed órányi kávézást (igen, az ebédszünet mellett), amit gyakran otthonról hozott finomságokkal tesznek még tökéletesebbé. És hogy ez miért olyan fontos gyakorlat? Azért, mert ha egy kis ideig el tudsz szakadni a munkától, tudatosan jelen vagy és társasági életet élsz, elterelődnek a gondolataid a határidőkről és úgy általában a melóval kapcsolatos stresszről. Aminek nincs helye a lagomban.

Nathaniel Kleitman, alváskutató szerint akkor vagyunk legeredményesebbek, ha nagyjából 90 percenként megengedjük az agyunknak, hogy kikapcsoljon. A Torontói Egyetem kutatása szerint pedig az optimális munkahelyi produktivitást úgy érhetjük el, hogy 52 perces munka- és 17 perces szünet-periódusok váltják egymást. Találd meg a hozzád legjobban illő módszert és használd ki azokat a szüneteket!

3. nap – Szeress bele önmagadba

A lagom életmódban fontos szempont az egyedüllét és az én-idő. Szerintük ugyanis, ha nem vagy jóban magaddal, nehezen leszel jóban másokkal. Hidd el, nem vagy lemaradva semmiről és nincs is szükséged óriási célokat kitűzni magad elé – az, ahol most vagy, az pontosan elég. Fogadd el azt az életszakaszt, amiben éppen jársz, és engedd el magad, sodródj az árral. A mai feladatod, hogy kuckózz be otthon, lazíts és írd össze mindazt, amiért hálás vagy az életedben. Ez a legjobb módja annak, hogy tudatosítsd magadban: elég vagy, megérdemled a pihenést és a nyugalmat. Innen pedig csak egyetlen szökkenés vezet az elégedettséghez és a belső békédhez.4. nap – Tegyél másokért is

A lagom nemcsak egyénileg fontos életszemlélet, a nagy egészre is szuper hatással lehet. És hogyan tudsz mások kedvében járni a legegyszerűbb (vagyis lagom) módon? Meglepő lehet, de gyakran a leghétköznapibb dolgok jelentik a legtöbbet és varázsolják a legnagyobb mosolyt a másik arcára. Tudjuk, hogy amúgy is törődő személyiség vagy, de ma arra kérünk, hogy különösen figyelj oda a többiekre egy random jótett formájában. Az olyan kedvességek, amik váratlanul érik a másikat, kifejezetten jól tudnak elsülni. Válassz egyet (vagy többet – épp eleget 😉) az alábbiak közül és teljesítsd a nap kihívását:

 

1. Hagyj egy cuki üzenetet a könyvtári könyvedben a következő olvasónak.

2. Ossz ki 10 szívből jövő dicséretet a nap folyamán.

3. Írj levelet egy barátodnak vagy rokonodnak, akivel már egy ideje nem tudtatok beszélni.

4. Legyen nálad egy extra esernyő, hogy odaadhasd egy barátodnak, aki otthon hagyta a sajátját.

5. Kérdezd egy idősebb kollégádat/szomszédodat/ismerősödet a múltjáról. Hagyd nosztalgiázni és hallgasd figyelmesen.

6. Köszönd meg egy, a társadalom működéséhez elengedhetetlen dolgozónak (ide tartozik mindenki az orvosoktól a bolti eladókig) a munkáját.

7. Írj egy poszt, cikk vagy oldal alá egy pozitív hozzászólást.

5. nap – Végre péntek!

A lagom a mértékletesség híve, de a jó dolgokat azért igyekszik kimaxolni. Mint a T.G.I.F. (vagyis: végre péntek) – érzést: amikor a hét végén hazaesel, tudva, hogy két egész nap nyugi vár rád és a ma estét a szeretteiddel töltheted. Erről szól a fredagsmys. A fredag pénteket jelent, míg a mys kényelmet – igen, a svédeknek még a pénteki pihenésre is van egy külön szavuk. Sőt, nemcsak a szókincsük, de a kultúrájuk része is, olyan szinten, hogy egész reklámok épülnek az érzésre.

Tehát a mai feladatodnál nincs könnyebb: dobd fel a lábad, bújj a legkényelmesebb nacidba, falatozzatok közösen a pasiddal vagy a nővéreddel, beszélgessetek és érezzétek jól magatokat.

Egyetlen szabály van: ne erőltesd meg magad. A svédek, akik amúgy (mint tudjuk), kifejezetten előnyben részesítik a főzőcskézést, pénteken még maguknak is megengedik a lazítást, és simán vesznek készételeket. Szóval ne félj bedobni egy mirelit kaját a sütőbe vagy épp rendelni egy fincsi pizzát. A mys-részhez pedig elengedhetetlen, hogy egy rakás gyertyával és teamécsessel teremtsd meg a hangulatot.

Lagom-kihívás

6. nap – Otthon is lagom

A lagom a fenntartható otthont is jelenti: az újrahasznosítás és a dolgok felfrissítése bevett gyakorlat. Ehhez érdemes lomtalanítani a lakásod, hogy megszabadulj a felesleges cuccaidtól, esetleg új rendeltetést adni a kevésbé használt dolgaidnak. Nyugi, nem kell egyszerre nekiesni mindennek – de mi lenne, ha ma belevágnál az otthonod lagomosításába? Ma csak annyi a feladat, hogy készítesz egy teendőlistát a rendcsináláshoz, amiknek a kipipálására elég, ha csak 10 percet szánsz; te döntöd el, hogy ezen kívül még mi fér bele a napodba. Niki Brantmark lagomról szóló könyvében a teljesen rendezett végeredményhez a következőket ajánlja:

 

1. Egyszerre egy szobán menj végig. Mindenhol három dobozod legyen: egy annak, amit megtartasz, egyet az adományozásnak és egyet azoknak, amiket ki kell dobni.

2. Tartsd be az „egy be, egy ki”-szabályt – minden vásárolt cucc fejében egynek távoznia kell.

3. Tölts meg naponta egy szemeteszacskót a dolgokkal, amikre nincs szükséged.

4. Csökkentsd azoknak a területeknek a számát, ahol felgyűlhet a kupleráj. Mindennek legyen helye a sminkedtől a különböző számlákig. Ha egy újonnan beszerzett dolog nem fér el a tárolóban, gondolkozz el azon, mitől válsz meg.

5. Az apró kincseidnek készíts egy emlékdobozt, amibe belepakolhatsz mindent.

7. nap – Kreatív kikapcsolódás

Ma már semmi mást nem kérünk tőled, csak hogy figyelj a belső hangodra és csinálj valami pihentetőt. Erre pont optimális a slow art, azaz a lassú művészet, amiben kifejezetten nagyra értékelik az időt és az energiát, amit egy adott művészeti alkotás készítésébe fektettek. Rád bízzuk, ez számodra mit is jelent pontosan, a lényeg, hogy fess vagy színezz valamit, kezdj el megtanulni kötni, de akár barkácsolhatsz vagy agyagozhatsz is. Ami jól esik!

Forrás: Linnea Dunne: Lagom: The Swedish Art of Balanced Living, Health.com, Niki Brantmark: Lagom: The Swedish Art of Living a Balanced, Happy Life

Ha már elindultál a self-care útján, ne állj meg:

Még több

Te Te Te