Totálisan lehangol az őszi idő? Akkor lehet, hogy a SAD a bajod!

Felébredsz, kinézel az ablakon, és köszönöd, nincs kedved az egész naphoz? A szezonális affektív zavar, azaz a SAD simán okozhat ilyen tüneteket, de a jó hír, hogy csomó módja van, hogy megszabadulj a letargiától!

Totálisan lehangol az őszi idő? Akkor lehet, hogy a SAD a bajod!

Vegyük sorra a tüneteket! Legszívesebben bekuckóznál egy szuper könyv vagy egy sorozat társaságában a kanapéra, és ejtenéd a programjaidat? Nyomaszt, hogy hamar sötétedik és hogy szürkék a napok? Úgy érzed, hogy minden napod örök körforgás, ami még inkább nyomot hagy a hangulatodon? Emellett pedig folyton rossz a kedved? Akkor simán előfordulhat, hogy SAD vagy, azaz szezonális affektív zavarban (seasonal affective disorder) szenvedsz. Röviden ez annyit jelent, hogy téged is sarokba szorított az évszakos hangulatzavar, ami a depresszió egyik fajtája. De nyugi: egyrészt nem vagy egyedül (Magyarország lakosságának 2-4%-át érinti), másrészt pedig könnyen lehet rá megoldást találni. 

Nyomott hangulatban 

A SAD nemcsak a hideg időre jellemző, ugyanúgy kísérője lehet a nyárnak és a tavasznak is, de tény, hogy az időjárás téliesebb arcával a hangulatingadozás is sokkal jellemzőbbé válik. Sőt, minél inkább közeledik az év vége, annál erősebb lehet a jelenléte, amit általában a munka és karácsonyi ajándék vadászat okozta fáradtságra fogunk, de ennél többször van szó. 

A SAD-del együtt gyakran jelennek meg olyan tünetek, mint az alacsony energiaszint, ami miatt szinte állandóan aludnál, étvágytalanság, súlyvesztés, koncentrációs nehézségek, valamint fokozott lassúság érzése. A baj akkor kezdődik, ha ezzel egyidejűleg a pszichés tényezők is elővillannak, nem ritka a reménytelenség, értéktelenség érzése, súlyos esetben pedig az öngyilkosság gondolata sem, szóval bármennyire is könnyen orvosolható a probléma, nem lehet annyival elbagatellizálni, hogy igyál egy forró teát és gyújts meg néhány gyertyát, attól majd minden jó lesz! 

Amikor nem játék!

Normális, ha vannak olyan napok, amikor levert vagy és hibernálnád magad a téli hónapokra. A probléma ott kezdődik, ha napokon, heteken keresztül nem változik a helyzet, ok nélkül nyomott vagy és egyszerűen képtelen vagy motivációt találni az életedben. Ha emellett még a fenti tüneteket is produkálod, és az alkoholtól vagy egyéb függőséget okozó szertől várod a csodát, akkor muszáj szakemberhez fordulni, ebben az esetben a SAD már nem kezelhető „házi trükkökkel”.  

 A SAD pontos kiváltó okát még a kutatóknak sem sikerült megtalálniuk, de feltételezések azért vannak. Az egyik elmélet szerint a kevesebb napos óra miatt az agy kevesebb szerotonint termel, ami azért veszélyes, mert ez a hormon a hangulatot szabályozó agypályákhoz kapcsolódik. Ez magyarázza azt is, hogy az egész funkcionális zavar miért sokkal kevésbé ismert tünetegyüttes azokban az országokban, ahol egyébként egész évben süt a nap. 

Egy másik elmélet szerint a melatonin termelés áll a háttérben, erről a hormonról ugyanis azt kell tudni, hogy a sötétségben termelődik és az alvási ciklusért felelős. Mivel hosszabbra nyúlik a sötét órák száma, annál több melatonin termelődik, ami a már emlegetett lustaság érzését váltja ki. 

A SAD azért veszélyes, mert nemcsak a mindennapi életet befolyásolhatja, de súlyos esetben akár a munkamorálra is kihathat. 

SAD skála

Most, hogy a tudományos részéből már kisdoktorit szereztél, és a skálánkon is megpróbáltad belőni, hogy mennyire súlyos a helyzet, ideje, hogy tegyél ellene!  

Nyeld a napfényt 

A szürkeségre a legjobb gyógyír a napfény, még a szakértők szerint is. Deborah Serani pszichológus azt mondja, ha minden nap (még ha nem is süt a nap) sétálsz egy bő fél órát a szabadban már sokat dobhatsz a mentális egészségeden! Még ezeken a napokon is öt-tízszer annyi fény van odakint, mint az irodában vagy a nappaliban, ha home office-ban dolgozol. Ha pedig ez nem elég, simán beszerezhetsz olyan SAD lámpákat, amik mesterséges fényükkel imitálják a napot. Ezeket reggel, felkelés után érdemes használni, hogy egész napra szó szerint feltöltsenek fénnyel. 

Fényterápia

Csipkerózsikától, szeretettel 

Köteteket lehetne megtölteni azzal, hogy a jó alvás mennyire fontos, de különösen ebben az időszakban tényleg érdemes erre picit tudatosabban odafigyelni. Tudjuk, hogy mennyire beránt egy jó kis sorozat, de ahelyett, hogy még egy részt ráhúznál (amiből persze tudjuk, hogy kettő-három lesz, igaz?) inkább kapcsold ki és feküdj le időben. Legyen egy rendesen felépített rutinod, és próbálj meg minden nap ugyanabban az időben feküdni és kelni. Ja, és a legfontosabb: bármennyire is csábító a home office-ban picit szunyókálni, ne tedd, mert teljesen felborítja az alvási ciklust! 

Legyél bodypozitív 

Tudjuk milyen érzés, amikor a lomhaság és lustaság mindent felülír (helló, kuckózós vasárnapok!), de azért a mozgásról ne mondj le. Már azzal is rengeteget teszel magadért, ha csak néhány jóga vagy pilates nyújtógyakorlatot elvégzel, de a séta sem rossz választás, sőt. Ha ezt az első ponttal összekötöd, akkor két legyet üthetsz egy csapásra. 

Az vagy, amit megeszel 

Ugyan a SAD kiváltó okát nem tudják biztosan megmondani, az azonban tudományos tény, hogy a rossz lelki állapot miatt a szervezet jobban kívánja az édességeket és a keményítővel fullosan telített ételeket. Szóval ne csodálkozz, ha egyfolytában csokit ennél sült krumplival. Az étrendet úgy érdemes összeállítani, hogy fehérjét és összetett szénhidrátokat is tartalmazzon, így a szervezeted a téli hónapokban is mindent megkap majd, amire vágyik. 

Szomorú lány

Getty Images/Halfpoint Images

Maradj kapcsolatban 

Teljesen érthető, ha nincs kedved kimozdulni, ugyanakkor nem engedheted meg magadnak, hogy a szociális életed rovására menjen a saját lehangoltságod, még akkor sem, ha egyébként teljesen introvertált vagy, és hetekig kihúznád egy lakatlan szigeten is egy jó könyv vagy egy örök életű akksi és a Netflixre programozott gép társaságában. Ott a telefon, az online platformok, igenis vedd a fáradtságot, és tartsd a kapcsolatot legalább így! Az, ha kevésbé érzed magad elszigetelve, és esetleg megtapasztalod, hogy mások is szenvednek ugyanettől, segíthet a gyógyulás útjára lépni. 

Forrás: huffpost.com, webmd.com, mayoclinic.org

Ha teljes életet szeretnél élni, ezeket is csekkold:

Még több

Te Te Te