Félelmetes, milyen mesterien manipulálta Jake Gyllenhaal Taylor Swiftet

Az All Too Well című szám és a hozzá készült kisfilm nem is titkolja, hogy Taylor Swift és Jake Gyllenhaal kapcsolatát taglalja – éppen ezért olyan félelmetes, amit a videó elmond a kapcsolatukról. De legalább tanulhatunk belőle.

Taylor Swift az utóbbi időszakot azzal töltötte, hogy újra felvette az összes eddig megjelent albumát (ennek háttere is megérne egy kisebb esszét), és november elején ért el a Red című lemezéhez. Ennek felvételei elsősorban a Jake Gyllenhaallal való kapcsolatát taglalják, de a rajongók különösen az All Too Well című számát látják a három hónapig tartó románc lexikonjának.

Bár Taylor ezt sosem erősítette meg, de a dal eredetije, illetve a „Taylor-verzióban” megjelent 10 perces új változata, ami egyúttal az azonos című kisfilm betétdalaként is szolgál, tele van egyértelmű utalásokkal arra, hogy az All Too Well bizony azt meséli el, hogyan törte össze Jake az énekesnő szívét. És talán a történet mivoltja miatt is lett ilyen nagy hatású ez a kisfilm, amiben Dylan O’Brien és a Stranger Things azóta felnőtt gyereksztárja, Sadie Sink alakítják a főszerepeket lehengerlő erővel. Amit, ha egyszer figyelmesen végignézel, önkéntelenül is folyni kezdenek a könnyeid. (Én speciel zokogtam rajta, pedig a legtávolabb állok attól, hogy Swiftie legyek.)

A kisfilm egyik legerősebb jelenete a konyhai veszekedés. Ebben a Lány (a stáblistán: Her) nagyon megbántva érzi magát, amiért a Fiú (a stáblistán: Him) még csak rá sem nézett a baráti vacsorán, ráadásul odébb rakta a Lány kezét, amikor megfogta volna a Fiúét. A jelenet Dylan O’Brien mesteri bocsánatkérésével zárul – elhiteti Sadie karakterével és velünk, nézőkkel is, hogy valóban sajnálja. És ha ezt látván kifakadt belőled egy „Aww, hát mégis csak törődik vele, milyen aranyos!” – típusú felkiáltás, akkor sajnálattal közöljük, hogy te is Dylan gázlángolásának áldozata lettél.

Gaslighting: a manipuláció legaljasabb formája

A gaslighting jelensége George Cukor 1944-es Gázláng című thrilleréről kapta a nevét, melyben a főszereplő, Paula (Ingrid Bergman) egyre inkább megkérdőjelezi a valóságát a férje (Charles Boyer) manipulálásának következtében, amihez a ház gázvilágítását használja.

A pszichológia ma már a lelki/pszichológiai/érzelmi erőszak egy formájaként ismeri, amit a bántalmazó az áldozat kontrollálására használ. A gaslighting, vagy magyarul gázlángolás fogalmát a NANE (Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen) kiadványában megőrjítésként nevezi és a következőképp definiálja:

„Az igazság manipulálásával eléri, hogy megkérdőjelezd a saját érzéseid és gondolataid, a saját valóságod és épelméjűséged.”

A gázlángolás a bántalmazót olyan helyzetbe teszi, hogy állandóan neki legyen igaza, míg az abúzust elszenvedett fél általában a „hibás”, az, aki „téved”. Az érzelmi bántalmazás hatására tartós lelki sebeket szerezhetünk, tönkreteheti az önértékelésünket, az önbecsülésünket, alááshatja az önbizalmunkat, depressziósak lehetünk, szoronghatunk, és a folyamat végére egyre inkább átadjuk az irányítást és a hatalmat a bántalmazónak.

A tankönyvi példa

Ahogy a Dylan O’Brien által megformált Fiú (aki itt Jake Gyllenhaalt reprezentálja) bánik a Sadie Sink alakításában látott Lánnyal (azaz Taylor Swifttel), az akár tananyag is lehetne egy gaslighting kurzuson. A kapcsolatukban ugyan már eleve volt egy felborult hatalmi egyensúly – hiszen Jake 29 éves volt, Taylor pedig 20 (az őket játszó színészek között is épp ekkora a korkülönbség) –, a gázlángolással azonban még inkább fölénybe kerül a viszony természeténél fogva eleve irányító pozícióban lévő Fiút. Ez a dinamika pedig rendkívül mérgező. De miként is valósul meg konkrétan a gaslighting?

„Elejtetted a kezem!”

A konyhai jelenet elején a Fiú megkérdezi a Lányt, miért mérges. A Lány vonakodva bár, de bevallja, hogy nagyon nem tetszett neki, ahogy a srác a barátai körül viselkedett. A Fiú szerint a barátnője „fura és csendes volt egész este”, csakhogy ennek oka volt: a Lány úgy érezte, semmibe veszi őt a szerelme.

„Rám sem néztél… Egyetlen dolgot sem kérdeztél tőlem egész este. Elejtetted a kib@szott kezem! Mégis mit kezdjek ezzel?!” – fakad ki a Lány. „Azt állítod, hogy elejtettem a kezed, de nem is emlékszem arra a pillanatra, amiről beszélsz. Hogyan támadhatsz valamiért, amiről nem is tudok?!” – érkezik a válasz.

A gázlángolók egyik taktikája, hogy ilyen apró, de annál fájdalmasabb dolgokat tesznek (mint hogy nem néznek a másikra vagy elengedik a kezét, amikor az megpróbálná megfogni), majd letagadják – ezzel arra kondicionálva az áldozatot, hogy végül saját magát gázlángolja.

„Az egész estének rólad kell szólnia?!”

A Lány egyre jobban kiakad, amiért megkérdőjelezik a történteket, ezért rászól a srácra, hogy ne csináljon már úgy, mintha hülye lenne. Ő azonban erre így reagál: „Szerintem te csinálsz hülyét saját magadból.” Ezután még tovább megy – hiszen szerinte a Lány sarokba szorítja a vádjaival – és „őrültnek” és „elmebajosnak” nevezi.

Eközben a kamera végig Sadie arcát mutatja, akin látszik, hogy egyre rosszabbul érzi magát. A veszekedés ismét kirobban, ám a Fiú ezúttal teljes támadásba lendül, és azt vágja a barátnője fejéhez, hogy elrontja az egyébként tök jól sikerült estét.

„Konkrétan az egész estének rólad kell szólnia?! Ez kurv@ra önző. Önző módon viselkedsz. Pontosan ez történik most.”

Ezzel felbillent a köztük lévő dinamika, hiszen nem elég, hogy a Fiú nem ismeri be, hogy hibázott, a felelősséget igyekszik áttolni a Lányra és vehemensen alátámasztani az igazát, miközben folyamatosan alázza őt. Ez pedig szintén egy általános gyakorlat a gaslighting esetében. És mi történik, mikor a sírás szélére kergetett Lány teljesen összetört?

„Ne nézz már így rám…”

A Fiú észreveszi, hogy túl messzire ment: megforgatja a szemét, odamegy hozzá és egymás után hajtogatja, hogy „Sajnálom” – a rengeteg ismétlés pedig remek módszer a megbocsátás kierőszakolására. „Sajnálom, hogy elejtettem a kezed” – mondja végül egy ponton, egy kisebb, alig hallható gúnyos nevetés kíséretében. Mindez eléggé kimeríti a nem őszinte bocsánatkérés fogalmát. Dylan és Sadie azonban olyan apró rezdülésekkel játszák el mindezt, hogy elsőre talán fel sem tűnhet, hogy valójában nem egy egészséges békülést láthatunk.

Merthogy a Fiú igazából úgynevezett „kognitív empátiát” alkalmaz – szintén a gázlángoló egy jellemző stratégiája –, ez pedig valójában annyit tesz, hogy nincs valós érzelem (esetünkben: megbánás) a szavai mögött. „Olyan zavarban vagyok…” – motyogja végül a Lány, ezzel mintegy beismerve, hogy ő „drámázott” és „reagálta túl” a szituációt, tehát valójában ő a hibás – így tehát a gázlángoló el is érte a célját.

Nem kérünk a gaslightingból

Senki sem döntheti el helyetted, hogy valóban megbántott-e, amikor te úgy érzed, hogy igen. Tehát ha bevallod valakinek, hogy „Nagyon rosszul esett, amit mondtál”, ő pedig erre úgy reagál, hogy „Nem mondtam semmi rosszat” vagy „Magadnak köszönheted”, akkor megkérdőjelezi a valóságodat, ami a gázlángolás alapvetése.

Egy egészséges kapcsolatban azonban a felek felvállalják, ha – akár akaratukon kívül, de – fájdalmat okozott a másiknak. Ha valaki ezt nem képes megadni neked és gázlángol, amikor felhozol egy problémát, akkor az illető sajnos egy érzelmileg bántalmazó személy. Az általa teremtett toxikus kapcsolatban pedig semmiképp sem érdemes benne maradni és a legjobb, amit tehetsz, ha minél hamarabb kiszállsz belőle, mielőtt súlyosbodna a helyzet.

Figyelem!

Amennyiben érzelmi, szóbeli vagy egyéb (szexuális, fizikai vagy gazdasági) bántalmazás áldozata vagy, jogod van a segítséghez. Hívd a NANE ingyenes, anonim segélyvonalát: 06 80 505 101

Forrás: NANE, Mind Body Green

A boldog párkapcsolat jár neked – segítünk, hogy kiteljesedj:

Még több

Te Te Te