Van az a pont, ahol az öngondoskodás egyenesen toxikus, még akkor is, ha mindent megteszel, hogy boldogabb legyél

Nem mindegy, mekkorák az elvárásaid magad felé, és NAGYON nem mindegy, kinek a módszereit fogadod meg. Pláne most, az önjelölt életmód tanácsadók korában – és a pandémia kellős közepén.

Van az a pont, ahol az öngondoskodás egyenesen toxikus, még akkor is, ha mindent megteszel, hogy boldogabb legyél

Az öngondoskodás soha nem volt olyan népszerű, mint most – a pandémia óta bizonyítottan megnőtt az igény az emberek részéről a saját magukkal való törődésre, egyszerűen mindenki jól akar lenni. A GSK kutatói különböző országokból vontak be 16-75 év közöttieket, hogy felmérjék az öngondoskodáshoz való viszonyukat, és arra jutottak, hogy a világjárvány nagy mértékben befolyásolta a személyes jólléthez és a self-care-hez való hozzáállást, sőt, kifejezetten biztatónak találták, hogy egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítunk a saját és mások testi-lelki egészségének.  

Az öngondoskodás fontos dolog, ha lehetne, receptre írnánk fel kötelezően mindenkinek, mert nagyon sok problémára megoldást jelent. És most jön a DE – ha nem jól használod, könnyen mérgezővé válhat. 

Kamuból jeles

A self-care nem új dolog, már a ‘80-as években is létezett, mint fogalom, de a mai formáját kétségkívül a koronavírus okozta házi őrizetnek köszönhetjük. Azzal, hogy megszűnt az élő kapcsolat a külvilággal, önjelölt életmódguruk jelentek meg az neten, akik az öngondoskodás hívószavával úgy vonzották be a nézőket a csatornáikra, mint az Invito bűbáj az elszórt tárgyakat. A képernyőn látott valósnak vélt napi rutinok pici fogódzkodót adtak abban a helyzetben és világszerte sokan rákaptak arra, hogy ezekből inspirálódjanak – többek között én is.  

Bár ezek a videók remek alapot nyújthatnak ahhoz, hogy elindulj az önfelfedezés útján, a szakemberek szerint valós veszélyt rejtenek, hiszen nem helyettesítik a mentálhigiénés konzultációt, ami a leghatékonyabb módja annak, hogy reális célokat fogalmazz meg, és hogy megismerd önmagadat. Igen, hasznos tippekkel szolgálhatnak, és igen, rámutathatnak a fejlődés útvonalára, de csak attól, hogy egy jól hangzó szlogennel körülírt marketingeszközt kínálnak arra, hogy jobban érezd magad, nem jelentenek hosszú távú megoldást. 

Amit a képernyőn látsz, az nem mindig fedi a valóságot. A tartalomgyártás (még az öngondoskodás témaköréről is) ugyanolyan meló, mint az, amit te csinálsz napi 8 órában az irodában, tehát a kedvenc influenszered tippjeit ne vedd feltétlenül kézpénznek, mert könnyen félrevezető lehet az, amit képvisel, főleg, ha termékeken keresztül próbálja neked eladni az egész jelenséget. Az öngondoskodás nem lehet csak pénz kérdése, de nehéz különbséget tenni aközött, hogy mi része a célmarketingnek és mi az, ami tényleg a te javadat szolgálja. Ezt a határvonalat neked kell megtalálnod, hiszen az öngondoskodás kizárólag rólad szól, neked kell, hogy jó legyen. 

Öngondoskodás, mert megérdemlem! 

A self-care arra az üzenetre épít, hogy csinálj mindent úgy, ahogyan neked jól esik, hiszen te vagy a fókuszban, a te jólléted mindennél előrébb való. Ez azonban így nem teljesen igaz. Vegyünk egy konkrét példát: a túlsúlyod miatt az orvosod diétát írt elő, de nehezedre esik tartani. A fenti szlogent követve viszont simán becsúszhat egy, kettő, vagy akár több tucat csalónap, és az egész értelmét veszti. Ha nem ismered magad és nincs meg az a hátszél, amit egy mentálhigiénés szakember adhat, könnyű elveszíteni a kontrollt és mindent annyival nyugtázni, hogy te ezt megérdemled. 

Ez a ruha jár nekem, mert a főnök felbosszantottMegehetek három kocka csokit, mert én ma már túl vagyok az edzésen. Az öngondoskodás nem egyenlő azzal, hogy kiérdemelt jutalommal magyarázol meg olyan dolgokat, amik nem férnek bele az életedbe. 

Öngondoskodás

Getty Images/Westend61

Helló, újabb elvárás és szorongás! 

A tökéletesség hajszolása sem része az öngondoskodásnak. Sokan hajlamosak elkövetni azt a hibát, hogy egy elképzelt álmot kergetnek self-care címszó alatt, és minél nehezebben tudják azt elérni, annál frusztráltabbak lesznek. Tegyük fel, hogy beleveted magad a témakörbe. Gondosan megtervezed, mikor és hogyan fogod magadnak biztosítani ezt a fajta énidőt, de az élet felülírja. Minél többször kell lecsökkentened vagy akár elhalasztanod az öngondoskodásra szánt idődet, annál inkább gyűlik benned a feszültség, amiért nem sikerül. Közben pedig egyre jobban dühít, hogy az influenszer újabb és újabb tippeket ad, amiket nem tudsz beépíteni a mindennapokba. 

Kutatások bizonyítják, hogy azok, akik óriási tervekkel vágtak bele a pandémia alatti kötelező home office-ba, de gyorsan lemorzsolódtak (értsd, nem álltak péknek és sütötték a család örömére a kenyeret és nem lettek online jógik), haszontalanabbnak érezték magukat, mint azok, akik új oldalukat fedezték fel. Pedig a célt maguknak állították, de azzal, hogy végül mégsem ugrották meg, nem váltották be a saját magukhoz fűzött reményeket, ami csalódással töltötte el őket. Valami ilyenről van szó az öngondoskodásnál is: ha a gondosan előkészített terv meghiúsul, máris ott a következménye, a frusztráció. Az ilyen hullámvölgyeket egy szakember könnyen orvosolhatja, egyedül azonban sokkal nehezebb kimászni belőlük, pláne nem életszerű iránymutatással.

Én vagyok a legfontosabb 

Az öngondoskodás nem annyiból áll, hogy önző módon csak magaddal foglalkozol, sőt, ugyanolyan fontos, hogy a környezetednek mit adsz át a te személyes jóllétedből. Erre remek példa a svédek lagomja, ami azt mondja, hogy csak akkor lehet boldog az egyén, ha boldog a társadalom. Ha az öngondoskodás keretein belül elfelejted, hogy létezik egy közvetlen környezeted is, az a szakértők szerint hosszú távon az önzőség előszobája lehet egy torz énképpel. Sajnos könnyű elveszni a boldogság hajszolásában és megfeledkezni arról, hogy a self-care pont azt a pluszt adja hozzád, amiből a mikrokörnyezetedet is felépítheted. Igen, fontos a személyes egyensúly, de ez függ attól is, mit adsz és kapsz vissza másoktól.

Forrás: gsk.com, thriveworks.com, michigandaily.com, psychologytoday.com

Sosincs késő a változáshoz:

Még több

Te Te Te