2010.07.21.@ 16.07

A szezon diétás gyümölcse: a görögdinnye

Semmi sem lehet jobb egy tikkasztó nyári napon, mint egy szelet édes és lédús görögdinnye a hűtőből. Ráadásul július elejétől már megtalálhatóak a szomjoltó gömböcök a piacokon.

Cosmopolitan.hu
0 Megosztás

Oszd meg a cikket

„A görögdinnye az egyik legegészségesebb gyümölcs, hiszen magas víztartalmának és mindemellett vízhajtó tulajdonságának köszönhetően remek táplálék a gyümölcsdiéta során. Kiváló vesetisztító, és nagy mennyiségű fogyasztása salaktalanítja a szervezetet. Lábadozó betegeknek is kitűnő, hiszen pótolja a vizet, és tisztítja a szervezetet”– mondta Dr. Borbényi Erika, a Napsugár Életház orvosa és életmód-tanácsadója.

A gömbbe zárt egészség

A görögdinnye 90-95 százalékban vízből áll, emiatt alacsony kalória-, fehérje-, zsír- és szénhidráttartalmú gyümölcs. Kitűnő vitaminforrás, hiszen gazdag A-, B1-, B2-, B5-, B6- és C-vitaminban; káliumban, kalciumban, magnéziumban, valamint igen magas a foszfor-, cink-, vas- és szeléntartalma is. Ahogy a paradicsomban, a görögdinnyében is megtalálható a likopin, amely betegségmegelőző szerepet tölt be számos daganatos megbetegedéssel szemben. Továbbá enyhíti a légúti panaszokat, lázcsillapító hatású, segít az emésztési zavarok leküzdésében, és csökkenti az ízületi gyulladások előfordulását is. A népi gyógyászatban a szárított görögdinnyemagból például főzetet készítettek, és ezzel kúrálták a vesebajt és a cukorbetegséget is.

Hogyan válaszd ki az igazit?

A dinnyék érettségét úgy lehet megállapítani, hogy a kacsuk elszárad, illetve több harmat ül meg az érett példányokon. A piacokon is figyelni kell a szárra, annak ellenére, hogy az eladók előszeretettel levágják ezeket. Csak olyan dinnyét válassz, mely mindenhol egészséges zöld színű, a legbiztosabb azonban akkor lehetsz, ha megütögeted a gyümölcsöt, és mélyebb hangot hallasz, mint éretlen társainál. A hagyomány szerint dinnyét csak Szent Lőrinc napjáig, vagyis szeptember 5-ig lehet venni, mert utána már „lőrinces” lesz a gyümölcs. Manapság azonban már vannak később érő típusok is, melyek szeptember során is igen zamatosak.

3 dolog, amit még érdemes tudni a dinnyéről

1. A dinnye behűtve a legfinomabb, de ne hűtsd túl, mert olyankor az íze és az állaga is megváltozik. A megfelelő tárolás során frissességét akár egy hétig is megőrizheti.

2. Az üres dinnyehéjat meghámozva befőttként is elteheted.

3. Ha nem elég édes a megvásárolt dinnye, akkor készíthetsz belőle nagyon finom salátát: például paradicsommal, uborkával, olívaolajjal, fűszerekkel, joghurttal ízesítve.

Meglepően egyszerű, de annál nagyszerűbb receptek

A dinnye magában fogyasztva a legfinomabb, de annak, aki változatosságra vágyik – ha dinnyéről van szó –, csak a képzelete szabhat határt.

Görögdinnye kecskesajttal

Hozzávalók: 20dkg friss kecskesajt, 1kg görögdinnye, néhány levél friss bazsalikom, frissen őrölt bors, olívaolaj, 2,5 dl balzsamecet

Elkészítés: Első lépésként készítsd el a balzsamecet szirupot: önts egy üveg balzsamecetet egy lábasba, és forrald, amíg az állaga sziruposra változik. Ezután hűtsd le alaposan, és rakd be a hűtőszekrénybe. A görögdinnyét szeleteld fel óvatosan, hogy ne törjön, és morzsold rá a kecskesajtot, a frissen őrölt borsot, hintsd meg apróra vágott bazsalikomlevéllel, majd öntözd meg az egészet egy pici olívaolajjal és a balzsamecettel. Kitűnő fogás előételként is.

Töltött dinnye

Hozzávalók: 50 dkg görögdinnye, 25 dkg sárgadinnye, 1 őszibarack, 3 alma, 15 dkg ribizli, 20 db kis szőlőszem, méz, fahéj

Elkészítés: A dinnyéket vágd fel darabokra, vagy készíts kis golyókat. Az őszibarackot aprózd fel, az almát kisebb darabokra szeleteld. A ribizlit mosd meg jó alaposan, majd a szemezd le a szárról. A gyümölcsöket keverd össze egy tálban, és mindezt töltsd vissza a fél görögdinnyébe. Hús mellé is kitűnő köretként szolgálhat.

Fotó: NorthFoto

Kapcsolódó cikkek:

Élet a bogyó után – Mi történik, ha abbahagyod a tablettát?

Nyári frissítők: Ízesített limonádék

 

Címkék: diétás görögdinnye gyümölcse szezon

Szólj hozzá

KOMMENTEK BEZÁRÁSA

Még több weekend